CRNOBERZIJANCI
XXV deo, TAMO GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
“CRNOBERZIJANCI” ILI KAKO SAM
DOZNAO DA JE GRAĐANSKI STALEŽ
NAPALA PLESAN , XXV deo
Da bih za Teodorove stavove upotrebio dokumenat,
morao sam najpre ustanoviti do koje mere ideje korespondiraju sa
ministrovim, ne gubeći iz vida da ih je on već
nagovestio i, ako korespondiraju, da li je model korišćen u štampi pogodan za
osoben način njegovog usmenog izražavanja.
Na prvo pitanje dobio sam manje-više
potvrdan odgovor. Simplifikovano uzev, bar u onome što je govorio, nije bilo
velikih nepodudaranja sa (Ako se zna da je direktor lista bio njegov bliski rođak,
sumišljenik, takođe Njegovan, to i nije čudno.) Na drugo pitanje, na prvi pogled,
odgovor nije bio zadovoljavajući.
Prelistavajući ispisane strane utvrdio
sam da je njegov govorni manir, premda kao i kod svakog od nas manir,
ipak znatno spontaniji i prirodniji, fleksibilnijii i nešematičniji nego što će
bezuslovno ispasti u ako ga gradim na pisanim
člancima iz štampe. Kao i mnogi političari, razume se, bio je i Teodor sklon
monolozima, poučnim besedama i izvesnim šemama vezanim za političke dogme.
Ali
je njegov govor u retko
zvučao kao da je kao da je formulisan
davno pre nego što se izgovara. Šta se u međuvremenu, od praktično tek nekoliko
godina, moglo dogoditi? Da li se moglo dogoditi nešto što bi izmenilo fakturu
njegovog govornog manira? I da li je logično, gotovo da se to dogodi?
Da li ga je izmenila vlast? On je nju imao i 1941, za
vreme odvijanja radnje Da, ali ta vlast nije istovremeno i Neograničena, apsolutna,
o kojoj sanja. Ona, međutim, to nije ni 1944. Abortivna je to moć, zajažena
ratom, nemačkom okupacijom, neodgovarajućim položajem u Vladi, neshvatanjem
naroda.
Godine 1942. se još i mogao nadati da je takvo stanje tranzitno i da će
se posle konačne pobede Sila osovine, u koju nije sumnjao, sve opet u red
dovesti. Godime 1944. u martu, takvo bi uverenje, ma šta javno propovedao, bilo
neinteligentno. Vlast ga, dakle, nije mogla načiniti onakvim kakvim će se on
Aleksandru u
Najzad sam putem eliminacije došao do objašnjenja, koje mi
se učinilo i prirodnijim i logičnim i čije sam dokaze nalazio u istoriji.
Istrajno bavljenje idejama, operisanje argumentima, upotrebom uvek dijalektičke aparature,
svaki dogmatičar stvara neku vrstu konstantnog govornog modela u koji je misao
zatvorena kao u gvozdeni kalup.
Simplifikacijom pogleda na svet vrši se
automatska redukcija rečnika u onom smislu koji je Orwell nagovestio u romanu Generalisanjem se sve
podređuje unapred datoj šemi. Misao postaje suva kao barut, a jezik robodski
manoton, bezličan, dosadan, neprecizan. Čak i dobre ideje njime izražene
postaju smešne i neubedljive.
Dok se kao tek formirao, Teodorove ideje su
još uvek imale izvesnu unutrašnju slobodu akcije, prostor u kome su se mogle
menjati ili prilagođavati. Naročito dok je bio u parlamentarnoj opoziciji.
Vremenom, posredstvom raznih faktora, učešća u nedemokratsikoj vlasti,
sazrevanja samosvesti, a naročito potpunim poistovećivanjem sa idejom, te
duhovne slobode je nestalo. Pamet se jednostavno zaledila. Misli su iz tog
frižidera izlazile kao kocke leda, aksiomatične po formi, dogmatske po
sadržini.
Kada
sam jednom našao ključ za tog novog Teodora — novog u odnosu na — građu za njegov govor
za ručkom lako sam našao u nekoliko martovskih brojeva (Članci: M. P., od 20, potpisano sa Stari
ralnik, od 21, B. Đ. N., od 24. i B. Đ. N. ponovo, od 24. marta
1944).
No comments:
Post a Comment