Život na ledu L40 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Dnevnik, utorak, 8. mart 1983.
godine
„Umetnost i stvarnost“ IV deo
(Beleška za esej nastavak)
Ako uopšte programska načela jedne vlasti, proklamujući kao cilj slobodu umetnosti, a zadržavajući za sebe prirodno pravo da brane tekovine revolucije, koje su i učinile da dođu na vlast i Ustav koji tu vlast ovekovečuje,
ako ta načela nisu dovoljna da sloboda uskladi umetnost sa tekovinama Ustava, onda se najčešće, bar u našim okolnostima, okolnostima jugoslovenskog socijalizma, pribegava zameni sadržaja jednog umetničkog dela, u ovom slučaju recimo knjige.
Njen se
sadržaj izvlači iz estetskog plana nad kojim se ne želi imati vlast, i
prebacuje na plan politički na kome se ta vlast po svaku cenu u zemlji želi da
zadrži. Tako estetsko pitanje postaje političko pitanje, pa zatim ubrzo
ustavno, a najzad i krivično.
Ovako knjiga
ili neko umetničko delo uopšte izvučeno iz prirodne sredine, postaje atak na
tekovine i ustavne premise i sa njim se onda može postupati normalno i zakonski
kao sa svakim građansko-pravnim licem.
Zakon koji se
odriče suda nad umetnošću postaje u stvari onaj koji bez oklevanja pribegava
tom sudu, kao da nije u pitanju jedna apstrakcija, već zaista građansko-pravno
lice koje je u stanju da počini krivično-pravno nedelo.
Ovu belešku
sam napravio povodom mnogobrojnih govora na uglednim partijskim, najvišim
jugoslovenskim i republičkim forumima sa prelaza februara u mart, gde se
izvesna umetnička dela, izvesne knjige i predstave izjednačuju sa kažnjivim,
čak i prevratničkim napadima na Ustav zemlje i ustavni poredak u zemlji.
Kada bi
partija odustala od ovog uostalom tradicionalnog, prilično tradicionalnog
metoda, kada bi ostala na planu umetnosti, ona bi u stvari onda svojim
marksističkim književnim kritičarima morala da ostavi da taj posao svrše i da
presude na jedan kritički, estetički kritičan način delima koja se ne slažu sa
partijskom linijom, a još uvek su u okviru estetičkih merila.
Ovako se
svaka ozbiljna diskusija o književnosti odvija pod pretećom senkom krivičnog
zakonika.
Ali ako bi
partija tako postupala, marksistički kritičari našli bi se u neugodnom položaju.
Uspevši da
utvrde da je jedna vredna knjiga nemarksistička, oni ne bi mogli da spore njene
druge estetičke vrednosti, uprkos tih, nemarksističkih čak i antimarsističkih
udeja u njoj.
Morali bi joj
priznati pravo na postojanje, na paralelno postojanje, a to je ono za šta
partija očevidno ne samo da nije spremna, nego po svojim fundamentalnim
principima nije sposobna.
No comments:
Post a Comment