Život na ledu L97 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Petak, 29. april 1983. godine.
Kruševačka afera.
Trpko mi
šalje „Politiku“ od subote 23. aprila 1983. godine. U rubrici kulturni život
pod naslovom „Kako objasniti ’Obešenjaka’“, piše se o premijeri moje drame u
Kruševcu. Podnaslov: „Premijera koja je uzbudila Kruševac“, „Drama Borislava
Pekića u režiji Nebojše Bradića“, „Savremena i antidogmatska predstava“. Članak
glasi, potpisan sa S. Žikić:
„Posle dve
kontrolne probe i odlaganja premijere i najzad posle očigledno bespredmetne
rasprave između jednog broja kulturno-političkih i kulturnih radnika u
Kruševačkom pozorištu, konačno je izveden Pekićev ’Obešenjak’ u režiji mladog
reditelja Nebojše Bradića.
Tekst, da
odmah kažemo, nikad nikada bio sporan, a vršilac dužnosni upravnika Kruševačkog
pozorišta Ljiljana Đoković-Simonović tvrdi da ni sada nije sporan. Izvestan
broj društveno-političkih radnika odgovornih za kretanja u kulturi i umetnosti
smatrao je da predstava ne nudi filozofiju nade, pa su u tom pravcu išla i
rediteljska i glumačka ’pojašnjavanja’ teksta.
’Tačno je,
bilo je sučeljavanja mišljenja političara i kulturnih radnika, ali izvođenje
predstave ni jednog trenutka nije došlo u pitanje’, kaže Ljiljana
Đoković-Simonović. Predstavu nisu odložili političari. Uostalom ona javno nije
ni bila najavljena, nego je bila interno u pozorištu planirana premijera za 5.
april. Pošto je reditelj prihvatio neke primedbe izrečene na kontrolnim
probama, normalno je bilo da se premijera odloži.
Posle premijere osnovan je utisak da stvarno ničeg neuobičajenog i spornog nema, sem rediteljevih ustupaka jednom broju drugova odgovornih za kulturno-umetnička zbivanja koji su u ’Obešenjaku’ dobro zapazili odsustvo svake nade, ali su to pogrešno povezali sa našim društvenim kontekstom.
Jer i rediteljski postupci i
vanvremenski i vanprostorno intonirane scenografije i kostimografije istina nude
ironičan pristup prema svakom ’obešenjaku’ i ’obešenjaštvu’, dakle šeretluku,
prema svakom dogmatizovanom i samodopadljivom cilju i nameri.
’Nismo želeli
da napravimo predstavu kao kritiku bilo kojeg društva, pa ni ovog našeg’, rekao
nam je reditelj Nebojša Bradić. ’Reč je o zajednici koja ni jednog trenutka
nije identifikovana. Vešanje u tom imaginarnom društvu ne predstavlja smrt,
nego traganje za smislom akcije koja se preduzima. U suštini reč je o problemu
čovečnosti, o razračunavanju sa raznim vrstama dogmi’.“
Vrlo je interesantna psihologija. Politički Kruševac ne pristaje na predstavu koja poriče svaku nadu, samo onda ako se to poricanje svodi na Jugoslaviju, pa možda u užem smislu i na Kruševac.
Politički Kruševac, međutim, pristaje poricanje nade
u bezvremenom i vanprostornom pozorišnom zbivanju, dakle i u svevremenu i u
sveprostoru. Politički Kruševac ne vidi da je to jedno isto i da ako jedna
drama znači za svaki prostor, i za svako vreme beznađa, ona znači i za ovo
vreme, pa i za Kruševac.
No comments:
Post a Comment