KLJUČ ZA GRADITELJE I deo, Tamo gde loze plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
POKUŠAJ
UBISTVA, ALI I KLJUČ ZA GRADITELJE
Čitavo popodne i veče nad Graditeljima u uzaludnom traganju za njihovom – kičmom. Traje to
već nekoliko meseci, 391 jedinica "Komentara", beskonačni ispisi iz
knjiga o arhitekturi, graditeljstvu i graditeljima, psihologiji umetničke
kreacije, tehničkih pojedinosti iz profesionalnog umeća, terminologije,
anegdota, prilično podebeo arhiv snimaka, razmišljanja na temu, koja se, u svom
najdubljem značenju, u svom smislu, čak ni u priči, uopšte još ne poznaje.
Ja još ne znam zašto Graditelje pišem.
Znam, razume se, da njima završavam Sagu o Njegovan-Turjaškima, pre nego što
sam je u istini započeo, znam da knjiga dobro teče, zato što je delom
autobiografska (što se moj život, naročito od 1941.do 1948, pa zatim od 1954.
do šesdesetih godina, parazitski
pripaja uz Isidorov, u nekim momentima skoro do simbiotičkog jedinstva),
siguran sam da postižem sliku poratnog Beograda kakva kod nas još nije viđena,
da blagodareći studijama graditeljstva i stalnim kontaktom sa arhitektima, (i
Lj. je, uostalom, arhitekt), postižem zadovoljavajuću restauraciju mentalnog
procesa, u kome se jedan projektni zadatak pretvara, kroz bezbroj načetih,
razvijenih pa napuštenih ili prekombinovanih mogućnosti, u idejno rešenje,
a
potom, u bici sa realnošću, u delo, građevinu, svoju umetničku formu, sve ja to znam. Jedino ne znam zašto ja to
sve pišem ... Isidor, graditelj, poslednji od Njegovana, moj Hano Budenbrok,
koji nije umro od tifusa, gotov je. (Mali Johan – Justus, Johan, Kaspar –
počivao je s blagoslovom pastora Pringshajma već nekih šest meseci tamo izvan
grada, na ivici šumarka, pod krstom od peščanika sa porodičnim grbom.
Pred
kućom je šumela kiša u već upola ogolelom drveću aleje. Ponekad je vetar
zanosio kišu i udarao o prozorska stakla. Svih osam dama bilo je u crnom.
"Ah, on je bio anđeo", rekla je gospođa Permaneder. "Sad je
anđeo", popravila je Sesemi. "Tom,
otac, deda i svi ostali! Gde su? Nema ih više. Oh, to je tako svirepo i
žalosno!" rekla je Permanederova.
"Opet ćemo ih videti", kazala je Friderike Budenbrok, čvrsto
skrstila ruke u krilu i podigla nos ...) Isidor Njegovan je ispravno shvaćen
kao ličnost i zadovoljavajuće opisan kao profesionalac – ono do čega su
klasični Njegovani držali, ma čime se bavili – epizode njegovog kratkog ali
punog i neobičnog, usudio bih se reći i fantasmagoričnog unutrašnjeg života,
kao i njegovih spoljnih odraza, uglavnom su komponovane, a nekoje i napisane,
(oko 300 stranica, rađenih mimo hronologije, jedino po tangenti mojih
promenljivih raspoloženja prema ovom ili onom Isidorovom stanju, jer ovaj je,
čini se, prolazio manje kroz život, a više kroz sopstvena stanja koja je onda nametao životu oko sebe), ali centralne, sredotežne teme nema, nema onoga što
uvodi u smrt i pečati, nema sudbine.
(Nema, zapravo, Mannovog
tifusa. Mann je Hanovoj bolesti dao metafizičko značenje sudbine. Jedne
građanske antiherojske sudbine. Smrt
raspadanjem, u kojoj nestaju muškarci Budenbrokovih, da nad Hanovim grobom,
ostave osam žena, osam antičkih narikača u crnom, i lamentaciji ne samo nad
anđeoskim detetom, već i nad celom građanskom klasom, njenim životnim
vrednostima i njenim načinom života.
Prošlo je dosta vremena od kako je mali
Hano Budenbrok, uz blagoslov pastora Prinshajma, položen pod krst sa porodičnim
grbom libeških konzula, i sudbina Hanove klase ostala je ista – crna kao što je
sa žaljenjem, ali i sa nepodmitljivom istinoljubivošću opisao Mann – ali se
dramatično izmenila njena forma.
Nije više u pitanju spora, gamižuća bolest
koja izjeda iznutra, ostavljajući telo kadkad u sasvim očuvanom stanju – pri
čemu se pod telom podrazumeva posed,
koga onda preuzimaju raznovrsni legati i fondacije – već univerzalna epidemija
koja napada spolja, udara kao grom, uništava poput božjeg kastiga, svirepo,
temeljno i bez poštede.
Hanov tifus može ličiti na tako nešto, ali nije. Tifus
je ovde licentia poetica sudbine, nije licentia
istorica. Da ima živih Budenbroka, porodica bi nastavila da živi kao da
Hano i nije umro. Danas to više nije moguće.
Danas i ono što preostane –
Isidor, na primer, ja, Lj. i toliki naši prijatelji – za uvek ostajemo bolešću
obeleženi, zaraženi, za smrt izdvojeni;
mikrobi sudbine koja je uništila naše vrednosti i naš način života, ma šta se i
njemu, inače, s pravom ili ne, mislilo, izgubili su, doduše, svoju žestoku
inicijalnu virulenciju, ali u nama još rade, još razaraju, još nas ubijaju;
umiremo kroz jedan nečujan, nevidljiv proces, koji se neupućenima čini kao
rekovalescencija, a u stvari je približavanje bolesti svom neminovnom infaustnom
kraju.
Svi smo mi terminalni slučajevi. Ceo moj život, život moje Lj., život
Isidorov, bio je od 1945. prosto jedna lucida
intervala, lažno ozdravljenje, "veselost pred agoniju", koja će
svoj pravi smisao otkriti Isidoru Njegovanu negde između 1965. i 1970, a meni
ko zna kada, ali jednom – bezuslovno.
I cela moja literarna avantura nije,
možda, ništa drugo nego jedan sablasni pohod u noć, pokušaj da se živi uprkos
tome što je čovek mrtav, da se vampirski
živi od krvi jedne neprijateljske stvarnosti, sve dok se može, dok se ta
stvarnost ne pribere, shvati kuda joj krv otiče i probode mi srce glogovim
kolcem ...)
No comments:
Post a Comment