Život na ledu L150 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Sreda, 20. juli 1983. godine.
Obdelavaj svoj vrt ili
baštenska razmišljanja. (II nastavak.)
Ne znam zašto
sam se upravo sada setio toga da sam ja pušten iz zatvora na personalnu
intervenciju ministra unutrašnjih poslova Rankovića? I zašto sam iz toga izveo
sledeću definiciju: pretpostavljam da me zakoni štite od ljudi, a ne ljudi od
zakona.
Sa smislom za umešno, neskladno, protivrečno, sa razvijenim osećanjem za razliku između onoga što nam se čini i onoga što jeste, teško je napraviti autentičan portret nekog čoveka, teško je ponekad kazati, ne samo istinu o njemu, najzad šta je istina, nego i pronaći u njemu ono što je bitno, a da to bitno bude istodobno i lepo.
Pogotovo je to teško onda, ako već za takvu osobu nismo vezani ličnim simpatijama ili što je još gore, ako nam je ta osoba učinila nešto nažao. Uzdići se iznad personalnih osećanja, iznad pamćenja zapravo u tim trenucima, je jedan domet koji bi morao da bude dostupan umetniku, ne kada on piše svoje fikcije, nego kada saopštava svoje uspomene.
Kad dajemo portret nekog čoveka koji nam je učinio nešto nažao i koga zbog toga ne trpimo ili koji nam ništa nije učinio nažao nama lično, ali našim prijateljima, i koga zbog toga opet ne trpimo, i koji nikome ništa nije nažao učinio od onih ljudi koje poznajemo,
ali je to uradio u načelu, jednoj zajednici ili jednoj ideji koju poštujemo i zbog toga ga opet ne trpimo, mi ne raspolažemo s dovoljno materijala za sud.
Jer mi
nismo kadri da vidimo i one druge njegove osobine, koje u počinjenom zlu nisu
došle do izražaja ili bile na izvestan način potisnute u određenom trenutku.
Dakle mi ne možemo biti nepristrasni, ne zato što to nećemo, nego zato što jednostavno ne raspolažemo građom za takvu nepristrasnost, čak i ako lične osobine za nju imamo. Onda se moramo osloniti na sud drugih, a ne isključivo na vlastiti sud.
Tako kad čitam uspomene izvesnih ljudi, ne samo političara, o ljudima iz svoje
okoline sa kojima su oni bili u sukobu, često i opasnom sukobu, a nalazim
procene, odnosno sudove koji ih pokazuju tu i tamo u lepoj boji, onda mi se
čini da je to udovoljavanje opštijem jednom sudu, a ne nekom od svojih
vlastitih sudova koji su se opreli netrpeljivosti.
Neka programska težnja za nepristrasnošću neminovno okiva i stil. Ja ne verujem da bi Krleža mogao biti tako prodorno snažan da je u sebi imao imalo pravog analitičkog duha i prave skepse, ne nekog bazičnog pesimizma, nego jednog konkretnog, na svakom primeru pokazane sposobnosti, da stvari posmatra sa svih strana.
Nema zapravo ništa zavodljivije od nepravednosti. Ništa omamljivije i uticajnije od pristrasnosti.
Ja u stvari bez obzira na svedočanstva, u koja verujem, o ličnom Krležinom šarmu, i njegovoj stvarnoj ljudskoj dobroti, ja verujem da bi on bio kadar da svojom rečenicom ubije nekoga, čak i kada bi bio svestan da ta rečenica ma koliko snažna, ma koliko lepa, ma koliko duboka, u stvari nanosi tom čoveku nepravdu.
Rečenica bi bila jača od njegovog moralnog
osećanja. Uostalom, njegove polemike tu i tamo pokazuju to.
No comments:
Post a Comment