Život na ledu L32 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik, četvrtak, 3. mart
1983. godine.
„Umetnost i stvarnost” III deo (Beleška
za esej nastavak)
Nastavak
beležaka za esej „Umetnost i stvarnost“ koji bih eventualno poslao
„Književnosti“ kao odgovor na istoimenu anketu.
Pisci
komunisti ili oni koji se bave politikom u kulturi, ne nužno i kulturnom
politikom, najčešće ne kulturnom politikom, morali bi se zapravo zapitati kako
bi na ova pitanja koja postavlja anketa odgovorili njihovi fundatori, fundatori
njihove ideologije – Marks, Engels, a zatim oni koji su tu ideologiju prvi put
u praksi primenili – Lenjin, Trocki, Lunačarski, da u ovom trenutku zanemarimo
Staljina.
Videli bi
zapravo da odgovor nije uvek isti.
Da je
različit u vremenu u kome je Lenjin na primer bio u opoziciji i kasnije kad je
započela revolucija, i u doba građanskog rata, videli bi u stvari zapravo da
odgovor nije isti i upravo ta različitost, a često i protivurečnost tih
odgovora, ilustrovala bi najbolje i njihove vlastite dileme.
Ja nisam
marksist i naravno nisam na takve konsultacije obavezan, odnosno jesam samo u
toliko u koliko odgovori doktrine obrazuju jednu praksu koja dolazi u sukob sa
mojim praksisom, sa mojom profesionalnom savešću.
Do kakvih
apsurdnih zahteva dolazi se sledeći takvu logiku zahteva, koji su na primer
skrivili neke od najslabijih stranica romana Isakovićevog Trena 2, a uvođenjem tzv. istorijskog konteksta kroz članak o IB-u
i uveli tu knjigu u oblast groteske, a nas čitaoce među morone, vidi se iz
zahteva boraca Knina, da na primer jedna Golubnjača
radi istorijske istine, pored ustaških zločina, opiše i četničke, odnosno
srpske.
Vidi se dakle
iz zahteva, odnosno iz primedbe da je knjiga slaba upravo zbog toga što ne
uspostavlja tu istorijsku ravnotežu.
Ali onda
zašto samo njih? Zašto samo četničke? Šta je sa balistima, ljotićevcima, šta je
sa komunistima, najzad?
Bilo bi dakle
to isto kada bi odbacili roman o krojačima samo zato što u njemu o stolarima
nema ni reči.
Nije posao
književnosti da jedan narod uči njegovoj istoriji.
Posao
književnosti je da se bavi sudbinom ljudi, sudbinom čoveka u toj istoriji. I to
ne apstraknog čoveka, čoveka kao takvog, već određenih ljudi, a onda se datog
romana ne tiču sudbine nekih drugih, ma kako bile značajne.
Eventualne
nesreće jednog Eskima ne mogu se objasniti nesrećama indijskog seljaka i glađu
u oblasti Ganga.
Svaki ima
svoje razloge za nesreću i pisac se mora držati environmenta, jedne određene ljudske sudbine. Sve ostalo je posao
istoriografije.
No comments:
Post a Comment