Život na ledu L24 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik,
subota , 5. februar 1983. godine.
O novoj
desnici
To zapravo
znači da bi takva desnica morala braniti tehnokratiju i njene zaključke samo
dotle dok se ona bavi pukom materijalističkom organizacijom sveta, a za sebe
zadržati ono što se odnosi na moral i duh.
Takva desnica
bi takođe morala dozvoliti kompjuterizaciju samo u onoj meri u kojoj je ona
najviši sistem prikupljanja informacija i omogućavanja da se donesu najbolje
moguće odluke.
Ali ne odluke koje su najbolje moguće u smislu racionalnog, jer
one vrlo često su sukobljenje sa stvarnom situacijom koja se nikada ne može
reproducirati u bilo kakvom veštačkom pa ni u prirodnom mozgu, nego koje su u
skladu sa jednom moralnom i duhovnom realnošću.
Bez toga, bez
takve jedne podloge, svet se neizostavno utapa u materijalizam, kako na
kapitalističkoj tako i na socijalističkoj strani. Nova desnica dakle ne
odbacuje ni jedno rešenje bez obzira dolazilo ono s leva ili desna, koja može
stati u opštu harmoniju njenih pogleda. Ona je prema tome spremna na izvestan
eklekticizam.
Ona je spremna da preuzme praktična rešenja koja su pokazala se
adekvatnim njenim idejama i ona u prvom redu je pragmatična, a ne doktrinarna.
Moderna
desnica, desnica koja bi se zasnivala na jednoj filosofiji, na jednom viđenju
sveta, ne bi od tog viđenja sveta pravila dogmu, nego ono što marksisti
pogrešno zovu rukovodstvom za akciju, a što je je zapravo dogma, jer ako je
dogma rukovodstvo za akciju onda ona nije ništa drugo nego ova dogma pretvorena
u delo.
Takva dogma
mogla bi biti samo neka vrsta generalne linije, generalnog uputstva, a morala
bi se permanentno na delu iskazivati i čiji bi krajnji bio cilj posmatranja
sveta ne samo onakav kakav jeste, nego onakav kakav bi mogao biti kada bi se
određene mere postupno, pametno i moralno primenjivale.
Takva jedna desnica
nesumnjivo bi morala biti intelektualna elita.
Katastrofa
svih elitističkih pokreta, među kojima su i desni i levi, a među kojima
istaknuta mesta zauzimaju fašizam s jedne strane, a komunizam sa druge strane,
ili desna hegelijanska filosofija s jedne i leva hegelijanska filosofija sa
druge strane,
potekle od istog hegelijanskog izvora samo skrenuvši u dva
suprotna pravca da bi se konačno u izvesnim merama i u izvesnim filosofskim
zaključcima ponovo sreli i to u praksi, totalitarnoj praksi oba ova poretka.
Istorijske katastrofe takvih kao što sam rekao nazora poticali su u prvom redu
od grehova, da ih tako nazovem, njihove elite.
Ti grehovi su
bili konstituentni ideologiji, ali su istovremeno bili konstituentni sadržaju
koji se davao takvim elitama. Taj sadržaj, koji je u početku kako u jednom
Hitlerovom ili Musolinijevom pokretu, tako i među boljševicima, da uzmem ova
tri primera, bio, opet da upotrebimo jednu uslovnu reč, do izvesne mere
moralan, mada taj izraz nije potpuno adekvatan.
Taj sadržaj se vrlo brzo usled
moći i nedostatka kontrole pretvorio u potpunu arbitrarnost, a zatim u
despotiju i nasilje. U početku stavljajući pred sebe izuzetne zadatke,
izdvajajući se od mase, ne pravom, ne privilegijama, već dužnostima koje su u
stvari smatrane najvišim pravom,
a što odgovara grčkom Alkibijadovom shvatanju
aristokratije, pomalo i platonizmu, vrlo brzo takav sadržaj ustupio je mesto
vulgarnim privilegijama bez dužnosti, nasilju bez obaveza i kontrole, a iznad
svega potpunom gubitku duhovne orijentacije.
I ono što nam
se prikazuje kad posmatramo poslednje godine takvih režima, a nažalost imali
smo prilike da vidimo isključivu propast fašizma i nacizma, ali ne i propast
daleko opasnije doktrinarnih, elitističkih režima kao što je komunizam u
Sovjetskom Savezu na primer, ti prizori nam otkrivaju potpuno moralno rasulo,
pa i nešto više. To moralno rasulo vođa praćeno je potpunim izopačenjem svesti
kod mase.
Moralni
standardi ne samo da su odbačeni, oni su izopačeni u toj meri da se moralom
sada može u onim zemljama u kojima doktrine te još uvek važe, smatrati sve ono
što je obrnuto stvarnom moralnom standardu u jednom civilizovanom svetu.
Ropstvo se proglašava najvećom slobodom.
U nejednakosti, potajnoj nejednakosti
traži se potpuna jednakost. Tolerancija je zamenjena radikalizmom, ljubav –
mržnjom, i sve ono što je Orvel u 1984.
godini predvideo kao sliku čovečanstva, duhovnu sliku čovečanstva, iskazuje se
u tim porecima vrlo jasno kao već postignut nivo.
Nova desnica
nema ništa da nauči od takvih režima i od takvih standarda. Elitizam nosi u
sebi svoju urođenu opasnost izdvajanja od suštinskih problema sveta i
posmatranja stvari sa jednog stanovišta koje je van njih.
Uklonivši takav
momenat, elitistički pokret može sebi da nađe mesto unutar jedne zajednice, a
ne izvan nje, ne tamo gde se ta zajednica posmatra kao nešto sasvim drugo od
stvarnih istorijskih tokova, nešto što treba savladati, što treba preobratiti,
što treba čak i silom po neki put ukloniti.
Religiozni
momenti mogu ovde da igraju vrlo značajnu ulogu ukoliko se religija ne posmatra
kao crkva, nego kao jedan duhovni standard, kao jedan monizam koji sve što
živi, sve što traje, sve što postoji obuhvata u jednu celinu. Doktrina takve
jedne nove desnice ne bi bila politička, ona bi u prvom redu bila
etičko-filosofska.
Politika kao primena ideja u praksi a ne kao pragma, čista
pragma, u koju se ona vrlo često pretvara, takva politika takođe može biti vrlo
opasna zbog toga što ne vodi računa o empiriji nego pokušava svoje ideje
nasilno, uprkos fakata, uprkos otpora, suštinsko-istorijskih otpora koji se
rađaju iz sistema tih fakata, pokušava jednostavno da eliminiše.
Zato takva
nova desnica ne bi smela da bude doktrinarna. Zato ona ne bi smela da ima vrlo
fiksne ideje praktične prirode.
Ona bi morala imati samo najopštije ideje o
svetu i čoveku, a nikako onako razrađene ideje kakve je na primer imao Marks
ili kakve su pokušali da naprave filosofi tipa Đentilea (Gentilea) u Italiji
ili moroni tipa Rozenberga u Nemačkoj, a da ne govorim o praktičnim filosofima
- jednog Trockog ili jednog Staljina.
No comments:
Post a Comment