Život na ledu L43 deo, Službeni glasnik,
Copyright © Borislav Pekić
Petak, 11. mart 1983. godine.
Ponoćna razmišljanja uz Šumana
(čelo koncert A minor Op. 129)
Umetnost je
neka vrsta skrivenog priznanja, skrivene ispovesti. U tom smislu roman je
iskustvo u kodovima, nešto poput nedešifrovane linearne „A“ tablice, prastarog
predgrčkog pisma.
Ja sam i
lavirint i onaj u njemu. Duša je nalik Minotaurovom lavirintu u kome onaj kome
ta duša pripada, igra sve heroje uključene u ovaj mit. Silazi u lavirint
vlastite duše kao Tezeus što ga je Atena prinela na žrtvu bikolikom Minotauru.
I duboko,
duboko u tom lavirintu svoje duše nalazi opet sebe, ovoga puta kao čudovište
Minotaura. Nikakve koristi nemamo ni iskustvom rađanja ni iskustvom smrti.
Ispod opijenosti svrhom uvek je potisnut užas da svrhe nema, da je sva svrha
baš u ovoj zabludi.
Naročit
osećaj koga sam uvek imao stojeći na ivici mora, dodirujući sobom dva razlučena
sveta, poticao je verovatno upravo od toga što sam stajao u toj graničnoj
tački.
To je tačka koju čovek može pronaći u ponoć, može pronaći između dve godine od kojih ni jedna više ne postoji, dakle na njihovim granicama, tamo gde se nova godina gubi, a stara počinje, može naći u granicama magijskog vremena na Zadušnice,
s
jednom nogom duboko u peščanoj plaži, a s drugom duboko u okeanu, na tananoj
granici smrti i života, tamo gde zakoni ovih i onih dimenzija više nisu
apsolutni, gde je tanka, najtanja, opna tajne, gde se ona jednom može i
nazreti.
Imam samo
jednu dužnost da razumem i samo jedan strah da svoje razumevanje pogrešno
upotrebim. Duša je kao svemir, beskonačna u svojoj konačnosti. Svet i ja ne
možemo postojati zajedno, ili postoji svet ili postojim ja. Udaljavati se od
nečega fizički, ponekad znači biti mu bliži saznanjem.
Kami je u
svom Dnevniku rekao da je
intelektualac čovek koji ume da posmatra kako mu mozak radi.
Ja bih dodao
i koji ponekad ume da spozna kad radi rđavo. U tom Dnevniku Kami takođe predlaže da se oslobodimo taštine i
kukavičluka. Ali ponekad nas od kukavičluka spasava upravo taština, a od
taštine samo kukavičluk.
U noćnim
tišinama zatvora čuju se ponekad glasovi koji dopiru iz nas, davno izgovoreni
glasovi vremena kroz koje smo prošli i ne dodirnuvši ga.
Junak jedne
velške priče bio je ubeđen u svoju besmrtnost zato što mu je prorečeno da neće
moći biti ubijen ni na konjskim leđima ni na nogama, ni u kući ni van kuće, ni
u vodi ni na suvoj zemlji, a onda ga je žena nagovorila da se okupa i njen
ljubavnik ga je ubio, dok je bio pola u kadi, pola van nje, pod nastrešnicom,
ali van kuće, i s jednom nogom na leđima koze.
Ovim neću da
kažem da se ne treba kupati, samo da ne treba verovati u besmrtnost.
No comments:
Post a Comment