Život na ledu L22 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik,
subota , 5. februar 1983. godine.
O novoj desnici
U debati sa
desničarem klasičnog tipa koji je proizišao iz doktrine laissez faire XIX veka, čovek ne može argumentirati na bazi
sentimenta. Nikakve ideje koje ima i koje bi mogao suprotstaviti ovoj sada
nefunkcionalnoj, pa ipak branjenoj ekonomskoj i socijalnoj, pa i moralnoj
doktrini, ne smeju poticati iz emotivnog depoa problema, nego moraju da budu
konzekventno racionalni.
Takav čovek
se ne može tući samo njegovim vlastitim oružjem, a to oružje je racio i korist
koja iz njegove upotrebe proizilazi. Sentiment tu nema apsolutno nikakvu ulogu.
Jer kad god čovek pokušava sa takvim ljudima da razgovara na bazi sentimenta,
oseti se prilično razoružan jednom logikom koja se na prvi pogled čini
ispravnom, ali koja u krajnjoj istorijskoj konsekvenci uvek dovodi do nesreće.
Dakle mora se ići istim putem kojim on ide, putem koristi, putem racija i putem
logike.
Čovek ne sme
napadati nezaposlenost zato što je nezaposlenost moralno kriva, zato što je
nezaposlenost izraz neuređenih ekonomskih, socijalnih i moralnih odnosa u
jednom društvu u kome jedni imaju suviše, a drugi imaju premalo, ne sme se
pozivati na hrišćanske ideale, na koje se uostalom i crkva u punoj meri ne
poziva, on mora napadati argumentima koji mu se i daju.
Mora kazati
da ovoliki stepen nezaposlenosti ne samo da opterećuje državu izlišnim
izdacima, ne produkujući ništa osim nezadovoljstva, već predstavlja jedan
stalni i permanentni depozit neraspoloženja koji se u svakom trenutku, zavisno
od istorijskih okolnosti, može pretvoriti u pobunu, pa prema tome i u rušenju
onog poretka za koje se takvi racionalni konzervativci u stvari zalažu.
Taj tip
argumenta upotrebila je Ljiljana, kad smo juče na tu temu razgovarali, sa
svojim kolegom u vezi sa opremom jedne kuće, koju u ime GLC-a rade.
Oni su
napravili za tu kuću podove i kolega Ljiljanin, sa gledišta tog tzv.
torijevskog pogleda na svet, rekao je da bi sada naravno svi oni koji te kuće
rentiraju, kojima opština daje te kuće na upotrebu uz minimalnu rentu, morali
sami da se postaraju za tepihe.
Da je
Ljiljana iznela argument, koji joj je pao na pamet, a to da ti ljudi koji već
traže da im država ustupi jeftinije kuće, nemaju sredstava za tepihe, ona ne bi
doprla do mozga čoveka sa kojim je razgovarala i ne bi postigla ništa. Međutim,
ona se setila jednog argumenta koji je racionalan.
Ona je kazala
da ti podovi su takvi da ako se bez tepiha upotrebljavaju, vrlo će se brzo
oštetiti. Pošto stanari neće imati novaca bar, neki od njih, tepihe da kupe, to
će ih oni oštetiti i onda će ceo teret popravke pasti na GLC. Taj argument njen
kolega je shvatio.
Ovaj savet za
intelektualni odnos prema idejama klasične desnice nije upućen levičarima, jer
on njima ne bi mnogo koristio iz dva razloga.
Prvo što levica je sasvim daleko
od racionalnog gledanja na svet i argumenti levice nikada nisu patili od
racionalnosti, a i drugo što levica nikad nije spremna da se oslobodi
sentimentalnih razloga, smatrajući da u njima ne da leži jedan moral, što bi
čovek mogao razumeti, nego jedna uspela propaganda.
No comments:
Post a Comment