U
TRAGANJU ZA KOSTIMA VASKRSENJA, TAMO GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
U
TRAGANJU ZA KOSTIMA VASKRSENJA
ILI
O SVETOJ ALIJANSI NAUKE I ZLOČINA
„ Na ekranu BBC-a je profesor,
dr Jonathan Miller u društvu antulipimiranog leša. (Ne, nije Nemac iako je
pored njega mrtvac.) Dr Miller drži javni čas anatomije. Drži ga pred
milionskim televizijskim gledalištem, koje, dok majstorov skalpel s divljim
oduševljenjem razara „najsavršeniju Formu postojanja“, strasno žvaće TV-obroke
i učvršćuje – sopstvenu. (Formu, dabome.)
Krvava posthumna predstava što se pred
udivljenim publikumom odvija ne zbunjuje, u međuvremenu, ničiju pretpostavku o
vlastitoj besmrtnosti. Niti o besmislenosti bilo kakvog „učvršćivanja“ bilo
koje Forme u svetu gde nijedna nije održiva. U svetlosti dobrostojećih izgleda
da se gledalac, s još nesvarenim sendvičima u stomaku, nađe pod skalpelom nekog
drugog dr Millera, svaka prognoza o trajnosti Forme postaje pomalo
pretenciozna...“
(Dnevnik, 1979)
Čas anatomije in vivo, slikan robusnim rembrandtovskim bojama, koje se još
i kreću, igrajući se okrvavljenim ljudskim organima kao s izduvanim loptama
neke odigrane i po svoj prilici izgubljene životne utakmice, ovaj savremeni Čas anatomije, praćen melodioznim
glasom kompetentnog predavača, jasnom, dakle, i preciznom artikulacijom drevnog
nagona za finalnim saznanjima,
Čas našeg profesora Millera nema ništa
zajedničko sa starim istoimenim Časom profesora Tulipa na Rembrandt-ovom[1]
platnu u Muzeju grada Haga. I ne samo stoga što je „platno“ majstor - Millera –
goli život, a ono majstor-Rembrandta tek umetnost – dakle, oponašanje, ma kako ga inače dobre volje nazvali (pa profesor Tulip
spram kolege profesora Millera, deluje kao profinjena, sterilizovana, gotovo
dvorski ceremonijalna verzija kasapina) –
već što između dva slavna anatoma
brojimo nekoliko vekova prosvećenosti, u kojima je Nauka izgubila i ono malo
nasleđenih iluzija o Čoveku, što su, kakve da su, oči dr Tulipa ispunjene
toplim sjajem saučešća i rezervisanosti, ostavljajući za oči dr Miller-a još
jedino ledeni sjaj već poprilično zadovoljene radoznalosti.
Moj prijatelj Danilo Kiš[2]
u svom Času anatomije opisuje
profesora Tulipa ovako: „Profesor Tulip je rastegnuo anatomskim nožicama
mišićna vlakna odrane leve podlaktice i pokazuje učenicima to klupko mišića i
žila, vene i arterije kroz koje više ne kola krv, pokazuje im s mirom i
pribranošću čoveka koji zna da je
ljudsko telo, izvan duhovnih funkcija, izvan duše i morala, samo probavna
mašina, mešina, splet creva i živaca, hrpa žila i mesa, kao onaj odrani vo
što ga je Rembrandt naslikao nekih pet godina kasnije: gomila mesa obešenog
naglavce ...[3]“
Što se tiče Kišove deskripcije stručne radnje, ne bih imao primedbe, te bih je
zadržao i za mog dr Millera. S obzirom na njen duh, međutim, napravio bih jednu
ispravku. Profesor Miller je, dabome, za stolom radio sve što i profesor Tulip.
Jednako mirno, pribrano, samopouzdano. Jedino što je on, za razliku od svog
umetnički izobraženog prethodnika, u
istini znao da je ljudsko telo zajedno sa svojom besmrtnom dušom, svojim
kategoričkim moralom i svim svojim duhovnim funkcijama – ipak, najzad, samo
onaj odrani Rembrandtov vo iz Luvra.
Ko je u naučnoj prednosti, ne može se znati. Naša humana priča još nije dovršena. A kad bude, nema te istine koja će
ikome biti od stvarne koristi.
Zasada, sa sigurnošću možemo reći jedino da je Tulipov anatomski objekt
zločinac skinut s vešala i darovan Nauci da posthumno vrati društvu što mu je
za života uzeo. U protivnom bi se, posle poziranja, profesor Tulip, zajedno s
učenicima i Rembrandtom, našao u zatvoru. Ovako se našao u Istoriji umetnosti.
Profesor Miller bi za svoje poziranje u srednjem veku bio obešen,
raščerečen ili spaljen. U XVIII veku bi otišao na dugogodišnju robiju. U XX
odlazi na televiziju.
Napredak je očigledan. Hereditaran spoj Nauke i Kriminala takođe.
Premestile su se samo mere na tasu pravde. Nekada bi dr Miller bio zločinac.
Sada bi zločincem proglašen bio svako ko bi se usudio da raščereči ili spali dr
Millera.
(Paradoks koji zovemo „napretkom svesti“ opšti je i sreće se u svim
oblastima života. Na njemu gradimo ubeđenje da istorija ima nekog smisla, čak i
kada ga se ona sama odriče.)
Luz je na hebrejskom kost
vaskrsenja, oko koje će se, prema talmudskim spisima o Sudnjem danu,
okupiti svi smrću rastureni molekuli ljudskog tela. Anatomija bi, prema tome,
trebalo da bude nauka koja se bavi potragom za tom tajanstvenom božanskom
zalogom naše besmrtnosti. U neku ruku prologomena za nauku o Drugom životu.
(Bez obzira što se na policijskim akademijama predaje kao nauka o uništenju i
ovog prvog – jer da bi se pogodilo nečije srce mora se najpre znati tačno gde se
ono nalazi – u najpovoljnijem slučaju kao geografija
algezične osetljivosti.)
Nekada u Zlatna vremena Medicine, kada se o Duši
govorilo kao o nečemu organskom, ona
je to i bila. Hiljade godina je trebalo da minu pa da na kost vaskrsenja zaboravimo i na njeno mesto kao predmet anatomije
ustoličimo Rembrandtovog vola iz Luvra.
Ali u vremenu o kojem govorimo da bismo dokazali večnu uniju Nauke i
Zločina, tako sjajno demonstriranu za Drugog svetskog rata u nemačkoj
Vivisekcionističkoj školi, do zamene teme još nije došlo. Nauka o čoveku još se
bavila primarnim pitanjima. Još tragala za izvorima života. Još želela da kao
pas kosku zagrize u luz koji nam je
garantovao večni povratak.
Pa ipak, ako zanemarimo Smithove[4]
hirurške papiruse (datirane negde između 3000. i 2500. godine pre Hrista) i one
Eberove[5]
(čije se poreklo stavlja u blizini 1600-tih, takođe pre Hrista), a koji sadrže
izvesne podatke o anatomiji glave i mozga, sortirane na osnovu iskustva
ondašnjih lekara i mumifikatora, stvarno prekopavanje ljudskog tela u potrazi
za kostima besmrtnosti počinje, kao i sve uostalom, od starog, dobrog i pomalo
dosadno neizbežnog Aristotela.
Čast da prvi otvori ljudsko telo, da obavi prvu
poznatu disekciju, pripala je, međutim – začudo ako se ima u vidu da je
postojao Aristotel – ipak drugome Grku: Herofilu[6]
iz Aleksandrije.
Herofil iz
Aleksandrije uočava sedište inteligencije, odgovorne za život kojim živimo, a
zatim i žiže nervnog sistema, odgovorne za našu neosetljivost spram svih
vrednosti što nam ih je ta inteligencija ponudila. Kost besmrtnosti nije našao.
Ne polazi to za rukom ni Galenu[7]
u II veku posle Hrista. Ali nas on izveštava da je otkrio gde nam obitavaju Duh
i Duša.
Podozrevam da je u tome uspeo blagodareći pacijentima koji su s reda
bili imperatori, konzuli i patriciji Rima. Sa je bio provincijski lekar, da su
mu klijenti bili robovi ili seoska sirotinja, a uzimajući i račun ondašnja
socijalna shvatanja, jemčim da duša ne bi bila pronađena i Nauka bi već onda
bila gde je sada. Kod onog od vola iz Luvra, mislim.
[1] Rembrandt Harmenszoon van Rijn
(1606 – 1669) je bio čuveni holandski slikar koji se smatra jednim od
najvećih slikara u evropskoj istoriji umetnosti i pripada periodu Zlatnog doba
holandskog slikarstva. Slika koja se pominje zove se: „Anatomski čas doktora
Tulipa“. (Prim. prir.)
[2] Danilo Kiš (1935 – 1989), pisac i prevodilac, dopisni član SANU.
Diplomirao na grupi za opštu književnost Filozofskog fakulteta u Beogradu.
Glavna dela: Rani jadi, Bašta pepeo,
Peščanik, Grobnica za Borisa Davidoviča. Po-etika I i II, Čas anatomije, Homo poeticus, Gorki talog iskustva. i dr.
Dobitnik je domaćih i međunarodnih nagrada. (Prim. prir.)
[3] Podvukao Borislav
Pekić. (Prim. prir.-)
[4] Michael Smith,
profesor arheologije koji proučava acteške i meksičke naseobine u Americi, kao
i urbanizam u praistoriji, stare gradove, i dr. (Prim. prir.)
[5] Eberovi papirusi su
najstariji kompletni medicinski papiri koji postoje. Pored toga mnogi naučnici
smatraju da su ti papirusi u stvari kopije mnogo starijih tekstova. (Prim.
prir.)
[6] Herofil (335 – 280 pre n. e.)
starogrčki lekar osnivač čuvene Aleksandrijske medicinske škole. Bio je prvi
koga je interesovao komandni sistem mozga, funkcionisanje nervnog sistema i rad
srca, pa je secirao ljudske leševe i bavio se vivisekcijom kriminalaca. (Prim.
prir.)
[7] Galen iz Pergamona (129-199 n.
e.),slavni rimski lekar, anatom i filozof.
On je između ostalog utvrdio da krv protiče kroz vene i arterije, a neka
njegova otkrića u vezi kičmene moždine su potpuno shvaćena tek u XIX veku.
(Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment