Život na ledu L135 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 30. juni 1983.
godine.
Besmislenost opšteg smisla
Sve su
apstrakcije protivprirodne. Apstrakcije su nasilno ujedinjenje različitog, na
osnovu pogrešno shvaćenih podudarnosti. Podvesti dakle nešto pod isti pojam ne
znači pomiriti suprotnosti, već ih zanemariti.
Šta bi se
promenilo u univerzumu koji bi bio zamišljen bez čoveka. Ništa. U čemu je onda
naša važnost? Samo u zabludi o važnosti, ali iz toga proizilazi da za opstanak
nije nužno imati nikakve naročito povoljne okolnosti i da je dovoljna samo
jedna uspela zabluda.
Mi smo dubok bunar u koji kamenje iskustva dugo pada pre nego što ga čujemo. Kada bismo postupali isključivo po iskustvu život bi bio nemoguć. Razum se ovde javlja kao posrednik između naših i tuđih iskustava, kao nešto što taj život omogućuje.
Ali taj razum je samo stečena zamena za jedan davno izgubljeni instrument
neposredne regulacije života. Razum je dakle prvi mašinski proizvod biologije.
Prema intuiciji ima se on kao kompjuter prema ljudskome mozgu.
Traženje Boga je drugim rečima izraženo traženje smisla. Nevolja je u tome što oni koji su Boga našli u njemu su našli samo smisao sveta, ali ne i svoj u svetu.
Oni koji
su taj smisao shvatili kao širenje vere, zamenili su svoj sa opštim i izgubili
ga. Jer pojedinačni smisao ne može ni izražavati ni definisati opšti, on u
njemu može samo sudelovati svojom različitošću.
U politici je podređivanje opštem smislu gubljenje vlastitog, a kakvog smisla ima zajednica ako je čine oni koji su izgubili svoj. To bi bilo isto kao kada bismo kazali da je najslobodnija zajednica ona koja je sastavljena od robova.
Ona to i jeste, ali samo ako se ne shvati kao mnoštvo različitosti u kome su delovi zadržali svoju nezavisnost, već kao nov entitet u kome su je izgubili. U tom smislu i samo u tome, zajednica robova zaista je najslobodnija od svih mogućih.
Ali kao
što hrana čim je svarena gubi smisao hrane i postaje deo organizma i njegovog
smisla, tako i zajednica ne ostvaruje smisao delova od kojih je sačinjena, ona
ne reprodukuje pojedinačne svrhe koje su joj ustupljene, već novu, nezavisnu,
po pravilu antagonu svrhama svojih delova.
No comments:
Post a Comment