DOSTOJEVSKI I
RUSIJA, MORAL I POLITIKA, Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
DOSTOJEVSKI I RUSIJA, MORAL I POLITIKA
»Baron Hibner proriče socijalističke
pokrete u Francuskoj i Evropi. Rusija se poziva u savez. Rusija ne treba da
upadne u to. Rusija treba da gleda sopstvenu korist. Socijalizam će se razbiti
o Rusiju...« (Dostojevski: Margina na Novoje Vremja, br. 1667. od 1880) Socijaiizam
je racionalizam. Zato ga je i stvorila racionalistička Evropa od svojih
racionalističkih doktrina i svojih racionalističkih utopija.
Carska Rusija nije
za njega bila prirodno tle. Zato se on, uprkos prividne pobede, o Rusiju
stvarno razbio. Decenije, pa i vekovi, mogu proći pre nego što evropski
socijalizam popravi štetu koja mu je tom pobedom naneta. I socijalizam vrati
racionalizmu, iz koga je proizašao ...
»Ako verujem u Boga, ne činim to kao
glupak, (kao fanatik).« (Dostojevsiki: Beleška povodom Karamazovih.) Zar
Dostojevski traži racionalne razloge za pobožnost? Zar se odriče fanatizma,
spoznajne intuicije u krajnjoj liniji, koja jedina obezbeđuje neposrcdan kontakt
s predmetom i bitnim uslovom prave vere? ... Da li je Bog Dostojevskog Rus? ...
Vidim čudesnu sliku: Stavrogin kleči pred Raspetim . .. Evropa nije razumela
poruku Zlih duhova. Za tako nešto Zli duhovi moraju
doći u Evropu. Samo se oni, poput Stavrogina, neće obesiti o klin u nekoj kući
Kantona Uri. Oni će . . .
Spor između Dostojevskog i Timoteja
Nikolajeviča Granovskog — spor više moralne nego praktičnopolitičke prirode —
oko Istočnog pitanja i, preko Istočnog pitanja, oko fundamentalnih problema
odnosa Države i Morala, nije aktuelan zbog mišljenja Granovskog
(koga pisac upoređuje
sa svojim Stepanom Trofimovičem, te mu, pored besprekornog ali prilično jalovog
idealizma »Četrdesetih godina«, i njemu blagodareći, pripisuje i priličnu dozu komičnog),
koji stav Majčice Rusije prema »Slovenskoj braći« smatra štetnim po ruske
interese, jer Evropa ne samo što popreko gleda na zaštitničko namigivanje ruske
vlade bugarskim i srpskim rodoljubima, nego i zbog tog namigivanja ratuje
(Sevastopolj), ili mišljenja Dostojevskog o predmetu raspravljanja, već je cela
ova, u osnovi moralna kontraverzija, za nas, danas i ovde, poučna pre svega:
in primo: zbog pitanja može li se država i
njena politika, u moralnom smislu, tretirati kao ponašanje neke jedinke, pa od
nje onda s pravom očekivati moralno ponašanje, velikodušnost ili zahvalnost, na
primer;
in secundo: zbog ideje sveslovenstva, koja
se vizionarima, (ali ne samo njima, nego i mnogim bivšim vizionarima), još čini
primamljivom, ako ne iz gregarske čežnje za utapanjem u jedan neiscrpan ljudski
okean, ono radi iluzije da će to stapanje beznačajne slovenske državice izvesti
u svet;
in
tercio: zbog toga da se pokaže kako se prigovor Dostojevskog Granovskom, što se
u stidu od političke poezije sakrio u politički cinizam, mana koju ovaj prebacuje
Puškinu (Veliki pesnik nije se jednom zastideo što je samo pesnik), da se,
dakle, pokaže kako se taj prigovor odnosi pre na samog Dostojevskog, nego na
Timoteja Nikolajeviča.
Idealist Dostojevski zamera realisti Granovskom
da cinično i amoralno tretira poteze u savremenoj evropskoj politici. (»On
potpuno odriče čak i mogućnost zahvalnosti Austrije prema nama zato što smo joj
pomogli u njenom sporu sa Mađarima i bukvalno spasli od raspadanja.«)
Dostojevski previđa mogućnost da je stvar Mađara u sporu s Bečom bila
nacionalno opravdana, pa prema tome i moralna, a da je, prema tome, intervencija
Rusije na strani Beča bila nasilnička, neopravdana, pa dakle, i nemoralna.
U
kakvom se svetlu onda pokazuje idealizam Dostojevskog (ako ne u svetlu jednog
tipično ruskog »imperijalističkog idealizma«.) Idealist Dostojevski lamentira:
Austrija se pokazala nezahvalnom jer, evo, u Istočnom pitanju ona je protiv
nas, nije s nama, a mi smo je spasli od raspadanja!
Na stranu izvesnost da Rusi
nisu spasavali Austriju nego ideju apsolutističke .monarhije (princip, a ne
državu tog principa, jer sa principom te države sukobljavali su se svaki put,
kad god bi poželeli sići na Balkan i Moreuze), i da joj je do konkretne
Carskoapostolske Austrougarske stalo koliko i do lanjskog snega;
dopustimo da
je u pitanju i bila baš ta K. und K., pomoć ona nije zaslužila nikakvim platonskim
simpatijama Rusije, već sasvim neidealistički pametnom političkom računicom —
nije se smelo dopustiti da se tu, odmah uz nos, stvori jedna panonska praznina,
po kojoj će, kako hoće, duvati revolucionarni i nacionalnooslobodilački
vetrovi.
Idealist Dositojevsiki zamera realisti Granovskom
što otvoreno predlaže da Rusija napusti Slovene i da time jednom za svagda reši
Istočno pitanje. Pri tome rezonuje Granovski sasvim moralno.
Mi hoćemo — misli
on — samo da se osnažimo Slovenima; što ćemo možda i njih osnažiti, ili ih ne
osnažiti nego progutati, to se nas ne tiče, to je u potpunosti njihova zla
sreća. Zar nije i korisnije i moralnije baciti ih dovraga, kad to ionako
rafinirano činimo svaki put kad nam odgovara, nego jednog dana dovraga otići
zajedno sa njima? ..
.
Ko je
sada u tom sporu zaista idealist? Dostojevski se za tu čast spremno ponudio.
Ali ništa nije kazao što bi mu je donelo. Realizam Granovskog je, bez sumnje, idealniji.
Ako se Puškin jednom zastideo što je bio samo pesnik, Dostojevski bi se, bar
ovom prilikom, morao postideti što nije ostao samo to. Bolje je stideti se zbog
vrlina koje nam nedostaju, nego zbog mana koje imamo...
No comments:
Post a Comment