O MEDU I GORČINI ILI
MAJMUNU U KAVEZU, Tamo gde loze plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
O MEDU I GORČINI ILI MAJMUNU U KAVEZU
Danas je poslednji dan 1960. godine. Pokušavam da
održim tradiciju i izvršim sumiranje godine, u kojoj se, zajedno s 1959. moj
život, (ono barem što se kao, taj život spolja, van mene, odvijalo) izmenio
jednako temeljno kao u noći između 6. i 7. novembra 1948.
Anđeo Slučaja mi je dopustio da »pojedem Knjigu života«,
koja će biti slatka u mojim ustima, ali u mom trbuhu — gorka. Bio je u pravu.
Knjiga je sažvakana, u trbuhu je, ne mogu je iz usta izbaciti. (Pitanje je da
li hoću; gorčina još nije nepodnošljiva, a ukus meda u ustima traje.)
Uspeh koji me je u Kavez odmamio još je tu, sve banane nisu
konsumirane, i ja, majmun, u kavezu, svestan da sam na izvestan način obmanut,
ali da u toj obmani ima ponešto i za mene, a da van nje, van kaveza, van
obmane, nema ništa, osim neodređenog čekanja (in vitro) u jednom drugom kavezu.
Postajem sve više svestan da nisam iz slobode u ovaj kavez ušao.
Da sam u njega
prešao iz drugog kaveza. Činjenica da sam taj drugi ja napravio, sebi za
zaštitu i iluziju izolovanosti, da sam se u njemu bolje osećao nego u ovom, ne
potire istinu da je to bio kavez, krletka kao i svaka, sa precizno isprepletanim
rešetkama Zabrana, Tabua, Ograničenja, Kanona i Pravila igre.
Čovek bi sad, razume se, ako mu je stalo, mogao
razmišljati o njihovim prednostima i nedostacima što se tiče »slobode duhovne
mobilnosti.« Stari kavez je bio neuporedivo manji, ali je u njemu, takođe,
neuporedivo manje bilo i »majmuna«. Ovaj novi je ogroman, no »majmuna« je
nebrojeno.
Ono što se u starom gubilo na prostoru, dobijalo se na maloj gustini
aspiranata, jer u njemu banana nema; što se u novom na veličini kaveza
dobijalo, gubilo se u nesrazmerno većem broju onih što su hteli da zaposednu
njegove najudobnije kutove i prisvoje najukusnije banane.
(Borba za opstanak
ovde je okrutnija — jer u starom je taj opstanak dat kao nepromenljiv, pa se
nikakvim preotimanjem, niti lukavstvima, nije mogao popraviti — ali, budući da
je ta darvinovska borba stvaralačka — za jake, razume se, za slabe je ubilačka
— stagnacija, izumiranje vitaliteta i regresija usled nepostojanja prave utakmice
izbegnuta je.)
Tamo, u svom starom kavezu, smeo sam sve što sam hteo, to je
istina, ali što sam ja hteo, hteli su i smeli i svi drugi, pa stvarne slobode nije
bilo. Za sve je sloboda bila ista, svi smo je na isti način, u okviru
zajedničkog kaveza, upotrebljavali.
Ovde, u novom, mnogo od svega toga ne smem
da činim, ali kad bih učinio, po cenu većeg ili manjeg rizika, ta ukradena,
oteta sloboda prava je, u svakom slučaju dublja od dosadašnje, koja je, na
izgled, daleko obimnija, no pošto ničim nije uskraćivana ili ograničavana, sve
dok se poklapala sa slobodom ostalih žitelja kaveza, stvarno nije nikakva,
uopšte nije sloboda. Ili jeste — u nekom vrlo iskrivljenom ogledalu ...
Realno, međutim, ja sada živim u dva kaveza. Mogao bih,
možda, reći i »između dva kaveza«, ali kako između njih nema ništa, niikakav
neograđen prostor, nego se, izlazeći iz jednog odmah u drugi ulazi, prva je
definicija istinitija.
Bio je to prilično šizofren život u dva mimo i
pramapostavljena sveta, dva neprijateljska sveta, od kojih sam u starom bio sad
već priiično nevoljni domaćin, a u novom još nevoljniji gost. Nisam bio stvarno
nigde. Odbijala su me oba. Ne govorim o ljudima, kojih ima u oba, govorim o
načinu življenja i mišljenja, onom što nas, kao sveukupnost opstanka, čini
srećnim ili nesrećnim, punim, praznim ili delimično ispunjenim ...
Bila je to, i još uvek jeste, naročita vrsta
moralnomentalne šizofrenije, koja se od klimičke razlikovala po tome što sam
ja, za razliku od jedne udvojene ličnosti, nesposobne da obe svoje verzije
istovremeno realizuje, da ih meša i jednu pamti kad je u drugoj, hronično bio u
obe istovremeno, iz kaveza u kavez prenosio sve svoje iskustvo, osećanja, ideje
i, razume se, nevolje. Još je rano reći kuda me to vodi.
Možda nekoj trećoj, nekoj
fuziji starih, simbiozi prilagođenoj dvostrukom životu, ili sasvim novoj
tvorevini, koja će obe tekuće ličnosti bez žaljenja odbaciti. Ali nešto je
pouzdano. Deo gorčine u mome stomaku od te dvostrukosti potiče.
Iznutra, ja sam, nadam se, isti.
(Svestan sam, međutim, da ne mogu biti, da promene samo još nisam uočio, i da
će brzo doći dan u kome ću ih prepoznati, a to će verovatno biti izvor novih
gorčina, bez obzira na to što ću, takođe, znati da su sve te promene, ma kako
bile revolucionarne i sa mnom danas nespojive, odavno već u meni larvirane i da
kroz njih ovako ili onako moram proći; da bih prošao ma kako živeo, ma čime se
štitio.)
Spolja se sve izmenilo. Oženio sam se, dete dobio, ujak
mi je stan ustupio, zaposlio sam se, napustio studije privremeno (takva su
napuštanja uvek privremena, samo, vrlo, vrlo dugo traju), iz zamračenog, tihog,
sporog sveta svoje sobe ušao u blistav, (ukoliko kod nas išta može blistati, a
ne tek čkiljiti) bučan (o, larmu umemo praviti),
munjevit (i ovo je, naravno,
preterivanje, jer su na Balkanu i brzine balkanske) svet filma, počeo sam
zarađivati prilično veliki novac (što je više unapredilo moje partije pokera
nego moj standard), stekao mnogo novih prijatelja, među kojima su se krili i
neki neprijatelji, i, najzad, premda lično nemobilan, počeo putovati i na druga
mesta, ne samo u zatvor i na letovanje.
U međuvremenu, sedeo sam i dalje svake večeri
(priznajem, sad više i ne baš svake, jer je i novi kavez tražio moja sedenja),
u izlogu starog kaveza, za uvek istim stolovima kafana „Trandafilović“ i „Manjež“,
pod lipama i zvezdama ili duvanskim dimom umotanim sijalicama, sa starim
prijateljima, sudeonicima i saučesnicima mog iskustva i mojih ideja, koje sam u
šali zvao Titirima,
za razliku od Triblionaca za drugitm stolovima i uopšte,
svake sam nedelje odlazio u Klub (ne Književnika, nego Klub Sedam Dobošara) da
se podmladim sa starim školskim drugovima iz III Muške gimnazije, u jednom od
najekskluziivnijih serklova Beograda, u kome su se prezirale žene (ali u
njihovom prisustvu), govorilo kodiranim jezikom i crtežima, nezaboravnim lingvističkolikovnim
čedom I. K., uživalo u grubom, strancu apsolutno neshvatljivom, bazično
debilnom, humoru
(debilnost i jeste prava čar tog humora, jer je, usput krajnje
uspešno, i otkrivao bazičnu debilnost okolnog sveta, i našu nostalgiju za
dečijim stanjima, u kojima smo bili, bez obzira na svaku istoriju, ili baš njoj
zahvaljujući, jedino srećni) i uopšte nesmetano se i neumereno ponašalo —
pubertetski.
Sve je, dakle, bilo i drukčije i isto. Sve, slatko i
gorko. Ali ja, dok, malko pripit — proslava dočeka Nove neizvesnosti počela je
ove godine još pre tri dana — dok iz alkoholne magle pokušavam da izvučem prave
reči za svoje strepnje, znam da će ukus meda iz pojedene anđeoske knjige jednom
zauvek nestati, a da će gorčina pelena ostati — za uvek.
Ne što bih bio
naročito vidovit, u ovom času jedva i hartiju vidim, već stoga što znam da je
to Pravilo igre ovog čarobno jebenog sveta ...
Sveta u kome baš kad mi je najlepše
nađu da unesu nekog mrtvog Zoilusa ...
No comments:
Post a Comment