KLJUČ ZA GRADITELJE II
deo, Tamo gde loze plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
POKUŠAJ UBISTVA, ALI I KLJUČ ZA GRADITELJE
Graditelji liče sada na prijatnu muziku, ponešto konfuznu orkestraciju što luta između motiva, neodlučna da se opredeli i za jedan od njih, premda zna da ton mora biti nokturalan, da raspoloženja moraju biti zagrobna, i da je ona, zapravo, jedno opelo. Da ništa do opela ne može biti ... I sve je tu, i ništa tu
nije. Sve je
tu, ali je izgubljen ključ kojim se cela naprava pokreće.
Amorfnoj masi nedostaje
unutrašnja konstrukcija da je uzdigne do čvrstine, do jasnog oblika, do –
romana. (Jer ja nisam zainteresovan za lične zagrobne uspomene, želim da ih
približim univerzalnim istinama, univerzalnoj zagrobnoj uspomeni.) Graditelji su naprosto izduvana gumena
lutka što očekuje vazduh da bi dobila oblik, vazduh kojim ja ne raspolažem ...
Lj. se vraća vrlo kasno uveče. Sa arhitektom R. radi konkurs. U
pitanju je memorijal palim borcima. Opet jedan spomenik Revoluciji. Nikad nisam
naročito mislio o tome šta ona projektuje. (Ukoliko mi to nije za Graditelje trebalo, razume se.
Primao
sam nju – u profesionalnoj oblasti – i njene kolege prosto kao građu, kao dokument, vredan ukoliko je u zonu građenja mog romana ulazio,
nevredan ukoliko se nije dao "progutati i svariti".) Počinjem,
najednom o tome da razmišljam ...
Lj. otac, D. G., bio je – graditelj. Novembra meseca 1944. streljan je
od KNOJ-a u Beogradu ... Imam taj novembarski broj Borbe, sa listom na kojoj je i njegovo ime ... Dva groteskna
momenta kvare tragičnu sliku: vest o njegovoj smrti izlazi u listu, u kome je,
dok je izlazio pod imenom Novog vremena,
bio tehnički direktor, i koji je, kao nekadašnje Vreme pripadao Stojadinovićima, njegovoj tazbini, i izlazi samo zato što je umesto njih on bio pri ruci.
Kratko vreme nakon toga jedan od
njegovih šuraka, D. S., direktor Novog
vremena, biva osuđen na dugogodišnju robiju, koju izdržava, a potom dobija
pasoš za Argentinu ... Lj. otac ubijen je, dakle, od Revolucije. A šta Lj.
radi, za ime Boga? Ona toj istoj Revoluciji podiže spomenik ...
Apsurdnost te situacije prosto me raznosi! Zar Isidor nije
arhitekt? Zar i njegov otac Jakov nije arhitekt? Zar Jakov nije za vreme
okupacije projektovao i podigao, bombardovanjem razoren, doduše – i inače
fiktivan – Dom nemačke kulture u Beogradu? Zar zbog toga 1944. nije emigrirao u
Austriju? ... Ali zašto da emigrira? On je graditelj. On je radio svoj posao.
Kao što su ga radili pekari koji su hleb prodavali Nemcima, kao što su radile
vozovođe koje su Nemce razvozili do mesta gde će nas ubijati, kao što su ga
radili apsolutno svi, u većoj ili
manjoj meri, svi koji se nisu povukli u šume? ... On bi mogao tako da misli,
tako je, uostalom, mislio i Lj. otac, sve dok po njega nisu došli i odveli ga u
noć ...
Ali za Isidora, koji o svemu tome ništa ne zna, od koga majka Angelina
brižljivo i po cenu silnih duševnih napora krije istinu, sve do
fantasmagoričnog postupka falsifikovanja navodnih očevih pisama iz emigracije
(tehnički problemi ovakve očigledne nadkonstrukcije uopšte me ne zanimaju, ni
njena "realistička" neverodostojnost!) za Isidora je taj otac živ, i
za njega, u osnovi apolitičnog čoveka, profesionalca od rase i genija, nema
nikakvih smetnji da projektuje Spomenik revoluciji ...
Da ga, verovatno,
projektuje za ono isto mesto na kome
je streljan njegov otac, mesto koje dominira Beogradom. Niti da u njemu vidi
svoje životno delo. Isidor će ga
projektovati, podići, ali i saznati istinu o ocu. Na dan svečanog otkrivanja
spomenika, jednog 20. oktobra, on će izvršiti samoubistvo ...
Kičma za Graditelje
je nađena. Najednom znam zašto ih pišem. Mogu reći da je roman gotov – lutka je oživela ...
Ali šta ja sada radim? Ja Lj. ne pričam ovu priču, ja
ideju ne proveravam u "realnosti moje priče", nego krajnje okrutno,
bezobzirno i egoistično u "realnosti Lj. života". Ja je napadam što
takav projekat uopšte radi. Zaprepašćena je, jer, premda je oca obožavala, svoj
rad na spomeniku u takvom svetlu nikad nije gledala. (Svetlo je to, uprkos
moćnih analogija, u prvom redu mojih Graditelja,
svetlo jedne mračne priče bačeno na tekući život koji je za njega, bio savršeno
nespreman.)
Ona se ne brani, ona ne objašnjava, ona predamnom pati. Ali
meni ni to nije dosta, ja to zapravo i ne primećujem, ja učim kako da pišem o Isidoru u trenutku
spoznaje istine, o njegovom stanju pre
samoubistva, o onim mikroprocesima što dovode do odluke, ja, dakle,
insistiram na moralnom aspektu apsurdne Lj. pozicije, kao da ona nije živo biće
nego robot programiran da za trenutak zamenjuje mog Isidora Njegovana ...
Lj. plače. Ja se budim. Šta ja to, za ime Hrista, radim?
Ubijam živo biće koje volim da bih oživeo jedno mrtvo koje
sam voleo? ...
Sedimo tako dugo, vrlo dugo u noć. Razgovaramo poput dželata koji je žrtvu
najzad razumeo, i žrtve koja nastoji da shvati dželata.
Volimo se.
U zoru, jedva živa Lj. odlazi u kancelariju, a ja, takođe jedva živ,
ostajem za stolom sa Isidorom koji kipti od života ...
No comments:
Post a Comment