DISKRETNE ČARI
KOMPROMISA (nastavak), TAMO GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
DISKRETNE ČARI KOMPROMISA (nastavak)
Na sreću, mi sve to više ne vidimo. Mi smo sa kompromisom u savršenoj
harmoniji. A to znači da za nas onSo što činimo više i nije kompromis. Nikada i nije bio. To je način života.
To je uvek bio način života. Mogu nas kompromisi ostaviti, najzad, u potpunom
mraku, mi ćemo verovati da svoju sveću još uvek u rukama držimo. Staru i nenačetu.
Ne uviđajući da nam je od nje
ostao samo izgoreo fitilj. (U policijskoj paraleli da je, najzad, završimo, to
će značiti trenutak kad vašem isledniku, kao antagonističkoj stvarnosti, vaša
priznanja i vaši kompromisi, ma koliko bili, više nisu potrebni. Potrošili ste
svoju sveću. Za njega više ništa ne možete osvetliti. Ugasili ste se.
Dok vas
vode na vešala vi, dabome, možete osećati čak i nadmoć nad njim – pogotovu ako
ste na neku svoju ili tuđu tajnu zaboravili, pa se nje, tek sada, kada je
kasno, setili – to je vaše pravo, vaš jedini preostali kompromis. Samo neka me
đavo odnese ako znam – između čega!)
Tako smo zaobilaznim putem došli do pitanja sakrivenog u naslovu ovih
razmišljanja. Do diskretnih čari
kompromisa i zagonetke u čemu se one sastoje, (jer, kako ih steći, svi
dobro znamo). Pobrojimo ih bez reda i dodajmo im adaptirane citate razgovora
što ih je autor vodio s nekim poznatim modelima kompromiterstva.
(Ova
tipologija obuhvata samo modele proizašle iz racionalnog plana u normalnim
životnim uslovima, ne one iz ekstremnih, diktirane strahom, golom prinudom i
prirodnom borbom za opstanak – s policijom smo, naime završili, a u prašumu se
nećemo vraćati. Takođe ćemo preskočiti sve "kombinovane modele", jer
ih ima neograničeno mnogo i u svim međusobnim prožimanjima.)
1.U prvoj i presudnoj čari kompromisa,
najdiskretnijoj od svih, već je bilo reči. To je da se, bar oni najsavršeniji, kao kompromisi
uopšte i ne osećaju. ("Kakav je to, dovraga, kompromis? I sa
čime? To je i moje mišljenje. Oduvek je bilo. Ja postupam ovde u savršenom
skladu sa svojom savešću".)
2.Druga je da čovek može reći kako postupa
u harmoniji s bazičnim zakonima postojanja. Kako je sve kompromis,
kompromisan je i on. ("Zar ne uviđaš da bi opstanak bez izvesnih
kompromisa bio apsolutno nemoguć? I ono,
s čime mi kompromise pravimo, pravi kompromise sa nama. Sve je prinuđeno
na kompromis, i svi su na kompromis osuđeni".)
3.Treća je čar u tome da se svačiji
kompromis može izvući iz kompromisa nekog drugog. On je, naime, zarazan.
("Svi prave kompromise. Ne vidim zašto bih samo ja bio –
kreten!")
4.Četvrta je da nas u vlastitim očima čini
pametnim, pametnijim i umešnijim od nesklone ili neprijateljske stvarnosti
koja nas okružuje. Ova čar ima tendenciju progresije. Ukoliko sve veće
kompromise pravi, čini se čoveku da je sve pametniji. ("Moji su kompromisi
zapravo, prividni. Prividni, jer su privremeni. Ja sam pametniji od
prokletih okolnosti. Ja znam da mi one trenutno nisu naklonjene, da su od
mene jače, i da bi me suprodstavljanje uništilo. Zato se prividno s njima
mirim, napravim im ovde onde ustupak, čekajući strpljivo svoje
vreme".)
5.Peta čar je u izvesnosti da bi nas
odbijanje kompromisa uvalilo u neprilike, a da je dobitak od upornosti
krajnje neizvestan, u većini slučajeva – tako nam se tada uvek čini –
zapravo demonstrativno ništavan. ("Zašto da se izlažem
neprijatnostima kad se ionako ništa ne može učiniti?")
6.Šesta čar je iluzija – koja ponekad to i
ne mora biti – da se kompromisima postiže pozicija, iz koje se svojoj stvari bolje služi nego iz
položaja izolovanosti, čak i progonjenog autsajdera. Ako čovek nikakve
svoje stvari nema, uvek ima
potrebu za alibijem, a ta potreba će neku svoju stvar već umeti da nađe. ("To zapravo uopšte nisu
kompromisi, to je naprosto jedini mogući način da uradim što hoću".)
7.Sedma čar se izvodi iz šeste, time što se
razlog iz sebe premešta u – druge. Kompromisi se, naime, prave zbog drugih
i za druge. Poneka da sve ljude – kako se objašnjavaju izvesne nepopularne
kolaboracije – ponekad za porodicu, ili čak jedno biće – čime se, opet
tumače mnoge naše popustljivosti. Ali u svim slučajevima, nadoknada je
gordost žrtvovanja. ("Ta nisam valjda mogao dopustiti da on – ona,
oni – stradaju zbog mene? Tolika svinja ipak nisam"
8.Osma, ali, svakako ne i poslednja, čar je
osećaj nepristrasnosti, koji za uzvrat, i vlastitom mišljenju daje za
pravo. Kompromisima se čini pravda izvesnim vrlinama stvarnosti, koja se,
inače, i dalje u celini odbija. ("Nisu sve stvari baš tako crne. Neke
su i bele. Moj stav je jasan. Crne odbijam, bele prihvatam". Ali kako
stvari u realnosti obično nisu, niti crne, niti bele, već uglavnom sive,
prihvataju se na kraju sve.)
Šta je stvarno kompromis, a šta nije, šta je dopušteno a šta nedopušten
kompromis, meri na kraju krajeva svako od nas – sam. Jer svako ima svoju sveću
i svoje mere.
A one su, opet, kompromis između snage našeg vida (moralnog osećanja) i
zamračenosti prostora u kome živimo (stanja u kome se nalazi antagonistička
stvarnost).
(Komentari uz Kako upokojiti
vampira, dnevnik, 1972)
No comments:
Post a Comment