Život na ledu L37 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Ponedeljak, 7. mart 1983.
godine
Artur Kestler: Bricks to
Babel. (Citati i
komentari – nastavak)
U svom eseju
„The Yogi and the Commissar“, ovde na strani 229. daje Kestler jednu vrlo
slikovitu predstavu o dva svetska duha. Dva osnovna tipa ljudi u jednoj
političkoj borbi, koja se nalazi na različitim, krajnje udaljenim tačkama
jednog zamišljenog političkog svetlosnog spektra.
„(...) Na infracrvenoj
strani se nalazi Komesar, sa kojim ne možete,“ kaže Kestler, „razgovarati, jer
će tog momenta početi, ako mu protivrečite, da se busa u grudi i iduća stvar
koju ćete doživeti jeste da vas zadavi.
Ali vi isto tako ne možete,“ kaže, „ni
razgovarati normalno ni sa ultraviolentnim skeletom na suprotnoj strani
spektra, koji predstavlja jednog Jogina, jednu krajnje duhovnu, za razliku od
Komesara koji predstavlja krajnje materijalnu krajnost, naših političkih, naših
idejnih i duhovnih ubeđivanja, prosto zato što on jednostavno vas neće
razumeti, odnosno i ako vas razume, vaše reči za njega ništa neće značiti.
Vi zapravo
možete da razgovarate sa fabijancima, kvekerima, liberalima, filantropima,
sasvim normalno, ali ne sa komesarima i sa čovekom jogi duhovnih predstava.
Međutim, to vam ništa neće vredeti zbog toga što se prava tema i prava stvar
odlučuje u stvari između Jogina i Komesara. Između ta dva fundamentalna
koncepta. Koncepta promene spolja i koncepta promene iznutra. Prvi predstavlja
Komesar, drugi predstavlja Jogin. (...)“
U zbirci
eseja The Trial of the Dinosaur
nalazi se i jedno predavanje Kestlerovo koje je on održao u proleće 1948.
godine u Karnegi Holu u Njujorku.
U tom predavanju koje je vrlo zanimljivo,
vrlo pregnantno i sjajno pogađa stanje duhova tog doba, on je napao naivnost i
ignoranciju američkih fellow traveller-a,
takozvanih progresista, koje je prikazao kao levu varijantu, kao sliku u
ogledalu Sinkler Luisovog Besmrtnog
Babita.
„(...) Vaš
prosvećeni Babit,“ rekao je, „izjednačuje nesavršenu demokratiju sa savršenim
totalitarnim režimom. Njegova filosofija stiže do toga da nema šta da se bira između
ugriza buve i lepre.(...)“
No comments:
Post a Comment