„Pisma iz tuđine“ od Borislava Pekića
ISTORIČARI KAO PROROCI PROŠLOSTI
Istorija se bavi prošlošću kao faktom ukoliko može da ga raspozna u emulziji mogućih, ponekad i korisnih alternativa. Samo filosofi prošlosti tipa Špenglera igraju proroke budućnosti.
Ljudi što proriču prošlost, vidovnjaci unatrag, do sada nisu poznati. Valjda zato što se čine nepotrebnim. Prošlost se, navodno, poznaje, jer se završila, a što se zna, što je gotovo, dovršeno, smešno je proricati kao da se ne zna, da se tek događa, da još traje.
Izgleda, međutim, da ulazimo u orvelijansko vreme u kome će proricanje prošlosti biti ne samo moguće, već i poželjno.
Pred našim zadivljenim očima prošlost se menja kao da nije dovršena, da se tek sad dovršava. A onda, naravno, još ima vremena da je predviđamo, da slobodno nagađamo kako će se odvijati, pa možda i – popravljamo.
Istoričari, koji o njenoj nevidljivoj mašineriji najviše znaju, od istraživača onoga što je bilo preobraziče se u vrače-pogađače onoga što će biti, od tumača povesti u njene ovlašćene proroke, od tragača za izvesnostima – u lovce na neizvenosti.
Građanima, od kojih istorija živi a da oni od nje najčešće imaju samo neprilike, kraj nove nekromantske nauke ostaje da se klade hoće li, četrdeset šest godina nakon događaja u lažnom linearnom vremenu, jugoslovenski partizani srušiti, 1943, most na Neretvi tako savršeno da on i srušen bude i da se preko njega može preći, što se prema našim udžbenidcima desilo, ili ga neće tako srušiti, jer je to nemoguće, kao što tvrdi partizanski generat g. Popović, što, naravno, otvara neke druge nedoumice.
Istoričari razrešenje ove tehnološko-povesno-magijske enigme mogu predviđati na bazi različitih orijentira: dokumenata prošlosti ili sadašnjosti; ondašnje potrebe da se most i sruši i pređe, a da to izgleda ubedljivo; i sadašnje da se pređe bez obzira kako. Mi građani možemo vračati u bob, a najnazadniji od nas želeti da se most uopšte ne pređeć
Ovakvo dijalektički elastično tumačenje istorije ima nad pozitivističkim, rigidnim, konzervativnim, nesumnjivu prednost: nikad ništa nije gotovo, pa prema tome ni rešeno. Izgubljena se bitka još može dobiti.
Nepotrebno ubistvo naknadno izbeći. Pošto završenog, obavljenog, konzumiranog vremena nema, greška se uvek može ispraviti. Heroj ili izdajnik može se postati i decenijama nakon što je isteklo vreme u kome se heroizam ili izdajstvo zbilo. Od nauke o utvrđivanju fakata istoriografija tako postaje magija njihovog proricanja.
Renesansni pisci Tjudora nalazili su se u istoj povoljnoj poziciji, pa nije naodmet konsultovati njihovo ponašanje, tim pre što je slično iskustvu jugoslovenskih povesničara zatečenih za katedrama 1944.
Engleska je kod Bosvorta 1485. tek izašla iz dinastičkog rata Ruža – Jork i Lankaster – pa piscima onog vremena, obrazovanim i praktičnim poznavaocima unosnih istorijskih analogija i arhetipskih modela, nije teško da predvide kako će uzurpatori Tjudori želeti da se prikažu kao spasioci nacije od bratoubilačkog klanja.
Sto ga su ispravno prorekli da je prošlost, sadržana u vladama konkurentskih Kuća Jork i Lankaster, mnogo gora nego što je u stvarnosti prethodne Engleske bila.
Prorekli su naročito da je jako stradao narod – čija se podrška tražila – premda je bilo opreznijih proročanstava po kojima je narod za rat belih i crvenih barona jedva i znao, a kamoli od njega jako trpeo.
Tako će poslednji Ružin monarh Ričard III dobiti povesnu i ličnu grbu pola veka pošto je bez nje ugodno, a izgleda i prilično državotvorno živeo.
Ričardova grba neće. se na stari način, putem portreta ili pisanih svedočanstava, otkriti; ona će se po novom - proreći; čast koja, vele, pripada Šekspiru.
Godine 1944. lako je bilo predvideti da će Kraljevina Jugoslavija biti nakazna državna tvorevina, hibrid nepravednog Versajskog mira i srpske nepravedne imperijalističke politike, i da će život u njoj za većinu građana biti nemoguć.
Danas, godine1989, unosnije proreći da će taj život opet postati, ako ne baš sjajan, bar snošljiv. Na nekromantskoj kladionici za suprotan zaključak, verujem, izgubili bismo pare.
Godine 1944, takođe, sa sigurnošću se dalo proreči da će Narodnooslobodilačka borba biti uspešna i da će nam doneti socijalističku revoluciju, a ova srećan život. 1989. smemo proreći samo prva dva događaja. U trećem proroštvu moramo menjati pridev.
Ostaju mnoge zagonetke naše tekuće prošlosti na kojima se nova nauka može oprobati. Valja proreći još toliko od naše nezavršene, naše stalno otvorene istorije.
Kako će se, recimo, Albanci u tolikom broju naći na našoj teritoriji, hoće li se balkanskim ratovima Makedonija osloboditi ili porobiti, ko će skriviti smrt naših komunista u Rusiji, kako će Slovenci 1918. i 1943. ući u Jugoslaviju, jer o tome kako će izaći, ako izađu, možemo naučno-nekromantski raspravljati tek kad izađu, ako izađu, i kad davna prošlost događaja dozvoli da o njemu govorimo kao da se još nije dogodio.
Predlažem zato da se prošlošću bavimo, a o budućnosti da ne mislimo. (To već pomalo i činimo.) Prošlost je izmenljiva, budućnost nije.
Za nju uvek imamo vremena. Baviti se budućnošću koja se nije dogodila o kojoj pojma nemamo kako će se dogoditi i hoće li je uopšte biti, zaludan je posao. Pustimo je da najpre postane prošlost, po mogućnosti davna tek onda možemo od nje raditi što hoćemo.
Čak, ako nam se neuspelom učini, celu je ponoviti.
No comments:
Post a Comment