Život na ledu L6 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik,
noć između 10. i 11. januara 1983. godine
Kermaunerov
“Dnevnik” - izvodi, komentari: “Hrišćanski marksizam”, Fronda,
Dobrica Ćosić, praksisovci, privilegovani disidenti, evrokomunizam.)
Govori zatim
o sedmorici profesora Kermauner:
„(...) Za
čoveka,“ pri tome misli na Ljubu Tadića, „koji veruje u svoje ideje, društveno
državna blokada tih ideja je nešto mučno; naročito ako ne nastaje spontano,
igrom sudbine, nego određene ustanove o njoj brinu i budno je obnavljaju.
(...)“
Ponovo bih
mogao samo dodati da se u tom položaju nalazi toliko mnogo ljudi o kojima
Kermauner ne misli. Isto tako mogu dodati i to da dok sam se ja u svoje vreme
zalagao za tu sedmoricu profesora i u studentskim demostracijama i kasnije, oni
nisu u preteranoj meri održali obećanje da će se boriti za sve one koji usled
toga imaju neprilika.
Na kraju krajeva meni je između ostaloga i zbog njih
oduzet pasoš, a nikada nisam video nijedan od njihovih potpisa, uostalom ničiji
drugi, sem Krivokapića i jednog intervjua Matije Bećkovića, koji bi se brinuli
o mom statusu i o mom položaju.
Dalje kaže
Kermauner:
„(...) Može
li se Ljubi prebaciti da, usled te svoje vedrine, svet posmatra suviše
jednostavno i misli da će spas doći od humanijeg, više građansko-pravnog
marksizma? Nije li svaka - tako dragocena - vera u suštini pojednostavljivanje?
(...)“
Jeste. A
posebno ako se to pojednostavljivanje kreće u limitiranim okvirima jedne
zastarele ideologije i od jedne strašne i istorijski negativno osvedočene
prakse. Međutim ono što je simptomatično u celom tom dnevniku, a što se odnosi
i na onaj prvi dnevnik pod naslovom „Druženje sa dnevnikom“, jeste potpuno
odsustvo hrišćanskih ideja iz misli Kermaunera.
Ja ne znam na osnovu čega on
sebe smatra hrišćaninom, kada način na koji misli, stil kojim govori, paralele
koje pravi, nade koje gaji, nemaju u sebi ničeg hrišćanskog.
Jasni su
recidivi marksizma, jasni su recidivi komunizma, jasno je sve što se tiče levih
ideja, ali Hrista tu nema. U kočije njegovih misli za sada je upregnut samo
jedan konj i to onaj marksistički. Onaj hrišćanski, ako postoji, on je zaista
sasvim nevidljiv. Ili on predstavlja u stvari onaj unutrašnji korektiv, potrebu
za njim, nadu, težnju.
No čak i da
je tako, on tu nadu i težnju ne ispoljava u dovoljnoj meri da bi se ona
jedanput od larvirane mogla pretvoriti u jedno aktivno hrišćanstvo kao što u
ovim dnevnicima vidim da stoji sa aktivnim marksizmom i aktivnim levičarstvom.
A što se tiče
evrokomunizma, te poslednje slamke za koju se hvataju, vlastitom praksom
razočarani komunisti, on tek treba da se iskaže u onim pravim uslovima.
Evrokomunizam u opoziciji sasvim je nešto drugo od onoga što bi on mogao biti
na vlasti.
Evrokomunizam u opoziciji ima za cilj da umiri onaj srednji
građanski deo koji čak i kad je levi glasa za nemarksističke socijaliste. Ima
za cilj da pripremi teren za osvajanje vlasti. Kakav bi on bio kada bi ta vlast
bila osvojena? To je jedno pitanje koje leži u pomrčini.
Ali praksa, praksa
komunizma dovoljno ukazuje na to kakav bi on zaista bio kada bi evrokomunisti
došli na vlast. Primeri sa francuskom komunističkom partijom, neprilike sa
izvesnim slučajevima italijanske ili španske komunističke partije ukazuju na to
da u njima postoje dovoljno jake snage koje bi po dolasku na vlast mogle ovu da
vrate na istočno-evropski put.
Istočno-evropski
put je zapravo jedini put kojim partija može da ide. Taj put je fundiran u
temeljima ideologije i od njega se ne može pobeći, bez obzira što pojedinci
mogu misliti drukčije i nastojati partiju sa tog puta da skrenu.
Ideologija je
isuviše jaka, suviše u sebi nosi završen sistem prakse da bi se on mogao
izbeći, a da se ne pređe u jednu sasvim drugu ideologiju.
Protivnici
evrokomunizma imaju tu pravo kad tvrde da bi primenjivanje načela evrokomunizma
u krajnjoj liniji dovelo do odbacivanja komunizma od strane tih partija i do
njihove socijaldemokratizacije.
Interesantno
bi bilo znati da li je Kermauner religiozan? To se iz tekstova ne vidi.
Pretpostavljam da nije, inače bi njegove ideje bile daleko više hrišćanske.
Hrišćanstva bez Boga nema. Hrišćanstvo bez Boga je humanizam, na istoj ravni
kao i socijalizam, kao i sve tzv. napredne ideje XIX ili XX veka, koje su
ljudsku istoriju dovele do pred njen pad.
Hristos kao
veliki čovek bez Boga je samo tvorac jedne moralističke ideologije. Ne vidim
zašto bi ona imala ikakve prednosti nad ostalim ideologijama koje su već
iscrple svoju snagu i pokazale svoju ništavnost.
No comments:
Post a Comment