Život na ledu I, Službeni glasnik 2013, Copyright © Borislav Pekić
ODLOMCI IZ DNEVNIKA BORISLAVA PEKIĆA
1. maj 1955.
U proleće uzima Don Kihot od Manče svoje koplje i svoj štit i stavlja nogu u stremen Rosinante. U proleće zovu heraldi začaranih lepotica svoje spasioce. U proleće se bije bitka sa divovima.
1. maj 1955.
„(...) da se proces izgradnje novog društva može smatrati tek onda punim ako te institucije i pravni i drugi propisi postanu stvarna svojina građana, ako se usele u njihovu dušu, u njihove navike ako se interioriziraju. (...)“
(Borba od 1. maja 1955.)
Ova ideja međusobnog prožimanja pravnih i ličnih ustanova, nasuprot ideji prinudne simbioze ili u najboljem slučaju demokratske sinhronizacije interesa u granicama jedne države a protiv te sinhronizacije u svim drugim - ima svoje plodno seme u Atinskom društvu pre građanskog rata sa Spartom. Živeti kroz državu, a ne pored države ili protiv države - bio je oblik u kome su, kako se čini, i visoke i niske strasti pojedinaca dobijale svoje društveno, takoreći, javno zadovoljenje.
Najgnusniji nagoni imali su strpljenja da bi se u ratovima predstavili kao patriotizam, a oni umereniji imali su prilike da u Areopagu zadobiju priznanje. Država je bila Španska čizma koju je građanin rado nosio na nogama. Uostalom nema političke doktrine koja ne bi želela da postane takva neosetljiva Španska čizma.
x
Revi trupa. SsrnJ. Sportske organizacije. Jedno izgubljeno dete cvili u svetini.
x
Ja: Osećanje mladosti vredi više od mladosti, jer ne podleže starenju.
Evropa: Punske ospice izlečili su mi Rimljani....
Doktriner (pakosno): I otuda vaša naklonost prema Rimskoj kuriji, valjda?
Evropa: U VII veku spopala me je arabijska groznica i da nije bilo Charlesa
Martela i njegovog leka ...
Vanevropejac: Vi bi danas vrlo poštovana gospođo bili zdravi, a mi
nepotrebni.
Ja: A kako se zvao taj lek, ako smem pitati?
Evropa: Poatje, gospodine, Poatje ako se dobro sećam. Pa onda rak koga
sam dobila u XVI izlečio je onaj divni čovek, mislim Oliver
Cromwell , te ono što je bila moja bolest postalo je moje zdravlje.
General Bonapartea je izvadio iz mog grla kost revolucije za koju
sam mislila da će me udaviti! Kakvi čudesni muževi! Gospodo, koliko
sam samo puta bolovala od nekakvih gnusnih istočnjačkih epidemija ....
Građanin: Kao sada na primer.
Evropa: Pa ipak sam ostala živa.
Skeptik: I to vas je učvrstilo u uverenju da ste besmrtni, kome ste skloni kraj
sveg racionalizma.
Hrišćanin: Dobro upravljen razum najbolje je sredstvo da čovek dođe do
ideje o besmrtnosti. Tvorac nam je dao razum samo iz tog razloga
da ne umiremo u strahu i mržnji prema smrti.
Evropa (Skeptiku): Da gospodine sumnjalice, ali ako me ipak nešto ubije
onda će to biti prostota ovog čoveka (pokazuje na Doktrinera) i vaše
sumnje.
Građanin i Hrišćanin: Tačno.
Evropa: A kraj svega toga vi mi se sviđate.
Skeptik: To je zato što sam najeminentniji izraz vaše vlastite prirode. U meni
vi volite sebe, kao što se u meni i plašite sebe i možda kao što ćete od
mene umreti zadovoljno, jer ćete sumnjati i u smrti.
Ja: Ja mislim da je Evropa dobra zamena za mitskog Narcisa, jer gde god
pogleda vidi sebe i voli sebe.
Naseobina: Znate, vi koji sebe nazivate „Ja“ vi u stvari, ako se ispitate
nepristrasno, niste niko i ništa. Na mojim ulicama na kojima
se ispituje vrednost svih vas, to „Ja“ ne znači baš ništa. Vi morate
uzeti neko ime da bi vas prepoznali, inače bićete imanentan svemu
dakle ničemu.
Ja: Možda imate pravo, ali meni je infamna i sama pomisao da ću to ime
kupiti slobodom, jer će me ono siliti na postupke koji proizilaze iz
njegovog značenja, a ne moje prirode.
Aristokrat: Vaša priroda je značenje. Samo mu dajte ime.
Doktriner: Gospodin se boji obaveza koje proističu iz njegovog statusa
čoveka.
Pl. anarhist: Koješta. Iz čovečanskog statusa srećom ne proizilaze nikakve
obaveze, osim fizioloških, iako priznajem iz toga ne proističu ....
Aristokrat: ... ni prava!
Pl. anarhist: ... ni promene. Pravo je bestidna, ropska reč i kad se zahteva i
kad se primenjuje, u prvom slučaju jer potiče od roba, u drugom, zato
što ga stvara.
Evropa: Svaka promena je bolest dok se ne obavi. I nicanje zuba izaziva
bolove, ali pošto je ono u prirodi organizma bilo bi uzaludno i
neinteligentno opirati mu se, čak i da su zubi savršeno beskorisni za
varenje. Uostalom, ja volim promenu. Ona me ubeđuje da sam još
uvek u stanju da na svojim obalama rađam civilizacije.
No comments:
Post a Comment