Život na ledu L141 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 7. juli 1983.
godine.
Fundamentalno razočarenje i
talenat
Pitam se da
li meni možda nedostaje neko fundamentalno lično razočarenje, da bih postao
zaista dobar pisac.
Sva moja
razočarenja, bez obzira na to što sam imao prilike više puta i zaista
personalno da se razočaram i personalno da prođem kroz velike neprilike, sva
moja stvarna razočarenja su filosofske prirode i na izvestan način apstrakna od
moje ličnosti ili bar ja mislim da je tako.
Hoću da kažem
da su se moguća izvesna lična razočarenja, koja sam ja bio dovoljno snažan da
prevladam u personalnom smislu, ipak skupila i sintetizovala u jedan
pesimistički pogled na svet, a to me je onda spaslo od fundamentalnih šokova,
od onih šokova koji potresaju samu dubinu bića i stvaraju od njega pakao od
koga je Dostojevski pravio svoju veliku literaturu.
Izvlačenje osećanja
iz njihove prave, prirodne sfere, sfere u kojoj su oni rođeni i koji mogu
doneti izvesne stvarne, unutrašnje, duhovne plodove, izvlačenje u sferu
apstrakcija, u sferu načela, u sferu generalizacija, ono što sam ja zapravo
kroz izvesne svoje ličnosti pokušavao da opišem,
jedna od njih
je Leonid Njegovan, zatim činjenica da ja nikada nisam, da sam uvek izbegavao
sem u dnevnicima, gde po prirodi stvari se ne može drukčije, izbegavao da svoj
život povežem sa životom, direktnim životom izvesnih junaka,
iako je u
mnogima bilo i mene, sve to u stvari, ceo taj proces, taj postupak moguće da je
osiromašilo onu bitnu vezu između života i te inteligencije, između prema tome
života i dramski zahvaćene životne situacije, dakle literarno opisane životne
situacije i da je moj strah od direktnosti u stvari ne zapravo strah
nego
posledica jednog dugog procesa duhovnog, u kome sve što je stvarno, što je
realno, što je u bukvalnom smislu životno dobija intelektualna značenja,
reflektuje se u drugim oblastima gubeći naravno onaj neposredni sok.
Ja ovo ne
govorim zbog toga što mislim da je ovaj postupak tehnički pogrešan, da ovaj
postupak u krajnjoj analizi nema isto toliko vrednosti kao i bilo koji drugi,
ja samo hoću da kažem da je možda kretanje ovim putem kod mene otišlo predaleko
i da bi jedan povratak izvorima možda bio koristan, ako je on uopšte više
moguć.
Jer možda je
priroda mog talenta u tome i možda se ja u onoj sferi direktnijeg odnosa sa
životom ne bih ni snašao.
Prilično je sumnjiva,
ništa se naime ne događa, a da na neki način nije predodređeno, prema tome nije
slučajno, kako bi rekli marksisti, da sam ja uopšte sklon recionalizacijama,
dakle sklon u stvari odvajanju od i životnih uzroka i životnih izvora moje
literature.
Dakle tako je
moralo biti. Možda čovek jedino može da kontroliše brzinu kojom ide tim putem,
ili da postavi u zrelom svom dobu izvesne granice ovakvom postupku, koji već
postaje jedna rutina, jedna tehnika i jedan manir.
No comments:
Post a Comment