MIT KNJIŽEVNOSTI I MIT STVARNOSTI II deo, Copyright © Borislav Pekić
(Kolaž 1968-1984)
I. RAZARANJE PROFESIJE (nastavak)
(MITA O PISCU)
Umetničke teorije književnih
profesionalaca intelektualni su alibi aktuelnog stanja njihovog duha ili
njihove prolazne književne prakse. Istina je da način na koji mislim određuje
način na koji ću pisati, ali i način na koji pišem određuje način na koji ću o
tom pisanju misliti. Kako ga iskustvo neprestano remodelira, važi on jedino sada,
i jedino za sebe.
U teorijskim komentarima književne
prakse krije se, naučnom metodologijom inspirisan, pokušaj da se u ravni
inteligencije objasni nešto što se uistini zbiva u ravni intuicije, (a
inteligencija mu je tek manje više spretni posrednik), da se baš ne kaže u mutnim,
vradžbinskim prostorijama Crne magije;
pokušaj Razuma da se umetnost iz zone
bez-mernog nedokučivog, slučajnog, prevede u zonu sa-merljivog, spoznatljivog,
nužnog, gde se, kao svaki fabrikat, može procenjvati, standardizovati, pa –
zašto ne? – i u žigosanim, normiranim, garantovanim modelima proizvoditi, u
skladu s potrebama tržišta robe ili ideja koje se zamišljaju kao opšte.
Kad ispituju “tehnološke procese” stvaranja, kad ulaze u “književnu
politiku” (ono što književnost nije, a njome se bavi), kad somnabulo lutaju
maglovitim, močvarnim, stalno mobilnim tlom značenja, jednog dela književne
doktrine su simulacija racionalnih, strogo kontrolisanih metoda nauke, ozbiljan
laboratorijski rad, ali – i tu je nevolja – s materijalom ustrojenim na drugim načelima
od onih što pokreću objekte od legitimnog naučnog interesa.
(Kao kada bismo
nešto što iziskuje alhemičarsko umeće, hteli rešiti hemijskim formulama,
kada bismo zlato hteli dobiti samo od elemenata, a bez pomoći one magijske
lozinke koja ga ume stvoriti i bez ijednog od njih.)
Racionalna objašnjenja iracionalnog doživljavaju,
stoga, sudbinu svake filosofije koja putam ograničenog razuma hoće da nas
pomiri sa egzistencijom neograničenog Boga.
Ako duhovnu sadržinu jedne civilizacije ne smemo
meriti standardima neke druge, ni tajne Univerzuma antropocentrično svoditi na
tajne humaniteta, ne smemo se nadati da ćemo prirodu umetnosti upoznati izvan
nje same i jedino uz pomoć njenog odnosa prema nečem drugom, ni društvene
probleme sa književniošću rešiti ako im uporno dodajemo dileme iz drugih sfera
života, pa i tzv.
Stvarnosti, kojom se ta književnost navodno bavi. Ona se, u
međuvremenu, ne bavi stvarnošću, već odnosom pisca orema nečemu što oni
veruju da je stvarnost.)
Jedina oblast literature koja je do izvesne mere otvorena
istraživanjima jeste oblast forme u, s njom u vezi, književne tehnologije.
Forma je deo prirode rukopisa. Ako je uspela, javlja se sama od sebe, kao
jedino moguća izlučevina unutrašnjeg života književne sadržine. Ako je slaba,
vidi se kao – forma. U umetnosti forma je sve. Ona je, zapravo, ta književnost
o kojoj govorimo.
Pisac svoju literarnu formu, formu svakog svog dela ponaosob,
nalazi isključivo pisanjem, nipošto proučavanjem tuđih razmišljanja na temu
„najbolje forme“. Mnogo se može naučiti iz svake dobre knjige, ali ničemu iz –
dobre knjige o dobroj knjizi. Možemo, dajkle, razgovarati o tome kako je Kralj
Edip, sa stajališta forme, napisan, ali ne i o tome kako se tragedije
pišu, pogotovu – kako ih valja pisati.
Pisac, takođe, naročitio ako je zaludan, može
govoriti o svom književnom troposu, ali spreman da jednom otkrije kako
je bio u zabludi, ili kako ipak nije bio u zabludi, ni onda, ni sada kada misli
nešto sasvim suprotno.
Tek uz prethodne ograde usuđujem se reći šta su
za mene književnost i stvarnost, i kakav odnos vidim među njima, te kakav ja
odnos imam i prema njima i prema njihovom međusobnom uticaju.
No comments:
Post a Comment