PLATNO ILI MOZAIK?, Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
PLATNO
ILI MOZAIK?
N;ije u pitanju tehinika. Reč je o načinu
gledanja na svet. Monizam isključuje mozaik. Onaj ko ne veruje u jedinstvo sveta
i međusobnu zavisnost svih stvari, ne može ga videti kao platno, u kome one
proizlaze jedna iz druge i sve se boje trude da ostvare utisak iste slike.
Intelektualizam i solipsizam Hakslija izražen je u duhu, ali i mozaičnom
kompoziciijom Kontrapunkta.
Spandrel je definitivno umro kad ga je u slušanju
»Heilige Dankensang« prekinuo metak zelenih košulja. Ne pojavljuje se kao tip više
ni u jednom Huxleyjevom rukopisu. Ali da se pojavio, bio bi opet Spandrel. ...
Thomas Mann, međutom, vidi svet kao celinu, bez obzira što je ona sastavljena
od antagonističkih sastojaka.
Ispod privida raznih radnji, vremena i junaka,
sve se nastavlja, i ništa nije sasvim novo. Pri bližem zagledanju nije novo
uopštc. Od Budenbrokovih preko Čarobnog brega, Dr. Faustusa i Josifa traje ista
priča i zavisnosti se umnožavaju. Ašenbah je Hano Budenbrok ikoji nije umro.
Leverkin bi mogao da bude vrlo ostareli Ašenbah.
Ili bi i Leverkin i Ašenbah
mogli da budu dve mogućnosti jednog preživelog Hanoa. Da je Tomas Budenbrok
otišao mlad u posetu prijatelju u Davos, postao bi Hans Kastrop. Evolucija
dejstvuje u tom svetu, razume se, ali je to jedan svet. Thomas Mann ne ponavlja
likove, on samo ređa njihova diskontinuirana stanja .. .
Kvorls i Bevis su samo
prividno protivurečni tezi da Huxleyjevi junaci žive u različitim svetovima, u
mozaiku svetova koji svoju kopiju ima u Kontrapunktu. Kvorlsi i Bevisi, sa
svojim interesovanjem za prirodne nauke, sociologiju, budućnost vrste i
paradoksalne generalizacije, sa svojim beležnicama, sumnjama, nespretnošću i
mističnim ali dražesnim ženama, javljaju se u Huxleyjevim romanima uvek iznova.
Ali, oni su uvek isti, i uvek svoj svet vuku sa sobom kao što puž vuče kućicu.
Ti se svetovi sa drugim svetovima romana tek dodiruju, interferencija postoji
jedino u vidu refleksije.
Kao što se u mozaiku boje ne mešaju, već se kockice
različitih boja stavljaju jedna uz drugu, a utisak se jediinstva gubi ukoliko
mu se više približimo (analizom, dakle), tako i Huxley, za razliku od Manna, ne
postiže dramu mešajući boje, već očekujući da njihove kontrapunktirane čistoće
jedna drugu na neočekivan način osvetle . ..
Anatoe France je takođe ubeđeni
monist. Vidi se i po tome što bi svi njegovi romani mogli da budu uspešni
dnevnici jedne osobe. U redu, ne baš jedne, njih nekoliko. (Savremena istorija
je dobro ispreturan dnevnik nekoliko zanimljivih poznavalaca starina.)...
Prokleto je to što sam ja monist koji svet shvata mozaično.
Kada bih mogao da budem Thomas Mann koji piše kao Huxley (ili možda Huxley koji
piše kao Thomas Mann, ne ipak — Tomas Man koji piše kao Huxley.) .. .
No comments:
Post a Comment