UTORAK
... (I SREDA, PRE PODNE), Tamo gde loze plaču,
Službeni
glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
UTORAK ... (I SREDA, PRE PODNE)
Pre podne. Trežnjenje.
Posle podne. Lebdenje kroz kuću u potrazi
za izgovorima. Iznenada, kroz odvratan, lepljiv mulj griže — ideja. Poput
divovske komete, prodire ona u gravitacione radijuse Moskopoljskih argonauta,
moćnom antigravitacionom silom razbija Red u planetarnom sistemu Njegovan
Turjaških i baca ga u Haos.
Osećajući se kao demijurg u tom fiktivnom svetu,
usredsređeno radim nekoliko sati. Porodično sunčano kolo ponovo se uspostavlja.
Na prvi pogled isto je kao prvobitno: uporedni, ali sve širi koncentrični
prsteni planetarnih putanja pokrenuti su oko centralne mase. Samo su se promenile
osobine planeta.
U središtu Sistema sada je najdublja prošlost genosa — da
privremeno upotrebim izraz koji u njihovom postojanju nema značenje što ga ima
u našem, značenje nečeg proteklog, iznepostojanog, iscrpenog: vreme oko pada
Konstantinopolisa 1453, pa možda, unutar njega, u vidu usijanog i
nepristupačnog jezgra, i ono praistorijsko, stvarno vanvremeno vreme mita.
Oko
njega, po kružnim putanjama, kreću se prividno uzastopne, pseudohronološke
bliže prošlosti (Moskopolje, Beograd, Dol pri Ljubljani, 1760, 1790—1918,
1918—1941, uključujući sada i »Eroicu« od 1941 do 1944), sve do granice Sistema
sa sadašnjicom Njegovana, koja će obuhvatati period od 1945 do danas.
Sudbina
arhitekte Isidora Njegovana, ma kakva bila svakako okončana samoubistvom, neće
više biti Satelit neke druge, već će u knjizi-planeti Sistema ceo ciklus
završavati. Vreme će ličiti na kružni Mannov bunar kroz, koji se čovek mora
spuštati, da bi tek na dnu našao njegove uzroke, a možda i njegov smisao.
Hronologija, ona pseudomorfna, razume se, jer druge i nema, uspostavlja se kao
obrnut proces od naše »progresivne«. Ide se unatrag dok se dno vremena ne dotakne.
Ali je ta hronologija dvostruko lažna.
Odvija se, sasvim vidljivo, u jednoj
ravni, istovremeno, poput vremenske paralelnosti čoveka koji se pita hoće li
Engleska stupiti u rat zbog Poljske i onog koji zna da je Engleska već u taj
rat stupila i da ga je već dobila; spuštanje u dubinu prošlosti je optička
varka, igra lažnih perspektiva, jer se ni pripovedač ni njegov čitalac stvarno
ne spuštaju do Carigrada i mita, već do njega dolaze u sve užim koncentričnim
kretanjima u istoj vremenskoj ravni, nalik kruženju po prstenovima vrtloga koji
nema dubinu, nego se vrti samo po širini.
Sistem ponavlja sudbinu Kosmosa.
Galaktike, koje se silovitom brzinom od nas udaljuju, naše su budućnosti koje
se od nas odmiču i najzad nestaju, da ih nikad ne dostignemo. Naše prošlosti
odlaze u Crne rupe, gde vlada faraonska nepomičnost, vrsta nestanka dubljeg od
ma čega što smo do sada kao smrt upoznali.
Sistem, takođe, po
zakonima Entropije, u svojoj prošlosti ima najveću gustinu, (najveću
ostvarenost), tamo, pak, na vremenskim granicama prema beskonačnosti
(budućnosti) ona se smanjuje, dostižući oblike bez izmerljive mase, finalnu
granicu između postojanja i nepostojanja...
Veče. Dolaze Danilo, Mirko, David i Miro.
Uvek sa nestrpljenjem čekam utorak. Danas me ne raduju. Hteo bih da pišem.
Ubrzo, međutim, ulazimo u razgovore koji leče moje neraspoloženje. Treba li ( )
primiti u našu grupu?... S tim šta smo mi, zapravo, uvek imamo muke. Ja se
grozim svakog imena, svakog definitivnog stanja, svake međusobne obaveze koja
bi prevazilazila prijateljsku lojalnost.
Pogotovu se užasavam literarnih, kao i
ma kojih drugih manifesta. Znam koliko raspoloženja koja su ih inspirisala
kratko traju, i koliko su solidarnosti njihovih supotpisnika krhke. A možda je
to i iskustvo pretvoreno u fobiju. Na drugom polu je M. G. On bi stalno, i uvek
ponovo »Medialu«. Od onoga što mislimo ima, razume se, dosta od medialističkog,
ali ne zbog »Mediale« — ona je, na
primer, meni lično prilično nepoznat fenomen
— već zbog toga što su njena načela duboko u anti-vremenu, kome sva petorica
pripadamo, (ja još i, premda manje intenzivno, titirišem). No, ono što stvarno
razdvaja M. G. i mene je moja naklonost prema labavim, nepostojanim
strukturama, otpor prema svakom obaveznom principu, pa i sopstvenom,
netrpeljivost prema — čoporu, s jedne strane a sa druge strast, ne znam kako to
drukčije da nazovem,
M. G. prema čvrstim formama, kauzalitetnim podređenostima,
međuzavisnostima, hijerarhijskom principu, a iznad svega monolitnosti
stanovišta. (Ne znam potiče li to od slikarstva, crtanja, koje zahteva
unutrašnju disciplinu, visok stepen uviđanja celine i ne podnosi ni
parcijalnosti, ni slobodu, ili od jedne organizovane vere, koja individualnost
dopušta jedino u kontaktu sa Bogom, ali je odriče u kontaktu sa svetom.)
M. G.
je poštovalac rituala, drevnih inicijacija i simbola, petoricu ljudi koji se
stalno viđaju i dele izvestan deo svojih misli, pa i uverenja, on ne može
zamisliti kao petoricu slučajnih prijatelja, srodnih duša na nesklonom otoku,
već uvek kao pet misionara u jurnjavi za urođenicima, koje bi preobratili, na
kojima bi predano radili čak i iz lonca, u kome se, u međuvremenu, kuvaju.
Višestruki
talenat daje mu pravo na ekscentričnosti, i on ih, ma kakve da su, ma koliko
pojedine bile protivurečne, čudesno spaja u funkcionalan sistem. Ja mu se
divim, ali ga pratiti ne bih mogao. Ukoliko bi se, međutim, složio s njegovim
opštim idealima, on bi spremno pratio mene, jer u njemu nema trivijalne
taštine. Samo one uzvišene — taštine ideja.
Između M. G. sredotežne i moje
sredobežne tendencije, D. K. i M. K. bliži su meni, prvi duhovno, drugi po
temperamentu, ali bi se isto tako dobro moglo reći — prvi po naravi, drugi po ljubavi
prema istraživačkim, slobodnim kolebanjima — dok je, čini mi se, F. D.
neodlučan. Kada bi se jednog utornika kod mene ipak osnovala neka literarna
grupa, neka književna »Mediala«, osnovao bi je, bez sumnje,
M. G. Prvi bi joj
pristupio F. D., (da ne uvredi M. G.), zatim M. K., (iz zajebavanja), potom D.
K., pod silnim pritiskom, uz muku i burne proteste (ali bazično zato što voli
literaturu i sve što je u vezi s njom), najzad bi se ušunjao i ja (iz
solidarnosti, koja je odgovorna za većinu mojih neprilika, ali i kao
nepopravivi skeptik: možda će ipak iz svega toga još i nešto ispasti.)
Kad bi
se grupa rasturala, pretpostavIjam vrlo brzo, možda već idućeg utornika, prvi
bi ie napustio D. K. (Došao bi u principijelan sukob, sa M. G. verovatno.) Onda
bi M. G. izbacio mene, jer bih ja uzeo u zaštitu, ne toliko D. K., koliko
njegovo pravo na izdvojena uverenja i na sukobe sa M. G. Zatim bi istupio M. K.
(Opet iz zajebavanja, a i stoga što u Grupi nikad stvarno nije bio.)
Najzad bi
M. G. pokupio svoja načela i otišao, ne bacajući, nadam se, ni na koga anatemu.
Ostao bi samo F. D., iz poštovanja prema jednoj lepoj uspomeni. (a i stoga što
je jedini uistini dobar čovek među nama). Jedina promena koja se u ovom
redosledu sme učiniti, čak je verovatna, odnosi se na M. K. Možda on ne bi
izašao odmah posle mene. Sačekao bi da vidi kako će stvar krepavati da bi o
tome pričao anegdote . . .
Treba li, dakle, ( ) primiti u svoje
utorke? Ja sam odlučno protiv. On već pripada jednoj organizaciji. Mi ne
pripadamo nijednoj. (M. G. svakako misli da je u tome i naša suštinska slabost.
D. K. intimno drži da je M. G. tu slabost apsolvirao, i da je već — u nekoj.)F. D.je zato da se ( )
prihvati. F. D. je plemenit i ne može podneti pomisao da neko ostane izvan
nečeg.
D. K. se koleba, zatim staje na moju stranu. M. K. se zajebava, priča
anegdote. To se uzima kao da se i on slaže sa mnom. Tada se on još više
zajebava i kaže da je za, da je zato da ( ) dolazi utornikom. Dva smo prema
dva, dvojica za, dvojica protiv. Očekujemo šta će reći M. G. Neočekivano,
masohistički, jer ne trpi ( ), M. G. kaže — da. Odlučujemo
da ga ne primimo. Ja, naime, nisam demokrat...
Oko dvanaest, D. K. oseća neodoljivu
potrebu za Klubom. M. K. se spava. F. D. ima tajanstvenih, očito humanističkih
obaveza, a M. G. se nešto naljutio — nikad ne znamo ni kada, ni zašto. Prvi put
ih ne zadržavam. Odlaze.
Sedam za sto.
Noć. Radim.
Sreda. Pre podne. Radim do 11 časova...
No comments:
Post a Comment