ČINJENICE Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
STVARALAČKO »UNAKAZIVANJE« ČINJENICA
Da li se tzv. realizam postiže prostim
prepisivanjem fakata? (Ovde nije reč o »socijalističkom realizmu« koji nije
fakta prepisivao, nego izmišljao. U strogom smislu reči, u praksi, takav
realizam nikad nije ni postojao. Najpribližniji bi mu bio termin
»socijalističkog romantizma«.) Ja ne verujem.
Naivno je misliti da je dovoljno
činjenicu u roman prepisati, pa da ona bude realna u prividnom kao što je to u pravom
svetu. U pravom, njena realnost ne potiče isključivo od nje same, već od svih
činjenica sa kojima korespondira, od celog sistema činjenica u kome deluje.
Ako
želimo da i u našem bude realna, moramo s njom preuzeti i ceo sistem u kome
živi, koji joj jedini daje realnost. A to je, očevidno, nemoguće . ..
Za činjenice je taj sistem isto što i
hranljiva limfa za ćelije tkiva, sredina bez koje ona ne živi. Razlika između
stanja činjenice u prirodnoj sredini (realnosti) i veštačkoj (umetnosti),
razlika je između ponašanja otopine u limfi i sintetičkom rastvoru u goveđoj
bešici.
Kada bi se tzv. »objektivni sistem činjenica« mogao jednostavno fotografisati
i u neki roman preneti, stvorila bi se apsolutna kopija stvarnosti, bez ičeg
umetničkog u sebi, svet u hladnom ogledalu. I da je tako nešto uopšte moguće,
nema svrhe. Srećom, sistem je toliko komplikovan da je kopiranje čak i njegovog
segmenta neizvodljivo.
Verujem da se sa ovim problemom suočavaju svi pisci
istorijskih romana, koji imaju savesti, oni, hoću da kažem, čija je poštena
namera da restauriraju duh »minulog« vremena, a ne da mu u ime našeg sude ...
Pošto se iz realnosti u umetnost može
preneti samo ograničen isečak sistema činjenica, jasno je da, bez celine u
kojoj one deluju i delovanje trpe, te činjenice, ako se nečim drugim ne ožive,
ostaju puke okamenotine, fosili fakata.
Preinačenje činjenica realnosti, ono što ortodoksi
neizvodljivog realizma nazivaju njihovim unakaženjem, tzv. »izneveravanjem
stvarnosti«, preduslov je umetnosti uopšte. Pošto su iščupane iz »sveta van
svesti«, tačnije iz »sveta jednog tipa svesti« — onog kroz koji svet samo
doznajemo — činjenice se moraju adaptirati na »svet svesti«, tačnije »svet onog
tipa svesti, u kome ga shvatamo« ...
No comments:
Post a Comment