Život na ledu L7 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Kermaunerov
“Dnevnik” - izvodi, komentari: “Hrišćanski marksizam”, Fronda,
Dobrica Ćosić, praksisovci, privilegovani disidenti, evrokomunizam.)
Utorak, 11.
januar 1983. godine.
Nastavak komentara
Kermaunerovog dnevnika.
Na visokoj
temperaturi telo vrlo često gubi oblik, kad se smesa ohladi ne dobija se drugi
definitivan i gotov, već jedan hibrid koji veoma često ima nakazne konture. Mnogi
disidenti, a pod njima uvek podrazumevam samo one koji su pripadali partiji ili
sličnim levim idejama, pa se u praksu tih ideja razočarali, misle pod vrlo
visokom temperaturom i o svojim starim idejama i o onima koje prihvataju.
Zato te nove
ideje i zato te misli koje oni izražavaju kada se oslobode, ili misle da su se
oslobodili stega stare dijalektike, nemaju čiste i jasne forme, već pre liče na
neko čudovište u kome se mešaju mnogobrojne forme, ali nijedna ne dolazi do
svog konačnog finaliteta.
Ti disidenti
su naslednici koji su izostavljeni iz pokojnikovog testamenta. Oni se sada sude
sa legitimnim naslednicima, da bi ušli u posed za koga misle da im je
nepravedno oduzet. Oni nikada ne preduzimaju ništa niti misle na bilo koji
način koji bi im mogao oduzeti pravo da se i dalje za to nasleđe bore.
Oni uvek
stoje jednom nogom u starom grobu, grobu svojih starih ideja, a tek drugom na
ivici groba koji za njih stvaraju nove ideje. Oni su uvek dihotomni,
raspolućeni, njihova misao je uvek nervozna, jer nije u stanju da se poput
Buridanovog magarca odluči na koju stranu da se okrene.
Kasno, vrlo
kasno, upoznati sa plodonosnim i plemenitim stanjem opšte sumnje, oni nisu
kadri da tu sumnju kontrolišu.
Sumnja kontroliše njih i ne dopušta im da ni u
jednom pravcu postignu neki duševni mir ili neku refleksiju koja bi tu sumnju
smatrala legitimnom, prirodnom, i sastavnim delom jednog stava onim korektivom
koji će tom stavu pomoći da se bez predrasuda, bez fanatizma, bez dogme,
uključi u opšte saznanje sveta, fleksibilno, dinamično i u osnovi
relativističko.
Ali pošto oni
nikada nisu verovali u sumnju kao u nešto iz čega može da proizađe dublje
saznanje, oni ni sada, kada tu sumnju realizuju na svojim starim idejama, ne
vide u njoj instrument kojim će doći do novih saznanja, takođe izvesnoj sumnji
podložnih, nego neku vrstu osvete koju obavljaju nad svojim vlastitim
zabludama.
Otuda taj subjektivni ton, otuda ta povišena temperatura, otuda ta
jasno uočljiva ogorčenost kad god se govori o idejama koje se više ne zastupaju.
No comments:
Post a Comment