DISKRETNE ČARI KOMPROMISA, TAMO GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
DISKRETNE ČARI KOMPROMISA
"Kompromis je osnovni modus
postojanja, u kome su neregulisani i svi ostali. Planetarna su kretanja
kompromisi između tuđih privlačnih sila i vlastite mase. Kao privremeno
postojanje, život je kompromis između nepostojanja i večnog postojanja. Čovek
je kompromis između inteligencije i instinkta. Ni ljudska zajednica ovom modusu
ne izmiče. I ona je kompromis.
Kompromis između slobode i ropstva.
Neupotrebljive slobode da zajednice nema i nekorisnog ropstva da osim nje nema
ničeg drugog..."
(Dnevnik,
1962)
Vaše mesto u tramvaju takođe je kompromis. U ovom slučaju između idealne
mogućnosti da ga zauzmete celog i idealne nevolje da u njega uopšte ne možete
ući. Primera bi se moglo navesti bezbroj, ali bi oni u načelu uvek ostajali
isti, otkrivajući prećutno pogađanje i najzad nagodbu dve antagonističke realnosti.
Nije onda nikakvo čudo da kompromis, koji nam se predstavlja kao
univerzalna nužnost, postepeno postaje naša potreba,
a potom i naš program.
Kompromis, koji je bio tek jedan od mogućih modusa našeg bića, postaje
biće samo. Forma se pretvara u sadržinu. Način života i život. Ono što smo
birali, na kraju – bira nas.
Kod svakog ozbiljnog kompromisa, kompromisa u ozbiljnim stvarima, presudno
je pitanje da li svetlost koju smo dobili vredi utrošene sveće? (Nema nikakve
sumnje da se oko odgovora na to pitanje mučila predsmrtna misao većine
boljševičkih revolucionara, koji su svojim sudijama pravili kompromise u
interesu zajedničke ideje, ako odbacimo neubedljivu mogućnost da su njima
branili isključivo svoje živote.)
Kontemplacija na tu temu, uviđanje da svetlost
nije vredna utrošene sveće, ili da nas ona koju smo dobili sasvim obeštećuje za
sagoreli vosak, bila bi znatno lakša, verodostojnija i celishodnija, kada bi se
svođenje konačnog računa, merenje korisne svetlosti i iskorišćene sveće, vršilo
u istim uslovima u kojima smo odlučili da je upalimo.
Uslovi su se, nažalost, u međuvremenu izmenili.
Protekao je, a da toga nismo bili svesni, proces koji se, uz nešto
korekcija, može upoređivati sa mehanizmom promena kroz koje prolazi klijent
nekog elaboriranog policijskog "ispiranja mozga".
Kad god je, dakle, ozbiljan kompromis u pitanju, razlikuju se četiri, ne
uvek sasvim jasno razlučene faze, kroz koje prolazimo u svom odnosu prema
njemu:
- Faza
kontestacije.
- Faza
racionalizacije, (s
odlukom da mu pristupimo).
- Faza
adaptacije, (koja se
poklapa s realizacijom kompromisa na raznim nivoima).
- Faza
harmonije, (iza koje
slede novi, dalji, dublji
kompromisi, ali koji sada mi nudimo).
Proces se zatim ponavlja, a sveća gori, u obliku spirale, s krugovima,
uvek istim, ali sve višim – ili, ako na kompromis gledamo rđavim okom – sve
nižim, u pravcu sve ozbiljnijih, sve presudnijih kompromisa. Ali tada mi već i
ne znamo da je ono što činimo tek kompromis. Uživamo u prednostima svetlosti,
kao da je ne daje dogorevanje naše sopstvene sveće. Cena je zaboravljena, sveća
više ne postoji. Nikad nije ni postojala.
Kako je do toga došlo?
U Prvoj, fazi kontestacije, vaš otpor kompromisu je najčešće snažan, reklo
bi se preteran za svrhu, naročito ako se uzme u obzir njegovo univerzalno važenje
kao "osnovnog modusa postojanja"[1]
. Taj otpor, mahom, ne počiva samo na odbojnosti prema ovom koji vam se nudi, već
prema kompromisnom postupku sa antagonističkim realnostima uopšte.
Prema,
dakle, bilo kakvoj svetlosti koju bismo dobili paljenje vlastite sveće. Vama se tada čini da nema svetlosti koja bi
opravdala njeno načinjanje.
U Drugoj fazi racionalizacije, u kojoj, po pravilu, zahtevi antagonističke
realnosti postaju sve uporniji, intenzivniji, pa i neprijatniji, a ono što ona
od vas ište tako je malo u poređenju prema svemu što se od vas izričito ne ište
(ali se, avaj, podrazumeva ako i ono malo date), počinjete trezveno da uočavate
prve prednosti kompromisa, posmatrajući stanje onih koji su ga prihvatili.
(U
policijskoj paraleli, oni spavaju na postelji, a vi u govnima, ako vam se spava
uopšte dozvoli.) Oprezno, s izvesnim ustezanjem – koje u sledećim fazama
iščezava – pravite taj mali, još uvek prokleti
kompromis. Palite svoju sveću, s prvim pravom računajući na neznatan utrošak
voska.
U Trećoj fazi, tzv. adaptacije, koja je samo viša forma racionalizacije, i
gde se prvi put vaša predstava kompromisa menja – od nečega što se čini iz
nužde, postaje nešto što se možda može činiti i iz koristi, da se položaj
demonstrativno popravlja. (U policijskoj paraleli, sada i vi imate postelju.)
Vrlo ste malo dali, vrlo mnogo dobili. S vaše tačke gledišta, račun je
besprekoran.
I svetlost je tu, i sveća jedva načeta. Kompromis prestaje da bude
– proklet. Postaje nešto što možda
baš i nije sjajno, ali, uzimajući u obzir život u potpunom mraku, ako čovek već
ima sveću, nije ni tako rđavo. Nije, zapravo, uopšte rđavo. Pažljivo
upoređujući svetlost sa utroškom sveće, dolazite do optimističkog uverenja da
bi vas još par sitnijih – u redu, sitnih po sebi, ali nešto malo krupnijih, od
inicijalnog – koji vam se u međuvremenu nude, moglo dovesti u poziciji,
nesrazmernu u odnosu na sve što bi za to platili.
(U policijskoj paraleli, da
bi vas to iz zatvora izvelo.) Činite i te kompromise, ovaj put s manje
ustezanja, ali još uvek nesigurni hoće li vam se isplatiti koliko i prvi, hoće
li vaša sveća brže goreti, dajući slabiju svetlost, ili će goreti sve jače,
trošeći sve manje? S olakšanjem se uveravate da su vaše bojazni, a s njima i
neumesna opreznost, bile izlišne.
I opet, ono što ste dobili daleko prevazilazi
ono što ste primorani da ustupite. Činite naredne ustupke, pravite nove
kompromise lakša srca, jer vam se čini da ste upoznali tajnu procesa i da sve
njegove mere pod kontrolom držite. Možete ih nastaviti, ali i prekinuti kad god
želite. Sveća vam je još cela u rukama. Time ste iz faze adaptacije zakoračili
u fazu harmonije sa kompromisima.
Četvrta faza, faza harmonije, nastaje, u stvari onda kada srođeni sa
kompromisima, svesni svih prednosti što ih oni pružaju, i niske cene za njih
plaćene, ubeđeni da njima po svojoj volji i u svoju korist upravljate, počnete sami da ih nudite. (U policijskoj
paraleli, kad, na primer, krenete odgovarati na pitanja koja vam nisu
postavljena.)
Oni se, razume se, prihvataju. Jer, upoznati prethodnim
kompromisima sa potrebama antagonističke realnosti, vi tačno znate šta nudite.
(U policijskoj paraleli, na primer, ako kompromis zaista želite, ne priznajete
ono što su drugi već priznali, već nešto što se oni trude da prikriju, ili ako
vas isleđuju zbog podmetnute bombe, vi ne očekujete kompromis na bazi poštenog
priznanja da ste u svoje vreme nekom gimnazijskom profesoru pod tur podmetnuli
čiodu.
Takav kompromis, bojim se, neće upaliti. Igra samo – podmetanje bombe.)
Događa se tada nešto neobično. Stvari oko vas se više ne rasvetljavaju brzinom
na koju ste navikli, a sveća naglo dogoreva. Vaši sledeći pokušaji imaće učinka
samo na sveću, nipošto na svetlost. (Mogao bi se izvesti zakon po kome je: korist od kompromisa obrnuto proporcionalna
njegovoj dubini, ukoliko je kompromis veći, utoliko je korist od njega manja,
da vas oni najveći po pravilu, ostavljaju praznih šaka.)
No comments:
Post a Comment