TESNA VRATA, Tamo gde loze plaču,
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
TESNA VRATA ILI
POSTOJANJE
NA TREĆI NACIN
NA TREĆI NACIN
Da, poistovetiti
se, izjednačiti, poklopiti sa beznačajnim nakaradnim odstupanjima od sebe
(možda valja reći čak i nakaradnim, jer zašto bi odstupanja bezuslovno morala
biti nakaradna), ali kako? I znatna promena ne spoznaje se lako. Ona je kao
rak: kad je osetimo, kasno je. Samoposmatranjem, ma koliko brižljivo i
perverzno obavljenim, mi uvek dobijamo predstavu o sebi koja se drži homogeno.
Uvek smo isti, pa i kad uviđamo da smo to na neki drugi način. Ako smo juče
voleli, a danas se prema tome što smo voleli osetimo ravnodušnim, mislimo da su
to tek dva načina našeg postojanja, koje se time ne menja: poistojali smo na
jedan način, kao onaj koji voli, sad postojimo kao onaj koji više ne voli, ali
smo isti. Mi odbijamo da ijednom našem odnosu sa spoljniim svetom priznamo
sposobnost, pogotovu pravo da nas preobražava.
Iskustvo, ako ga ima, za nas
nije prinuda, vee stvar izbora. Jedno preuzimamo, drugo odbacujemo, kao da je
tako nešto uistini moguče. Kao da iskustvo nije bitan uslov našeg duhovnog
metabolizma, spontanog procesa izvan naše kontrole, ali ne i kontrolc naše
sudbine, te da nas prema unapred utvrđenom projektu, rastvara i pretvara,
priznavali ga ili ne . . .
Vidim sebe kao
disk, krug čija je svaka tačka moja, gde me sve tačke solidarno ostvaruju. Ja se
samo pomeram iz tačke u tačku, iskorišćavam ovaj ili onaj deo svojih
predviđenih mogućnosti. Prosto, izlažem redom izvesne aspekte svoje
definitivnosti. Epigeneza...
Biti drukčiji
stvarno, znači moći izaći van kruga, van diska. Čak i da je moguće, nemam pojma
šta bi to po mene moglo značiti. Čini mi se, najpre, da bi to značilo —
poludeti.
Pobeći iz svoje predodređenosti, upustiti se u slobodna lutanja
između svih mogućih zamišljenih opstanaka (u međuvremenu realnih, jer se oni
jedino posmatraču čine zamišljenim), ali odmah potom tu je i kolebanje: ako sam
već definisan, definisano je i moje ludilo. I ono je tek jedna od realizacija
sudbine. Tačka na disku u koju mi je rečeno da stignem.
Ponekad mi se
čini da tek, više manje neuspešno, reprodukujem propisani, model. I nadam se da
u tim odstupanjima za mene leži šansa. Da su u njima moje jedine slobode. Biti
neuspela kopija modela. Obmanuti sudbinu nesavršenostima reprodukcije . . .
Promene su, za
kojima intenzivno tragam (mala bekstva od sudbine), prema neizmenljivoj istini
o mojoj neprekidnosti, jedva pomeranje akcenata; promena reda reči u iskovanoj
rečenici mog obelodanjenja. Ono što danas propustim da izrazim, izraziće mene
sutra.. .
Meni se, na
primer, čini da ovaj dan nije doneo neku bitnu promenu, čak ni u zadatoj sferi
života. Za mene je on indiferentan, mogao je i ne biti. Nesrećan sam i okrećem
pogled idućem. Počinju me zadovoljavati i te lažne metamorfoze moje ličnosti,
promene izvan volje, zadate promene. Prestajem biti sasvim nesrećan.
Kad
zaboravim da sam to bio, i zašto sam bio, kad moja patnja ne bude više stajala
kao jedina moja sloboda između onoga što moram da budem i svega onoga što bih
želeo da budem (pod pretpostavkom da i ta želja, ta unutrašnja provalija između
»prinudnog« i »slobodnog«, i patnja zbog nje nije takođe zadata), potpuno
identifikovan sa modelom, osetiću najzad ovaj opstanak kao svoj, svaka će
pobuna prestati i moći će se najzad živeti . . .
No comments:
Post a Comment