Život na ledu L89 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 21. april 1983.
godine
„Umetnost i stvarnost“ (Beleška
za esej nastavak)
S umetnikom
se događa nešto slično. Nešto na sredini između imaginarnog poimanja i
patološkog shvatanja realnosti. To je onaj presudan kreativni momenat u kome
subjektivno oko iza i u objektivnoj realnosti nazire i neke njene druge
mogućnosti, druge realnosti koje normalno sazdano oko ne vidi. Većina ljudi
koji danas tako strasno, ja verujem čak i iskreno, osuđuju izvesne
interpretacije realnosti u književnosti, odavno su prihvatili i priznali takvu
slobodu slikarima, koji čine isto što i mi. Gledaju stvarnost svojim očima.
Pikasovljeve geometrijske žene ne moraju im se sviđati, ali ih oni više ne
smatraju kontrarevolucionarnim. Dete, ludak, i umetnik kao neka vrsta
metaforične simbioze deteta i ludaka nisu izabrali slobodu, oni su na slobodu
prinuđeni, jer je sloboda osnovni uslov njihovog postojanja, i postojanja
dečije imaginacije i postojanja ludačkih patoloških svetova i postojanja
slobodnih umetničkih interpretacija stvarnosti. Dakle oni su prinuđeni na
slobodu koje se normalan čovek odrekao shvatajući da je život moguć samo dok mu
pristupamo istom ili približnom logikom, inače nastaje haos u kome je živeti
nemoguće. Dakle, ono što u životu umetnosti život daje, u stvarnom životu –
ubija. Ili ono što nam u stvarnom životu omogućuje da kako tako živimo, u
umetnosti je smrtonosno. A to znači ista logika.
No comments:
Post a Comment