Život na ledu L1 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Petak, 17.
decembar 1982. godine
Krležina doživotna robija. Osnov
za esej o Krležinom ropstvu jednoj ideologiji
Razmisljam o
Krleži kao o zarobljeniku jedne ideje. Tačnije – jedne ideologije. Jednog nižeg
oblika ideje. Postavlja se sada pitanje da li je Krleža u deset do petnaest
poslednjih godina svog života još uvek bio prinudni zarobljenik te ideje ili je
već postao njen dobrovoljni zarobljenik.
Nije li se on osećao onako kao što se
oseća čovek koji je gotovo ceo svoj život proveo na robiji, a onda jednog dana
mu je saopšteno da je slobodan? Dakle, nije li se osećao kao čovek koji je u
datom trenutku kao takav robijaš osetio da je njegovo pravo, jedino moguće
mesto - robija, te da je poželeo da s te robije ne izađe, i da je sve učinio da
zaista ne prođe kroz ta vrata koja su se za njega u jednom trenutku otvorila.
I
kao što taj vremešni, dugogodišnji robijaš sasvim dobro zna da ne poznaje svet
van zatvorskih zidova, da se u njemu neće snaći, da ga u njemu čekaju opasnosti
na koje se nije navikao, nepredviđenosti i konfuzije kojih se grozi, tako je i
Krleža, pretpostavljam, morao sumnjati u svoju sposobnost da se snađe u
slobodnom svetu ideja i da ponovo iskoristi svoju zadobijenu duhovnu slobodu.
To je jedan tragičan polozaj. Ja verujem da je Krleža njega bio svestan i da
njegova rastuća sardonija pri kraju života predstavlja u stvari kodirano
saopštenje takvih osećanja.
Moguće su i
druge metafore njegovog nemogućeg položaja. Pronašla se jedna istina s kojom se
kako tako živelo čitav svoj život. Onda se pokazalo da je ta istina lažna.
Na
zalasku života, na ruinama jedne ideje, kojoj je čovek posvetio čitav svoj
život, ali što je još bitnije svoju umetnost, svestan da je upravo ta ideja i
ta lažna istina, ta zabluda, ta ideologija, uništila najveće vrednosti njegove
umetnosti, sprečila ga da postane ono što bi u svetu umetnosti svakako bez nje
bio, saznanje svega toga, tragično je za jednoga pisca.
Poći ponovno u duhovni
svet na tom zalasku života i tražiti nove istine i nove ideje, svakako je
prevazilazilo njegove snage. To je dano samo malom broju ljudi čija snaga,
duhovna, prevazilazi Krležinu duhovnu snagu.
Uostalom
Krleža nikada nije bio mislilac u onom smislu u kome je to bio Dostojevski.
Krleža je bio čovek empirije, čovek realnosti i čovek politike.
Ako se čovek u
ravni politike, u ravni tzv. realnog života razočara u jednu ideju, on najčešće
prelazi u neke suprotne ideje za šta Krleži ne samo da je nedostajalo snage,
nego je on bio isuviše inteligentan da bi u takvom jednom preobratu tražio neko
opravdanje, odnosno neku ravnotežu, za svoju staru zabludu.
Ali, zašto je
onda ostao, bar na izgled, veran idejama za koje je bilo očito da ih je
napustio, odnosno da u više njih nema poverenja. To ostaje kao pitanje koje će
večno mučiti istražioce Krležinog dela. Da li je moguće da je njegovo ćutanje
bilo neka vrsta perverznog samokažnjavanja, cinizma koji se okrenuo i okretao
protiv njega samog?
Da li je moguće da je njegovo ćutanje i njegovo
pristajanje, njegova solidarnost sa idejom koja je za njega već bila mrtva, u
najmanju ruku ovakva realizacija te ideje, da li je, dakle, moguće da je
njegovo ćutanje bilo tek konformizam? Ja lično ne verujem.
Lično ne verujem
zbog toga što, premda u načinu Krležinog života i u njegovoj naklonosti prema
izvesnim udobnostima tog života ima za to izvesnih razloga. Ja ne verujem da su
oni dovoljno jaki da bi jednog Krležu držali u dobrovoljnom zarobljeništvu
jedne ideje, a da za to ne postoje i neki dublji razlozi.
Da li je moguće da se
on u krajnjoj konzekvenci u samu ideju socijalizma nije razočarao nego u njenu
balkansku varijantu, u balkansku varijantu njene realizacije? U tom slučaju
njegova taktika, njegovo ponašanje i njegovo ćutanje bila bi paradoksalno
velika žrtva koja se podnosi za tu ideju da se ona u toj njenoj kompromitovanoj
varijanti ne bi još više kompromitovala njegovim istupima.
On je morao znati da
iskoračenje iz ovakve ideologije kao što su sami marksisti i komunisti,
pripadnici realnog socijalizma uvek tvrdili, samo malo iskoračenje ume lagano
da vodi u potpunu herezu. On je suštinski čak i onda kada je bio vernik bio u
stvari heretik.
Sa njegovom verom hereza je spojena isto onako kao što je dobro
i zlo, đavo i Bog, kao što su spojeni u nekim teozofskim sistemima, dakle ta
bipolarnost njegova, crno i tamno dato u jednoj dimenziji, u jednom planu, bila
je oduvek karakteristika Krležina.
Krleža je jedan od onih eklatantnih primera
humaniste na koje se obara Berđajev, čak i bez obzira što bi mogao imati izvesnih
olakšica kao pobunjenik ili heretik. Jer njegov humanizam baziran je na
totalnom i apsolutnom preziru čoveka.
Ima malo pisaca u nas koji je o čoveku i
o njegovoj planetarnoj avanturi, koja se zove istorija, izrekao tako oštrih i
tako neumoljivih reči gnušanja, prezira i beznadežnosti.
No comments:
Post a Comment