Život na ledu L16 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik,
petak, 28. januar 1983. godine
Citati i komentari dnevnika
Žike Pevlovića.
Sa
zakašnjenjem dobijam dvanaesti, decembarski, dakle, broj “Književnosti” od
1982. godine, pa evo sa zakašnjenjem završavam sa komentarima dnevničkih,
odnosno spomenarskih beležaka Živojina Pavlovića, koji pod naslovom “Cirkuski
furgon” izlazi tokom 1982. godine u časopisu.
Ovaj se komentar odnosi na
jedanaesti nastavak, izašao u broju 12 za 1982. godinu. Odmah na početku
Pavlović kaže, misleći na Makavejeva:
“(...) Mak je
pedesetih godina, bio opsednut kontraverznom aktivnošću: razaranjem birokratskih mehanizama u kulturi, ždanovističkih
shvatanja u umetnosti, totalitarističke autarhije u ideologiji, ciničnog
pragmatizma u politici; i stvaranjem
individualizma u umetnosti, demokratizma u kulturi, relativizma u ideologiji,
doslednog humanizma u politici.
Time je, u toku mnogih godina, ostao privržen
skojevskim idealima kojih se, intimno, nije nikada ni odricao. (...)”
Ja moram
priznati da ovako sklopljenu rečenicu, ovako formulisane silogizme, nisam kadar
da razumem. Kako je moguće da je Makavejev postao borac za relativizam u
ideologiji, a istovremeno veran skojevskim idealima? Kako se demokratizam, ne
samo u kulturi nego uopšte može spojiti sa skojevskim idealima?
Na koji način
se u stvari može istovremeno u duši ostati skojevac, a boriti se sa svim
skojevskim motivima koji se u stvari nalaze u birokratskom mehanizmu, u
ždanovističkom shvatanju, u totalitarističkoj autarhiji, ako možda ne i u
ciničnom pragmatizmu?
U ovu vrstu
iznenađujuće protivurečnih zaključaka spada i misao Živojina Pavlovića o
Makavejevu po kojoj:
“(...) Kao
što mu ni duh ne podržava preživelo i tradicionalno: violentnost i promene
osnova njegovog bića. Ako ni po čemu drugom, po ovim osobinama Mak će i do
smrti ostati revolucionar. To jest Idealist.”
Mogu još da
verujem da je violentnost jedna od osobina revolucionarnosti, ali nikako
promene osnova. Ako su promene osnova jedna od konstituenata revolucionarnosti,
onda je revolucionar osoba koja permanentno menja svoje osnove, pa prema tome
sa njima i svoje stavove.
Ako sve to zajedno čini jednog idealistu, onda ja
više ne znam šta je to idealizam. A ne znam u stvari ni šta su to skojevci. Jer
moje pamćenje, ako me ne vara, skojevci sa kojima sam ja imao prilike da se
susrećem, nisu se ni najmanje odlikovali ovim osobinama koje Pavlović pripisuje
Makavejevu.
Pogotovo se nisu odlikovali nikakvim relativizmom u ideologiji i
nikakvim demokratizmom, ne samo u kulturi nego i u svim svojim delatnostima.
To
su bili mahom neobrazovani, mahom čvrsti momci koji su duboko verovali u jedan
primljeni ideal, bili poslušni u odnosu na partijske direktive i samo u tom
okviru bili pragmatici ukoliko je to bila i sama partija.
Međutim ništa od
cinizma kod njih nisam video, ništa od onoga cinizma koji se sada može videti možda
u novim skojevcima, u novim generacijama.
Čini mi se da je ovaj sud Živojina
Pavlovića o Makavejevu ispunjen protivurečnostima, ali više od toga, ispunjen
verovatnom nadom da bi se i tako mogao skojevski ideal protumačiti, a budući da
je Žika Pavlović bio i sam skojevac, pretpostavljam da na taj način on čini
komplimente i svojim vlastitim idealima, odnosno onim idealima koje je on
podmetnuo pod skojevske.
No comments:
Post a Comment