U
TRAGANJU ZA KOSTIMA VASKRSENJA (nastavak), TAMO GDE LOZE PLAČU
Službeni glasnik 2015, Copyright © Borislav Pekić
U
TRAGANJU ZA KOSTIMA VASKRSENJA
ILI
O SVETOJ ALIJANSI NAUKE I ZLOČINA (nastavak),
Premda u naučnim krugovima plebiscitarno usvojeni, premda ozakonjeni kao
dogma čije je poricanje jeretiku donosilo kaznu, Galenovi pronalasci su tek uz
velike muke mogli biti dokazivani svetu koji je za izlizane istine o sebi svejednako
iskao sveže potvrde. Humanizam je, još samo hrišćanski i tek na pragu buduće
racionalističke prosvećenosti, izrično zabranjivao skrnjavljenje ljudskog tela,
iako protiv njegovog razložnog uništenja ništa nije imao.
Čovek se mogao ubiti,
ako bi se stekli izvesni uslovi, među kojima su najčešći i najlegalniji bili
državni, ali se ni pod kojim uslovima nije smeo secirati. Dok je živeo, jedva
da je ikakvu zaštitu uživao. Posle smrti staju iza njega Država i Crkva, Pravo
i Običaji, Vera i Moralno osećanje. Njegovo telo, ako ga u međuvremenu nisu
razneli psi, postaje sakrosanktno. (Psi ga, naime, mogu otvarati. Ljudi ne.)
Tankoćutnost ondašnjih naravi užasava jedino Nauku koja iza ćoška, na putu
za groblje, uzalud čeka s nožem u ruci. U Engleskoj je anatomima i hirurzima
naročito teško. Engleska lekarska Gilda može računati na svega četiri leša
godišnje od svih obešenih u Londonu i Middlesexu. Čak i za najkonzervativniju
procenu naučnog elana na prelazu XVIII u XIX vek, to je neupotrebljiva cifra.
S
druge strane, pod nogama te bespomoćne Nauke, po grobljima, trune dragoceni
materijal. I kao i uvek, sam život, zasnovan na starim, dobrim trgovačkim
načelima ponude i potražnje, uzima na sebe da stanje sredi. Kriminal i Nauka
još jednom se udružuju. Još jednom se pokazuje da sredstva nisu sporna, ako je
cilj uzvišen.
Javlja se preduzimljiva profesija tzv. Vaskrsivača (Resurrectionist) koji, pored toga što kradu leševe s
groblja, dokazuju ostrvski smisao za humor. Jer oni zaista dižu ljude iz grobova. Dižu ih i polažu na stolove anatoma i
hirurga. Cenu diktira visoka potražnja i rizik kome se vaskrsivač izlaže
prilikom svojih nekrofilskih poduhvata. Ona varira prema sezonama.
Leti, kada
su visoke škole na raspustu, potražnja leševa je manja, te cene padaju. Zimi je
nauka opet u punom poletu, i potražnja je tolika da su izvesni lekari prinuđeni
da rentiraju kopače grobova. Ugovorni
vaskrsivač morao je snabdeti leševima isključivo svog naučnika. Za uzvrat je ovaj bio dužan izdržavati partnerovu
familiju ako bi se desilo da mu se na poslu dogodi nevolja te bude uhapšen. (To
je, uostalom, koliko mi je poznato prva forma privatnog socijalnog osiguranja.)
Do takvih kriza na tržištu leševima, srećom, retko je dolazilo. Epidemije su
bile česte. Zločin je cvetao. Siromaštvo, glad i beda izazvana industrijskom
revolucijom obnavljali su groblja brže nego što su ih naši nekrofilski partneri
iscrpljivali. Kao pravilo je važilo uverenje da se noć smatra propalom ako se
tokom nje ne iskopa bar četiri leša.
Sve dovde možemo Nauci i progledati kroz prste. Prsi su joj, doduše, bili
umrljani grobljanskom zemljom, ali bez nje bi dobar deo anatomije čoveka još
uvek bio zamračen Galenovom anatomijom majmuna, svinje i vola. (U filosofskom
smislu, naravno, to ne čini nikakvu bitnu razliku. Razlika nastaje tek kad
legnemo na hirurški sto. Čovek bi se osećao prilično neprijatno ako bi sumnjao
da operator ne razlikuje njegovu unutrašnju strukturu od strukture jednog
govečeta.)
Na ovu nekrofilsku berzu, međutim, godine 1827, stupa jedan genijalni
inovator. Zove se William Burke, Irac je, živi u pansionu kompatriote u
Edinburgu, gospodina William Harea. On nema novaca. Srećom po sebe ni skrupula.
Ali ima ideja. U Hareovom pansionu umire jedan gost.
Na inicijativu g. Burkea,
imenjaci i budući poslovni partneri, prodaju njegovo telo glasovitom edinburškom
anatomu Robert Knoxu. Dobijaju za njega 7 funti i 10 šilinga. Sasvim lepa suma
u doba kad su se nadnice računale na penije. Doktor Knox, međutim, traži još
leševa. Gospodin Burke je spreman da ga i dalje snabdeva, ali nije spreman da
svoje noći provodi po grobljima.
Reumatičan je i sujeveran. Pa i lenj, reklo bi
se. Ali kako smo nagovestili, čovek je od ideja. (Ideje, kao i uvek, sve
nadoknađuju.) Za najunosniju pridobija g. Harea, njegovu suprugu i izvesnu
gospođu Halen McDougall. Dva imenjaka i dve dame domamljuju putnike u pansion,
opijaju ih, a zatim dave, jer pretpostavka da će i ovi gosti, kao i onaj prvi
pomreti prirodnom smrću, nije zdrava i na nju se nijedan pametan poslovan čovek
ne može osloniti.
Nekrofilska industrija cveta. U devet meseci, promet od
petnaestak mrtvaca, prodatih na medicinskom tržištu za 8 do 14 funti po komadu,
donosi kompaniji „Burke & Hare“ preko 150 funti čistog profita. Kao
dodatak, Burke dobija omču oko vrata. A Hare se spasava imunitetom Krunskog
svedoka koji omogućuje partnerovo vešanje. (Podaci uzeti iz knjige jednog
trećeg Williama – Roughead „Burke and
Hare“, 1948.)
Zgražate se? Ja takođe. Istrajmo u tom plemenitom osećanju, ali ne
zaboravimo da je, barem za nauku, od tih zločina bilo izvesne koristi. Otplata
za krvni dug je neznatna, ali postoji. Vaskrsivači su, nema spora, kriminalci,
ali je od tog kriminala Anatomija živela sve do prosvećenog preokreta koji je
mog profesora Millera, s isukanim skalpelom i vampirskim sjajem u očima, doveo
pred televizijske kamere da nam javnim obdukcijama podstiče varenje.
Razvedrimo malo ovu zasenčenu sliku naše radoznale civilizacije. Bilo je i
veselih slučajeva prekopavanja po starim grobovima. Inicijativa potekla od
skrvnitelja piramida nikad stvarno nije napuštena. Njena poslednja bravura je
krađa Čaplinovog[1]
leša.
Godine 1661. Donosi House of Commons
jednoglasnu odluku da obesi Olivera Cromwella[2].
S obzirom da je odluku izglasao Parlament Restoracije, a da je Cromwell vođa
Revolucije, vešanje je sasvim prirodno. Njemu se, međutim, suprodstavlja jedna
tehnička poteškoća.
Cromwell je, naime, već dve godine mrtav. Ono što bi
obeshrabrilo i najžešću ličnu osvetoljubivost, ne ometa, srećom, jednu razumnu
državu. House of Commons, takođe
jednoglasno, odlučuje da se gospodin Cromwell najpre iz groba izvadi, a potom
obesi.
U XVI veku sledbenici i obožavatelji velikog Nostradamusa[3]
iskopavaju prorokov leš s ciljem da ga balzamuju. Nisu ga balzamovali, ali su
se još jednom uverili u snagu njegove vidovidosti: za mrtvačeve grudi bila je
zakačena tablica sa tačnim datumom ekshumacije.
Godine 1862. Sahranjena je na londonskom Highgateu[4]
voljena supruga pesnika Dante Gabriel Rossettia[5],
sa svežnjem njegovih neobjavljenih soneta oko vrata, dokazom umetnikove
nesebične ljubavi. Sedam godina kasnije, u oskudici svežih stihova za knjigu,
Rossetti noću posećuje ženin grob i uzima svoje nadahnuće natrag. Knjiga
postiže nezapamćen uspeh, iako niko ne zna da to nežno pojanje potiče iz jednog
sedmogodišnjeg groba.
A kakav bi to uspeh bio da se znalo?
[1] Sir Charles Spencer "Charlie" Chaplin
(1889 – 1977) engleski komičar, reditelj nemog filma.Postao je jedan od
najčuvenijih glumaca na svetu pre Prvog svetskog rata. (Prim. prir.)
[2] Oliver Cromwell (1599 – 1658) je bio
engleski vojni i poliztički vođa, glavna ličnost engleske buržoaske revolucije
i kasnije protector triju kraljevina: Engleske, Škodske i Irske. (Prim. prir.)
[3] Michel de Nostredame (1503–1566), je
bio francuski apotekar i čuveni vidovnjak koji je publikovao kolekciju
proroštava koja su postala čuvena širom sveta. Najčuvenije mu je delo Proroštva čije je prvo izdanje izašlo
1555. godine. (Prim. prir.)
[4] Čuveno groblje na
kome je sahranjeno mnogo značajnih ljudi, među njima Karl Marx i Dimitrije
Mitrinović. (Prim. prir.)
[5] Dante Gabriel Rossetti (1828 –
1882)engleski pesnik, ilustrator i prevodilac. Osnovao je pre-rafaelitsko
bratstvo. Njegov rad je inspirisao evropske simboliste i estetski pokret.
(Prim. prir.)
No comments:
Post a Comment