BERNARD BUFFET, Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
BERNARD BUFFET I MOJ TEMPORALNI MONIZAM
Nekih desetak godina pošto sam formirao
svoj priručni sistem shvatanja vremena i, primenivši ga na literaturu, oprobao
ga u par tekstova, pronalazim snimke dve slike B. Buffeta, koje ovu primenu
frapantno precizno, premda, s obzirom na prirodu slikarstva, mehanički ilustruju.
Prva je »Razapinjanje na krst«, rađena 1951, druga je »Skidanje s krsta«, od
1948. (Buffet, naime, ima viziju, ali slika o toj viziji govori samo ono što
može saopštiti o njenoj formi, o njenim vidljivim pojedinostima, nimalo ili
sasvim malo o njenom revolucionarnom značenju)...
Na slici »Razapinjanje«, (sećam se I.
Vasiljeva i njegovog »Raspeća« iz 1952 i 1953, sećam se, takođe, i svih drugih
raspinjanja koja sam video), poslednji Mesijini prijatelji, rođaci i učenici —
muškarci u kratkim pantalonama i majicama, žena u haljini s rukavima tek nešto
ispod lakata — očekuju Njegovu smrt, pri čemu su u scenu uključena i dva
razapeta razbojnika u kupaćim gaćicama, a jedina žena, po svoj prilici jedna od
Marija, sedi na zemlji, do nogu Hrista, takođe u gaćicama za kupanje.
Na slici
»Skidanje« interpolacija, međusobno prožimanje vremena, ekstremnija je i
uočljivija. Vidimo grobare u crnim uniformama kako odnose Hristovo telo.
(On je
sad u belim gaćicama, kao i preostali razbojnik na krstu);
visoke dvokrake
merdevine zaboravljene kraj drugog; u podnožju, nesrazmerno velike čavle, koji
bi mogli biti i drveni klinovi, kao oni što su se zabijali ispod sastava butina
da održavaju srozano telo, i gvozdena klješta, sve to levo; a desno, lavor i bokal,
između nepoznatog čoveka u dugačkom kaputu s kavezom u ruci i deteta što se za
taj kaput uhvatilo, i Josifa iz Arimatije ili apostola Jovana u odelu sa
kravatom i tešenju jedne od Marija ...
Gumeni labudovi u basenu banje siloamske i
gramofon na ledini koji svira »You are my destiny«, imaju isto značenje kao Buffetovi
uniformisani grobari i savremeno odeveni Josif iz Arimatije u događaju koji se
zbio dvadesetak vekova ranije ...
Priča više nije transverzala koja preseca
uzastopne faze vremena, već se sve vreme smotalo u istu ravan priče . ..
Naravno da je ovaj Buffetov temporalni
monizam, mehanički na njegovoj slici, još uvek mehanički i u mojoj povesti.
Pojedinosti našeg života vraćene — zatečene, zapravo, jer u kruženju vremena ne
postoji ni »pre« u koje bi se vratile, ni »posle« gde bi otišle — zatečene,
dakle, u nečemu što se zbilo 30 godine prvog veka (ne kažem pre dvadeset vekova),
još ne znače da se privid proticanja vremena uništio. Kako sad ove pojedinosti
u mojim pričama stoje, mogu se tumačiti kao ćud pisca iza koje ne stoji ništa
do potrebe da začudi. . .
Nisam zadovoljan pričom »Čudo u Kani«. Ona
je plitka. Priča o oduzetima — anegdodska. Takođe doraditi »Čudo u Magdali« (identifikacija
sa Noemi?)
Izvesnim epizodama nužna je realistička
pozadina. Mit će se osušiti bez živog života u kome se događao. Porodični život
i svadbeni običaji Jevreja (Kana i Nazaret), zakoni i život gubavaca, (Jabnel),
o bogaljima i prošnji (Jerusalim, Siloam), javne kuće (Jerihon, Jerusalim), šta
se zbivalo po tamnicama, u čemu se stvarno sastojao dan jednog sadukeja, Ane
ili Kajafe, recimo . . .
Ova se povest ne bavi umiranjem nego
rađanjem mita, jednog Novog zaveta, ali ona ne može izbeći umiranje drugog —
starozavetnog . . .
No comments:
Post a Comment