GROBLJE ZA RUKOPISE, Tamo gde loze
plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
GROBLJE ZA RUKOPISE I KONJSKO GROBLJE
Jedan arhivarski dan. Sređujem brojne isečke iz novina koji se odnose na
aferu sa »Deklaracijom«
i »Predlogom za razmišljanje.«
(Ne kajem se što sam ovo drugo potpisao, čini mi se jedini latinicom, ali
mislim da je bolje bilo da sam o »Predlogu za razmišljanje« razmišljao pre
potpisa, nego — posle, kada moja razmišljanja više nikoga nisu zanimala) ...
Sahranjujem u arhivu i Graditelje
(821 Jedinicu »Komentara Graditelja«,
preko 700 strana gotovog rukopisa, i celokupnu građu.)
Tamo će praviti društvo
nezavršenim delovima »Zaveštanja«.
Ustanovio sam da moj Isidor sada ima sve što je živom čoveku nužno — nesrećnu
priču i sposobnosti da je dramatično proživi — ali da u jednom širem smislu, u
čitavoj sagi o Njegovan Turjaškima, ne vrši onu tragičnu, finalnu funkciju koja
mu je mojom šemom dodeljena, prosto zato što tih Njegovan Turjaških nema, osim
u nedovršenim konturama (po beležnicama i izolovanim odlomoima rukopisa.)
Ako
se ne zna šta to Isidor, u smislu roda, porodice, imena, nasleđa, dokončava,
čiji je genetički proizvod, neće ni moći vršiti funkciju »poslednjeg u nizu«.
Gde niza nema, nema ni poslednjeg u njemu. Nema opšte sudbine. Nema vremena, nema ideje.
Moja sklonost da stvari započinjem od
najneočekivanijih mesta pobeđena je svešću da bez tog »istorijskog«
osvetljenja, Graditelji mogu
biti, i s pravom bi bili, shvaćeni kao ekcentrična sudbina jednog čoveka, a ne, kao
što želim, tek simbol sudbine
»jednog sveta«, finaliziranje argonautike čiji se prvi istorijski datumi
poklapaju sa E1 Fatihovom opsadom Konstantinopolisa godine 1453, a možda,
poetski, sežu sve do paleobalkanskih mitova . . .
Odlučujem da Isidoru dam korene. I da to njegovo ukorenjivanje u
prošlost, poreklo, vreme, počnem sa Arsenijem Njegovanom, kućevlasnikom i
njegovim bratom đeneralom Đorđijem .. .
Pre nego što uvezujem omot oko beležnica sa Komentarima za »Graditelje«,
poslednja se omiče, pada na zemlju i rastvara na polupraznom kockastom listu,
gde sam prekinuo rad na romanu. Čitam dve poslednje beleške: 820. »Jedina
realna scena u Isidorovoj mladosti biće streljanje Nemaca na konjskom groblju u
Bavaništu.
Skriveni u gustišu oboje joj prisustvujemo.« 821. »Konjsko groblje
je oproštaj sa mladošću i nevinošću. Na konjskom groblju zri se brzo.« . . .
I najednom, kao u otkrovenju, sličnom onom što mi je, posredstvom Lj.,
pružilo životvorni ključ za Isidora, spoznajem značenje i psihološko bogatstvo
dva »izvora« Arsenijevih raspoloženja, kako sam ih u prvoj skici zapisao;
uspomena na likvidaciju »krznenih okovratnika« u Solovkinu i incident za vreme
demonstracija protiv Pakta, 25. marta, ili možda metež 27. marta 1941 — još ne
znam — biće njegovo Konjsko groblje.
Arsenije Njegovan, kućevlasnik beogradski, neće umreti jedne jesenje večeri
1944, na kalemegdanskoj klupi, s mirisom zgarišta svojih kuća u nozdrvama, i
ehom brđanskih pesama u ušima; živeće do svog pravog Konjskog groblja ..
No comments:
Post a Comment