Život na ledu L138 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Ponedeljak, 4. juli 1983.
godine.
Čari neizvesnosti u
komunističkom feudalizmu
U posleratnoj
eri cetralističkog komunističkog feudalizma, koga sa uspehom u svojim knjigama
opisuje Milovan Đilas, jedan od bivših komunističkih feudalaca, nesreće su bile
bar ujednačene.
One su u
jednom opštem jugoslovenskom geografskom i istorijskom prostoru emitirane uvek
iz jednog središta sa dubokim smislom za kontrolu nad svim i svačim svuda bile
manje više iste.
Kada je
nastupila decentralizacija tog feudalizma, ona je u prvom redu pored svojih
sporednih produkata, od kojih su mnogi bili i dobri i povoljni za nas obične
ljude, donela i osamostaljenje lokalnih feuda na sreskom, opštinskom, okružnom,
i naravno republičkom nivou.
I sada te
nesreće nisu više ujednačene i vama se može dogoditi da s jednom istom idejom,
s jednom istom akcijom, s jednim istim činom, prođete dobro u jednom lokalnom
feudu u drugom ostanete potpuno nezapaženi, a u trećem nastradate.
Sada se ovde
kod nas pojavljuje jedna situacija koja u jednoj blažoj formi i na jednom
razumljivijem nivou razlikuje razne države u okviru Severnoameričke unije. U
jednoj državi možete zbog nečega biti kažnjeni, dok u drugoj državi te iste
unije preko toga se prelazi bez zakonskih posledica.
Kod nas se to
sada razvija na jednom drugom opasnijem nivou, jer i nesreće o kojima govorim
uvek su kod nas dublje, nego što su tamo bar kad je reč o politici, ideologiji
i toj vrsti ljudske delatnosti.
Pita se sada
čovek šta je bolje za preživljavanje, da li da možete računati u stvari unapred
kako ćete proći ili da to ni u jednom slučaju nikad unapred ne znate. U svakom
danas ćete proći generalno uvek bolje.
Ali uverenje
da je sada mnogo više problema otvoreno, mnogo više rupa kroz koje čovek može
da se provuče u mreži pocepano, to osećanje koje vas u globalu može namamiti na
neke akcije, premda ste svesni da lokalno možete i zbog njih stradati,
to osećanje
na izvrsan način razoružava vašu opreznost i sada činite stvari koje onda ni
pod kojim uslovima ne biste se usudili da uradite, odnosno ne biste smatrali da
je racionalno da ih učinite,
tako da ono
što dobijate većom slobodom akcije, to gubite neracionalnošću, odnosno
nemogućnošću da racionalno predvidite rezultat tih akcija i po svoju vlastitu
bezbednost i po njihov efekat.
No comments:
Post a Comment