“Pisma iz tuđine“ od Borislava Pekića
NAŠA SENTIMENTALNA VASPITANJA
Nedavno sam gledao Rubljova, film pokojnog Tarkovskog. Pored mene je sedela mlada majka s dečakom od desetak godina. Imala je velik, šiljat nos, koji po A. Haksliju svedoči o pameti i naočare s crnim debelim okvirom, koje su svedočile da je troši na nešto što kvari vid.
Delovala je intelektualno. Očevidno je htela sina približiti evropskim duhovnim vrednostima. Dečak se intenzivno dosađivao.
Upad mongolske horde u Vladimir i klanje nedužne ruske čeljadi malo ga je utešilo, ali je stvamo oživeo tek kad su starom crkvenjaku ulivali rastopljeno olovo u usta.
Kad se prava životna poduka završila, i Tarkovski se vratio dosadnoj ruskoj duši, engleski je dečak ponovo zapao u duhovno mrtvilo.
Njegova majka bila je mrtva sve vreme. Kao intelektualka umela je i bez Tarkovskog da spozna ružne strane evropskog života.
Ankete pokazuju da dete, kad bira TV program malo ima izgleda da izabere emisije iz prirode koje se bave kucama, macama i zekama našeg detinjstva.
Ako nema filma u kome se broj mrtvih odmerava minutima, opredeliće se za crtani o mišu Džeriju i mačku Tomu, gde je nasilje bezazleno, ukoliko lakim smatrate da vas prodenu kroz mašinu za seckanje mesa ili čekićem preoblikuju u sulundar.
Ako ni toga nema, dete će s uživanjem gledati erupciju vulkana – a po neki uvek radi – makar niko ne poginuo, ili kako na krovu zapaljenog oblakodera, između plamena i ulice očajni čovek mudro bira ulicu.
Zabrinuti smo, ali verujemo da deca još ne poznaju infaustno značenje smrti. Nadamo se da će se, kad odrastu i shvate je, manuti priča u kojima samo ona trijumfuje.
Stručnjaci nas uveravaju da su nade osnovane i da će deca zaista preći na sentimentalne filmove čiji kraj pozdravljaju venčanja, a ne grobljanska zvona, čim počnu lično da ubijaju ili smrću da se bilo kako bave.
Pre ne. Pre se to od njih ne može očekivati. Tako nešto nije radio ni zapovednik Auš-vica Koh. I on se vratio bajkama tek pošto je našao zaposlenje kraj gasne komore.
Sve veći procenat dece smrću će se osobno baviti. I prirodno, neće osećati potrebu da je konzumiraju kao zabavu. Ubijaće svoje bližnje kao vojnici, policajci, banditi, teroristi, državnici, lekari, utopisti, proizvođači hrane i zagađenja ili pisci i filmski reditelji, a kod kuće na televiziji gledati propuštene emisije o životu kunića.
Nedavno je u Australiji anketirano 1 500 desetgodišnjaka. Skoro su svi preferirali da kod kuće gledaju filmove nasilja, polovina je priznala da se iz njih redovno seća prizora koji ih dovode do vulgarne kulminacije, a trećina je demonstrirala neskriveno sadističko uživanje.
Na pitanje istraživača dečje duše koje scene najviše vole, dobijeni su odgovori iz kojih biram najnevinije:
„Najviše volim kad devojka otkida tati glavu i jede je kao rođendanski kolač... Volim kad ode da pliva, pa izgubi obe noge... Najlepši je deo kad iz peska izađe ruka, zgrabi ženu za šiju. pa joj istera oči iz glave... Najbolje je ono kad riba iseče dasu u stotinu sitnih parčića.. .“
Niko, razume se, ne tvrdi da će sva ta deca pojesti roditelje za rođendan, ili bračne partnere seći na sitne komade. Neki možda i neće.
Ali je nemoguće konzumirati toliku količinu brutalnosti a da to nema efekta na biće koje se razvija i za zivot tek oblikuje. Zaključak istraživanja, koji ukazuje na strahovit porast dečje bezosećajnosti i nepoštovanja tuđe ličnosti, ni najmanje ne čudi.
Ovo je svet nasilja, u kome je razum u paničnom povlače-nju, svet u kome se seckanje bračnih drugova na stotinu komadića ne odigrava samo na filmu, u kome se u 99 zemalja Ujedmjemh nacija, među kojima, s vremena na vreme, figuriraju Velika Britanija i Jugoslavija, vrše nedopuštene radnje nad ljudima, zaštićenim u međuvremenu Haškom konvencijom o pravima coveka.
Razum se, izgleda, gubi i s neba. Nedavno sam doznao da je i Bog postao – ucenjivač. Mr Roberts, fundamentalistički propovednik, obratio se Amerikancima za pomoć u dovršavanju svog misionarskog medicinskog programa.
Pitaćete se šta tu ima neobično. To je humano i u duhu hrisćanskog milosrđa. Ima samo jedna mala nedoumica. Ona je u razlogu.
Otac Roberts je poverio sugrađanima da je imao neprijatan razgovor sa Bogom i da je Bog Ijut zbog zakašnjenja sa radovima na misiji. Nedvosmisleno je zapretio nesposobnom svešteniku da će ga ubiti ako do određenog roka ne prikupi 4,5 miliona dolara za dovršenje projekta.
Nije samo rekao kako, hoće li ga, na klasičan način, božanskom grom-šakom po glavi odalamiti ili će ga testerom iseći na stotinu sitnih komadića, što bi volela naša deca. A to zavisi od toga kakav je Bog.
Ako je onaj na koga je računao Maksimilien Robespier, kad je godine 1794, u senci giljotine i Deklaracije o pravima čoveka i građanina, priređivao svetkovinu Najvišeg Bića, našem se lenjom svešteniku slabo piše.
Moraću komentar prekinuti. Na ekranu je moja omiljena emisija o životu veverica.
No comments:
Post a Comment