ŠTA JE STVARNOST,
Tamo gde
loze plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
ŠTA JE
STVARNOST, A ŠTA SLIKA?
Izložba R. Reljića.
Salon Muzeja savremene umetnosti Beograd. 1967.
»Do te mere je teško utvrditi,« kaže Šejka[1], »šta je stvarnost, a šta Reljićeva slika, da sam spreman da
Reljićeve slike posmatram kao verni otisak stvarnosti, kao opis sveta.« (Ja
podvukao.) Šejka je mogao otići i korak dalje. Mogao je reći da one jesu svet.
Svet
koji je najpre morao biti izvestan otisak, ali dvostruk, spoljni modela,
unutrašnji Reljića, a zatim više ni to: sasvim se otevši od gravitaeionog polja
čula osuđenih na empiriju, čak i kada ova ima privid naše imaginacije, taj svet
je, posredstvom čuda stekao nezavisnost, i stoji prema ovom našem, ne kao
njegov subjektivan odraz (po zlu čuveni »subjektivni odraz objektivne
stvarnosti«) več kao nuz-svet, prema-svet, svet za sebe.
To nije proces puke
rekreacije, nego geneze. U tom pogledu se ni najibolja literatura sa
slikarstvom ne može meriti.
»Ova urođenost i simetrija«, piše Šejka u katalogu, »bili su
kostur mitologije, one neumitnosti prepoznatIjive kao smisao, kostur koji je
tragičnost postavljao u koncentrične krugove (nalik na Reljićeve mete), tako da
su bića i stvari imali putanje jasne i predvidljive, da je demon, misleći da
remeti, samo učvršćivao i dopunjavao jasnost.«
(Podvlačenja moja.) Time je
Šejka opisao pozicije bića i predmeta u realnom svetu. U Reljićevom »otisku«,
odnosno prema-svetu nisu iste. Upravo stoga što to nije otisak, nego nov svet,
u kome zakoni našeg ne važe. Tako se Maskenbal Reljićevih slika ne ukazuje kao
završna forma tragizma našeg, nego kao prirodan način postojanja u njegovom.
U
protivnom Reljićeva slika bi bila samo osećajni ili misaoni komentar našeg
sveta, odlivak, koji svojim nesaglasnostima sa modelom, predstavlja istovremeno
i njegovu — kritiku. Ja volim, međutim,
Reljićeve slike upravo zbog demijurške
slobode, s kojom se, uprkos prividu i sporednim analogijama, uopšte našim
svetom ne bave, što ga odbacuju kao jedinu mogućnost postojanja, što ga ne
izneveravaju, nego zaobilaze, tražeći svoje istine u nekim drugim dimenzijama.
Smisao prerušavanja, o kome Šejka nadahnuto govori, upravo je u tome da se ta
istina sakrije. Maske pripadaju nama, to je istina, ali sve ono iza njih
drugom, neotkrivenom, možda boljem svetu. (Već sama mogućnost jednog drugog
sveta dovoljno je dobra da unapred iskupljuje sve njegove eventualne rnane.)
Voleo bih o tome
da razgovaram sa Šejkom.
Reljićeve slike
pozajmljuju mi osećanje slobode kakvo ne mogu preuzeti nigde ni u mom svetu, ni
nad rnojim ili tuđim knjigama. Možda jedino u nekom naročito uspelom snu. Ali
mi to ne vredi. Ono mi je potrebno za javu i život, nije u krevetu . . .
[1] Inž. arh.
Leonid Šejka (1932–1970), arhitekta i slikar. Jedan od
osnivača „Medijale”. Diplomirao je arhitekturu na Beogradskom univerzitetu, a
studirao je sa Lj. Pekić. Izvanredan slikar, čija se dela nalaze u Muzeju
savremene umetnosti u Beogradu. (Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment