ROMANTIČARSKI EGZISTENCIJALIZAM, Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
ROMANTIČARSKI EGZISTENCIJALIZAM ILI
PATOLOŠKA ROMANTIKA
Egzistencijalizam je romantizam atomskog
doba. Pokraj sve netrpeljivosti prema opstanku, uprkos sjajno stilizovanim
animoznostima prema ćudljivim skokovima tog opstanka iz jednog u drugi šablon neraspoloženja,
egzistencijalist je tim svojim opstankom — fasciniran.
U proskinezi je pred
njim, kao urođenik pred svojim vračem s demonskom maskom okrutnog plemenskog
boga. Duševni nudizam egzistencijalizma nije manje isključiv od romantičarskog,
samo je stvarniji, prljaviji. Na kraju krajeva romantičari nisu držali da muve
i fekalije imaju neke bitne veze s ljudskim opstankom . . .
Ja i moj opstanak. Oni (pakao) i moj
opstanak. Moj opstanak (pakao) i — sve ostalo. Prevrtanje, uvrtanje, zavrtanje
života kao da je od plastelina, pročešljavanje njegovih efemernosti (s gađenjem
koje, u stvari, i moj izmet uzvisuje do ravnopravnog sudeonika životnog
procesa, i tako obogotvoruje i moje beznačajnosti), lukav psihološki postupak,
svojstven introspekciji, kojim egzistencijalist, istrajno prezirući i svoje
najbesmislenije trenutke, pravi od njih sadržaj egzistencije . . .
Filosofska ravnodušnost koja krije brigu za
stvari i paniku pred njima. (Kierkegaard je bar od nje počinjao put Bogu. Bog ga
nije lišio egzistencijalnog straha, ali mu je pomagao da ga podnosi.) . ..
Prelistavam stare Dnevnike iz perioda u
kome sam se bavio egzistencijalizmom, pre svega Sartreom, Camusem, Jaspersom, Kierkegaardom,
Berdžajevim. Stanje privlačenja i odbijanja neprestano se izmenjuje. Ali rečnik
se u misao uvlači.
Počinje se govoriti i pisati o mišljenju koje se napada
terminologijom, strukturom misli, pa čak i u duhu mišljenja koje se napada.
Postaje se egzistencijalist preko jezika, sklonog imitacijama. Jer ovu misao,
kojom se sada bavim, određuje u prvom redu izbor i nuzpostavljenost reči
upotrebljehih da se izrazi ...
Filosofski egzistencijalizam (Jaspers, na
primer) oslobođen je nekrofilnog tona njegove primene u književnom (kod Sartrea,
na primer) . . . Kad god o sebi govorim, ima u tome nečeg lešinarskog, ali i
narcisoidnog, perverznog . ..
Bljutav je život (opstanak!) koji dopušta
da bude obeščašćen mišljenjem. Uostalom, to više nije život koji se živi, nego
misli. To je život življen mišljenjem o sebi.
Odbacio sam uzvišenost kao besmisleno
podizanje iznad mog života (dođavola sa opstankom, dođavola sa
egzistencijalističkim eufemizmima!), ali sam čitavo vreme, o njemu misleći, bio
stvarno nad njim, oholo antagonističan, superiorno neuviđavan, kao da to nije moj
život, nego tek nešto manje neravnodušan no što bi vaIjalo — neki predmet mojih
saznanja . ..
Vežbe introspekcije, inspirisane studijama
eksperimentalne psihologije, dale su mi pogodan instrument koji nedostaje
psihološki neškolovanom egzistencijalisti. Mogao sam sebe razarati na naučnoj
osnovi.. .
Jedini stvaran (književni?) napredak od Kierkegaarda
na ovamo je u tome što su naša neraspoloženja dobila odgovarajuće terminološke
i sintaktičke oblike, te time postala dekumetnosti izražavanja, (nipošto
preovladavanja). U tome smislu sirealizam i nadrealizam takođe su naši
zajmodavci. (Prepotentni doduše, jer zahtevaju da im istorija književnosti dug
vrati dvostruko.) ...
Hajdemo još malo da egzistencijališemo ili
protivegzistencijališemo, što je, izgleda, svejedno ... Opstanak = Stator;
Misao = Rotor. Misao rotira oko mog opstanka, te se čini da ga promatra sa
raznih strana, iz svih uglova. Stvarno, medutim, to što ja vidim nisu različite
strane (vrste) mog opstanka, nego različite strane (vrste) mog mišljenja.
Još
uvek ja ne mislim sebe već svoju misao o sebi. Između mišljenja i mene — zid je
od niza spojenih ogledala koja ne daju moju sliku, več iskrivljenju sliku mog
mišljenja. Ja, dakle, ne poznajem kako valja ni vlastitu misao ...
Neću da se solidarišem sa svojim besmislenostima — do kojih
sam došao, ne baveči se sobom, nego iskrivljenim odrazima svojih misli o sebi —
i zato trpim. Apsurdan sam. Da sam prema svemu tome indolentan, da te
besmislenosti smatram ostvarivanjem višcg smisla koji mi je trenutno ili trajno
nedostupan, ja bih možda i u njima, ili ispod njih, našao neko svoje blagostanje
...
No comments:
Post a Comment