Život na ledu L5 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik,
noć između 10. i 11. januara 1983. godine
Kermaunerov
“Dnevnik” - izvodi, komentari: “Hrišćanski marksizam”, Fronda,
Dobrica Ćosić, praksisovci, privilegovani disidenti, evrokomunizam.)
Povodom
susreta sa Dobricom na Dedinju, Kermauner piše:
“(...)
Prijatelje interesuje šta o ovome ili onome mislim ja, a mene možda i više
intersuje šta misle oni.
Svako od njih - od nas - misli na svoj način, mada nas
objedinjuju i neka zajednička ubeđenja; odbojnost prema korupciji, staljinizmu,
politikanstvu, pokornosti, cinizmu; potreba za promišljanjem toga što se zbiva
sa zemljom u kojoj živimo i koju volimo, šta su njene svetle tradicije, a šta
ono što smeta, gde se nalaze mogućnosti za budućnost, a gde ih očigledno nema.
Smatramo se ravnopravnim građanima.
Neki među nama su bili u partizanima, drugi
potičemo iz komunističkih porodica; za ovu državu nas vezuje i nasledna
odgovornost. Nismo pristali na to da se osećamo izgurani. Sam, doduše, živim na
margini, ali ne mislim da je moja ivica u Jugoslaviji nešto manje, nego što su
razni centri koji odlučuju o našoj zajedničkoj i pojedinačnoj sudbini.
Raspravljamo sa samosvešću, slobodno, mirno. Posebno mi se dopada to što niko
među nama nije ni uvređen ni gorak. Boli nas, onoliko koliko i treba za nekog
ko oseća krivicu, neprestanu izloženost napadu; ali je taj bol samo deo duše, a
ne njen primum signum. (...)”
Predrag
Palavestra je u jednom razgovoru sa mnom nazvao te ljude o kojima govori Kermauner “uvređeni kraljevi rođaci –
pripadnici Fronde“. I ovde se pokazuje to osećanje. Kermauner govori o
zajednici misli. Ali tu zajednicu misli obrazuju isključivo ljudi koji su bili
u partizanima ili ako nisu - potiču iz komunističkih porodica.
Oni sebe
smatraju ravnopravnim građanima, iako se nalaze na marginama društvenog života
usled neslaganja sa političkom linijom njihove nekad vlastite partije.
Ali oni
nijednog trenutka ne razmišljaju na kojim se marginama nalaze oni ljudi kojima
nije dopušteno da imaju svoju partiju, koji je nikad nisu mogli imati u ovoj
zemlji, koji nikad u ovoj zemlji slobodno nisu mogli izražavati mišljenje koje
je bilo suprotno njihovom i koji ni sada ne veruju da bi u svetu kakav bi želeo
da bude Kermauner mogli to mišljenje potpuno da izraze.
Možda se varam, možda u
slučaju Kermaunera se varam, ali nisam siguran da bih se varao u slučaju nekih
drugih pripadnika te Fronde, ako bi ikada došli na vlast.
A onda, ono što te
ljude prema Kermauneru ujedinjuje, mada se razlikuju u nečem drugome, odbojnost
naime prema korupciji, staljinizmu, politikantstvu, pokornosti i cinizmu, sve
su to odbijanja normalnog, časnog čoveka, koji ne mora čak ni političarem biti
pa da sve te stvari odbija.
Tu se ne vidi nikakvo stvarno zajedničko mišljenje.
Ništa što bi moglo duhovno da ih povezuje. Ta odbijanja su odbijanja moralne
prirode.
Dalje
Kermauner govori o Dobrici i ovo beležim samo zato da bih uporedio sa nekim
svojim delovima dnevnika u kome ja dajem Dobričin profil.
Kaže
Kermauner:
„(...) Sledim
napregnutim očima živahnog Dobricu koji je zamišljen i zabrinut, a zanosan i
nepopustljiv; koga energija ne izdaje; koji svaku stvar priča sa urođenim
književničkim - pripovedačkim, arhaičkim – darom; koji jasno slika naše teškoće,
promašaje, zla, ali u okviru demokratskom, nacionalno svesnom, umnom.
Prevodi
me u lepu, dobru, bezbednu tradiciju. Moj pogled na svet je manje jedinstven,
oko sebe vidim manje smisla, kod mene su prekinute linije, sve mi beži i svet
mi svakog trenutka pokazuje novo lice. Upravo zato mi se sviđa starešinska
čvrstina, koja u sebi ima i mladićku lakoću, dečačku sposobnost uživljavanja,
prihvatanja.
Dobrica u sebi nosi poslanje; posvećuje mu svoj život. Nije li to
za primer? Da li bi trebalo da mi smeta njegova izuzetna odanost srpskom
narodu? Nije li i takva odanost sama po sebi za primer?
Da li bi trebalo da
budem nezadovoljan što Slovence i njihove probleme skoro da i ne poznaje? Ne
izgledaju mu dovoljno značajna, da bi želeo da se sa njima upozna? Nisam li ja
zato ovde, da mu ih otkrijem, da ga privučem na slovenačku stranu? (...)“
Sa najvećim
brojem ovde obeleženih Dobričinih osobina i sa opisom njegovog ponašanja, sa
mišljenjem o njemu kao o čoveku pozvanja i poslanja, i ja bih se složio. Samo
ima jedno zapažanje koje je tačno, a koje pobuđuje sumnju.
Kermauner kaže da mu
se sviđa starešinska čvrstina koju u sebi ima i mladalačku lakoću, dečačku
sposobnost uživljavanja i prihvatanja.
Ima u toj starešinskoj čvrstini nečeg iz
onih godina posle 1944. godine, kada su ti ljudi bili mladi, još uvek puni
ideala, još uvek sposobni da se za nešto oduševljavaju, ali su u sebi zadržali
ratničku čvrstinu. To neosporno daje Dobrici izvesnu čar.
Ali na koji bi način
ta osobina mogla uticati na vlast, ne tuđu, nego eventualno njegovu. na vlast
na koju bi on imao uticaj, to je drugo pitanje.
No comments:
Post a Comment