Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
U BIBLIOTECI, NA VODAMA JORDANSKIM
Na čitanju je. Uvek je na čitanju.
Bibliotekarka sa brkovima ne razume šta svet u njoj nalazi. U zamenu
preporučuje zanimljivu knjižicu o Društvenom planu.) David je u Saulovom okolu
u pustinji Zif. Saul spava. Iznad glave obešeno mu je koplje, čaša iz koje je
pio bačena na jagnjeću kožu. David ulazi u šator, uzima koplje i upire ga u
carevo srce.
(Ljubitelj Dekamerona je neodlučan. Ne vidi da Društveni plan baš
odgovara njegovom raspoloženju u ovom času. Možda jednom kasnije. U
meduvremenu, ima li bibliotekarka sa brkovima Klošmerl? I on je na čitanju. I
taj je uvek na čitanju. Bibliotekarka s brkovima ne zna šta je tim čitaocima.
Ta, knjiga se, druže, bavi uglavnom klozetima. Srećom,
Društveni plan je tu. Ne
kaže, ali se čini da je uvek tu. Potuljeni čovek primećuje tužno: »Gotovo je sa
Republikom, moj gospodine.« »Ne bih rekao.« Kažem oprezno. Ne znam s kim imam
posla. »Franco je uzeo Barselonu. General Jagve će napraviti klanicu.«) Moj
David, budući vladar Izrailja, ne pravi klanicu. Ne spušta koplje u Saulovo
srce.
Šta se događa sa pobednikom Goliata iz Gata? (»Znate«, kaže moj sused za
stolom, »ja navijam za Republiku. A vi?« »I ja.« Mogao sam to da kažem. Nisam
lagao. Stvarno sam nekada navijao za Republiku. Iza mene je bibliotekarka
pokušala da za maleroznog čitača nađe Balzakove Golicave priče, ali su i one
bile na čitanju. Zar ipak ne bi uzeo Društveni plan?)
I to ne beše prvi put. U
Engadskoj pustinji uđe Saul u pećinu i skide se da se olakša. Izrailjci, čučeći
u tmini, gledahu svog cara kako ide napolje. Tada se David prišunja i mačem mu
odseče parče grimiznog plašta. (Progresist nečujno odlazi po nov komplet,
odlazi i erotoman s Društvenim planom u džepu.)Pa ipak David je, preispoljna
hulja, pravo je na Saulovoj strani.
Ali u Davidovom semenu, genetički u Davidovoj
lozi je Mesija, u njemu je poreklo spasenja sveta. Saul je tek epizoda Davidove
istorije. Zar tu negde nije pukotina kroz koju se može prodreti iza privida
mita? (Progresist okreće listove. »Šta mislite«, pita, »hoće li Engleska ući u
rat zbog Poljske?«. Ne odgovaram odmah.
Šokiran sam ovom demonstracijom
janusovske temporalnosti, uzbuđen sposobnostima dve vremenski udaljene
stvarnosti da žive jedna pored druge i korespondiraju. Potresen mogućnošću da
odgovorim kako ne znam, ne znam hoće li Engleska ući u rat zbog Poljske, pa i
da, ostavši razuman, napustim vlastitu stvarnost, pređem u stvarnost mog
prijatelja iz 1938. i iskreno posumnjam da će Englezi ići tako daleko. Problem
vremena u »Symphoniji eroici« bio je rešen.)...
No comments:
Post a Comment