Život na ledu L31 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik, nedelja, 27. februar
1983. godine.
„Umetnost i stvarnost” (Beleška
za esej) nastavak
Ja ne
poznajem interno funkcionisanje komunističke partije. Ali ako se toliki broj
visokih funkcionera jedne partije u ovom ili onom vidu izjašnjava protivu laissez faire-a u literaturi, onda za
mene nema sumnje da je protivu tog laissez
faire-a, dakle protivu potpune umetničke slobode, čitava partija.
Onda,
zaključuje se, zaključak je neminovan, borba zapravo vodi protivu partije i
njene limitirajuće ideologije.
Pada mi na
pamet jedan mit grčki koji mogu da upotrebim da bi u tome eseju ilustrovao
stanje stvari. Sam mit u mojoj interpretaciji pročitaću iz Zlatnog runa, tom III, sa strane 20, 21. Tu se kaže:
„(...) Iksion
je bio prvosveštenik Hrasta, imao je imelu umesto uda, a umesto desne ruke, u
ramenom zglobu uglavljen grom, čijom je munjom vladao zemaljskim vatrama. Bio
je pritvoran, lakom, u plotskoj ljubavi nezasit. Najzad se i u olimpijsku Heru
zagledao.
Zevs odluči da ga privede pameti. Posla mu u ložnicu Nefelu, oblak s
Herinim likom. Iksion s Nefelom provede blaženu noć, te joj, pokazavši se
nenadmašnim muškarcem, pet puta kumulonimbusno telo natera na sevanje i potmulu
tutnjavu.
U
međuvremenu, čuveni balkanski ljubavnik nije primetio nikakvu značajnu razliku
između boginje i kišnog oblaka, ispunjenog parom i elektricitetom. Uvređena
Hera ni prstom ne maknu da trapavog hrastovog obožavatelja spase.
Zevsovi ga
vetrovi zavezaše u krug i, potpaljenog suncem, pustiše ga da se, poput gorećeg
točka, kotrlja mediteranskim morem. Premda provizorijum skrpljen za jednu noć,
tek gruba šala Olimpa, utvara, fazma,
Nefela
je, kao nagradu za uspešno imitiranje ljubavi, dobila zemaljski život, rađajući
devet meseci kasnije Iksionovog nezakonitog sina – čudovište Kentaura.
Nasledivši
očevu grabljivost, pohotljivost i zloćudnost, bastard Kentaur je u najkraćem
mogućem roku oplodio sve domaće kobile, ne štedeći ni sakagične, i tako bezmalo
manufakturno, proizveo dimorfnu rasu alogo
humanih stvorenja, čiji se gornji, ljudski deo bavio trgovačkim
špekulacijama i sticanjem zemaljskog blaga, a donji, životinjski, produkcijom
testamentarnih naslednika Firme i njenim transportom sa pazara na pazar. (...)“
Pokušajmo
sada ovaj mit da prevedemo u temu našega eseja.
Uzmimo da
Iksion simbolizira umetnost, da Zevs simbolizuje vlast, odnosno partiju, Hera
umetničke slobode u koje je Iksion, odnosno u koje je umetnost zaljubljena.
Nefela u
stvari da predstavlja privid umetničkih sloboda koje će se umetnosti dopustiti,
a prvi Kentaur – umetničko delo, čudovište, nakazu, stvoreno u spoju umetnosti
i lažnih umetničkih sloboda.
Umetnost se
zaljubila u umetničke slobode i vlast je shvatila da je mora naučiti pameti ili
privesti onom shvatanju umetničke slobode koja njoj odgovara.
Vlast je
stvorila privid umetničke slobode i ponudila umetnosti mesto Here – Nefelu,
umesto stvarnosti – privid.
Umetnost je
nasela, umesto toga spava sa prividom slobode i počinje da rađa čudovišta.
Prvo
čudovište, prvi Kentaur svojom lažnošću oplođava druge Kentaure, druga loša i
nakazna umetnička dela i tako dobijamo jednu dimorfnu umetnost koja odgovara alogo humanom stanju kod Kentaura.
Što se tiče
Nefele koja je rođena kao privid umetničke slobode, ona kao nagradu dobija
pravi život.
Ona počinje
da zamenjuje pravu slobodu i da živi u umetnosti kao prava umetnička sloboda.
Ova paralela
pokazuje zapravo kakvo je stanje umetnosti danas. Isto onakvo kao što je stanje
Iksionovo koji, kažnjen i zapaljen gori na nebu, dok se dole Nefela plodi, dok
dole Nefela rađa umetničku nedonoščad.
No comments:
Post a Comment