Sabrana pisma iz tuđine
Publikovano u Beogradu, Službeni glasnik 2010, Copyright © Borislav Pekić
49. Godina koju su pojeli skakavci
Ne znam kada i kako je otkriveno da čovek poseduje razum. Istorija tome baš i ne pruža neke impresivne dokaze. Ali činjenica da smo kao vrsta godine 1987. još živi ukazuje na to da smo, mimo lude sreće, morali imati i nešto zdravog razuma. Tom razumu i skakavcima koji prete da ga pojedu biće posvećena ova novogodišnja emisija.
Počećemo sa zdravim razumom domaćina, engleskim common sense, a završiti s mojim, vašim i Živoradovim. I ovde, u Britaniji, srešćete nerazumne ljude, upoznati nerazumne ideje, ući u nerazumne situacije ili otrpeti nerazumne postupke vlade, ma kakvu politiku ispovedala.
Ali, u celini uzev, prosečni Britanac, zlatna sredina između istorijskog osvajača Indije i aktuelnog obdelača svog vrta iza kućice u predgrađu, sredokraća između istraživača Afrike, slavnog Livingstonea, i mog suseda, gospodina Livingstonea, anonimnog istraživača sreće na tomboli, ta engleska rasna i građanska zlatna statistička sredina u odsudnoj je meri zdravorazumska, ovozemaljska tvorevina.
Ona vrlo malo duguje uzletima i izletima u nebo svojih izuzetaka, a mnogo više njihovim uspomenama pošto su pali na zemlju. Ako Engleska i nije kolevka evropskog zdravog razuma – jer to će pre biti stara Grčka – ona je svakako više od svih drugih evropskih zemalja učinila od njega najbolju upotrebu, a da ga pri tome nije pretvorila u nacionalno sredstvo za uspavljivanje, kao što je uradila kalvinistička Švajcarska. Samo tom zdravom razumu blagodareći, Engleska je uspela da se sačuva od skakavaca, koji su, iz decenije u deceniju poslednjeg veka, pretili da obrste njenu istorijsku istinu.
Vremena imamo samo za jedan uzorak tog razuma. On možda i nije osobito moralan, ali kad je posredi sudbina jednog naroda, od razuma se ne ište vrlina nego – korist. Engleze zato po školama nisu učili da im je zemlja bogata i sama sebi dovoljna. Podučavali su ih bogatstvima drugih naroda, čarima dalekih zemalja i kako se upravlja lađama da bi se do njih stiglo.
Englezi su se ukrcali na lađe i po to bogatstvo otišli. Kad su bez kolonijalnog bogatstva ostali, kad su i njega pojeli nezasiti istorijski skakavci, osim na nostalgičnim imperijalnim paradama, Englezi nisu živeli od svojih bogatih uspomena. Znajući da je s uspomenama toplo, ali da one još nikog nisu nahranile, oni su živeli od zdravog razuma, svoje najvrednije i najstabilnije osobine. On ih je učio prilagodljivosti, i lako, zamenjujući im Indiju, postao njihovo najveće nacionalno bogatstvo.
Mene i mog prijatelja Živorada škola je učila koječemu. Između ostalog, da smo vrlo bogati. Socijalistička se škola od kapitalističke – a pohađao sam obe – razlikovala samo po tome što smo po socijalističkoj bili još bogatiji: sada smo, naime, zbog toga što je radni narod uzeo stvar u svoje ruke, tačno znali šta ćemo s tolikim bogatstvom. U svakom slučaju, i po jednoj i po drugoj, Jugoslavija je bila Solomonov rudnik zemnog blaga, srećno ukršten s plodnim božjim Edenom, rajem na Istoku. Niko nam, avaj, nije rekao da za lagodan život to neće biti dovoljno. Da je za lagodan život potrebno imati još i razum ili bar nekog velikodušnog bankara. Jer, imati razum s kojim se velikodušni bankar nalazi takođe nije dovoljno. I najvelikodušniji se bankar s vremenom i sam urazumi.
U međuvremenu, skakavci su oko nas plandovali i godinu za godinom nam jeli.
A Živorad i ja smo i dalje živeli u zabludi da nam sve ide dobro, čak sve bolje i bolje, i da će nam sve bolje ići sve dok budemo razumni. Jer, i u drugoj smo zabludi bili. Zabludi da smo vrlo razumni, vrlo pametni, vrlo vešti. Pošto smo uobražavali da smo uspešni, verovali smo da smo i razumni; pošto smo uobražavali da smo razumni, morali smo verovati i da smo uspešni.
A skakavci su nas i dalje jeli, jeli, jeli.
Kada nas je život otreznio i dokazao nam da nismo bili uspešni, otkrili smo jednovremeno da ni razumni nismo bili, da nam je sve vreme nedostajao upravo zdrav razum, blago koje nismo mogli iz zemlje iskopati, s drveta obrati, s oranica požnjeti ili iz skladišta izvaditi, ako tamo prethodno nije zakopano, posađeno, posejano i sklonjeno. Blago koje, nažalost, nismo ni od koga mogli konfiskovati, eksproprisati ili nacionalizovati.
Da bi se razum imao, decenijama ga je potrebno gajiti i negovati u glavama građana. I onih koji upravljaju i onih kojima se upravlja.
I zato smo sada okruženi skakavcima koji nas jedu.
Dobri običaji nalažu da se na raskršću stare i nove godine prijateljima i poznanicima poželi sreća. Počinjući novu seriju Pisama iz Londona, ja to, evo, i činim. Usuđujem se, međutim, da ovom prilikom zanemarim tradiciju i da predmetom svojih želja ne učinim sreću nego – razum.
Imam, naime, utisak da smo, barem do sada, sreće imali i više nego što smo je zaslužili, ali da smo s razumom počesto bili u manjku.
A da smo manje sreće imali, više bismo se na razum morali oslanjati. I danas bismo od razumnih predviđanja, a ne nepredvidljivog slučaja pravili pretpostavke svoje budućnosti. Ne bismo se s gorčinom osvrtali da iza sebe vidimo tolike godine koje su pojeli skakavci. A između njih i proteklu, godinu 1986, da u 1987, bojim se, osim nada, ponesemo samo svoje gladne skakavce.
No comments:
Post a Comment