ESEJI, TAMO
GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
ESEJI - GRAĐANIN, BUNTOVNIK ILI STRANAC
(Eseji)
„Udružili smo se u čopor da bi
nam bilo toplije. Da li nam je toplije, nije ustanovljeno. Istorija ove
simbioze još traje. No, sve je to bilo pre nas i mimo nas. Nama je čopor dat
kao sudbina, pred kojom nemamo izbora. Ali jedan ipak postoji, i on nam se, ma
koliko nesvrsishodan, ne može oduzeti:koliko nas taj čopor uistini greje, svako
od nas, vlastitom kožom, sam mora da izmeri ...“
(DNEVNIK, 1982)
UVODNA BELEŠKA
Pod naslovom, što nesumnjivo
ambiciozno nadmašuje skromnu sadržinu, sakupljeno je ovde 14 kraćih radova iz
časopisa i listova, za koje mi se činilo da izmiču užim profesionalnim
okvirima, postavljenim naslovom I dela, i da bar u ponečemu zakoračuju u šire,
sociološko polje.
I što su se ove skice tu našle zajedno, više je da ne smetaju
harmoničnoj zatvorenosti profesionalnih tema I Dela, nego što same sobom
izražavaju neku osobitu celovitost ili definitivnost mišljenja. Treba ih stoga
primiti kao razmišljanja amatera na jednom polju, na kome, ponekad izgleda,
osim amatera, nikog drugog i nema.
Moj lični odnos prema
instituciji zajednice oduvek je bio ambivalentan. U mladosti sam sanjao o
idealnoj uniji idealnih pojedinaca u idealnu državu, (o tri, dakle, zablude,
smešane u jednu sveobuhvatnu), a danas, o državi koja se ne vidi, ne čuje i ne
oseća, (o jednoj zabludi, izdeljenoj na tri manje).
Ali, ni pouzdane zablude
mladosti, ni verovatne zablude zrelog doba, nikad nisu bile hemijske čiste. U
istom duhovnom kotlu kuvale su se najčešće sasvim oprečne zablude. (Zar je onda
čudno da odatle sve do sada nije mogla proizići nijedna – istina?). Žudnja za
Zajednicom, ja sam je odbacivao. odbacujući je, ja o njoj sanjam.
H. D. F. Kitto u knjizi
"The Greeks" (Grci) piše o jednom nadgrobnom govoru koga je, po
Tekididu[1], održao Atinjanin Perikle[2]: "... Ako pročitamo govor, videćemo da, hvaleći atinski polis,
Perikle hvali nešto što je više od države, nacije ili naroda; on hvali način života
... Pa šta? Zar mi[3] ne hvalimo – engleski način života?
Razlika je u ovome: mi od svoje
države očekujemo da bude potpuno ravnodušna prema – engleskom načinu života. U
stvari, pomisao da država treba aktivno nastojati da ga unapredi, ispunila bi
strahom većinu nas. Grci su, međutim, mislili o polisu kao aktivnom,
formativnom činiocu koji vaspitava um i karakter građana ..."
Priznajem da
i mene slika države kao "vaspitačice uma i karaktera građana"
ispunjava dubokim užasom. Ali, istodobno i jednako iskreno, i nekom potajnom
čežnjom za utopijskom zajednicom koja bi to umela, mogla, a iznad svega, na to
imala prirodno pravo. Nekom Novom Atlantidom[4], u stvari.
Dihotomija se produžuje do dana
današnjeg, obuhvatajući sve niže i priprostije teme. Istina je da mi se, bez
obzira na oblik i savršenost, nužnost zajednice čini nametnutom, ali je takođe
istina da bi bez organizacije, koja mi obezbeđuje umerene prednosti, tzv.
civilizacije, ovakav kakav sam, po svoj prilici, jadno propao u svakoj iole
ozbiljnijoj slobodnoj biološkoj utakmici.
Od čoveka koji je već bezmalo
genetički naviknut na uredno uručivanje pošte i snabdevanja strujom, koji
podrazumeva da ga na ulici čuvaju od nasilja, a kad oboli po njega šalju
ambulantu (o čemu neko, očevidno mora da se stara), ne može se očekivati da
razmišlja o slobodama kao divljak, po koga, kad oboli dolaze samo hijene.
Sa urednom poštom, električnom
strujom, ambulantom i bezbednošću na trotoaru, dobili smo, razume se, zatvore,
cenzuru, arbitrarnost administracije, tiraniju akata, korupciju, negovane
nejednakosti, školsko ne-obrazovanje, svemoć mediokriteta i sve druge odlike
jednog – razvijenog društva.
Šta smo sve pogubili, još ne
znamo. Još se,
naime, prebrojavamo.
[1] Tukidid (460. pre n. e.- 395.) bio je starogrčki istoričar koji je opisao Peloponeski rat, i sam je sudelovao u
ratu kao jedan od atinskih vojskovođa, ali su ga Atinjani ubrzo prognali. Zatim
se skrasio na jednom otoku i tamo napisao svoje delo Istorija peloponeskog rata. (Prim. prir.)
[2] Perikle (490-429 pre
n. e.) atinski državnik, koji je početkom peloponeskog rata bio najistaknutija
ličnosti u političkom životu grada. Politički je bio demokrata, u sukobu kako
sa pristalicama oligarhije tako i sa ekstremnom levicom. Njegov veliki ugled
zasnivao se na nepotkupljivosti, političkoj dalekovidosti i govorničkoj
obdarenosti. Bio je lični prijatelj Fidije, Sofokla i Anaksagore, a neposredno
je zaslužan za izgradnju Partenona. (Prim. prir.)
[3] Englezi, primedba
Borislava Pekića.
[4] Atlantida je ime mitskog ostrva. Prvi
put ga je pomenuo Platon u svojim dijalozima Timea i Kritija.Po njemu
je to bila moćna pomorska zemlja koja se nalazila ispred Herkulovih stubova i
koja je osvojila mnoge delove zapadne Evrope i Azije 9000 godina pre Solomona
ili otprilike 9600 godina pre nove ere. Posle neuspešnog pokušaja da osvoji
Atinu, Atlantida je potonula u okena u jednom nesrećnom danu i noći. (Prim.
prir.)
No comments:
Post a Comment