Život na ledu L154 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Subota, 30 juli 1983.
„Vlast“ Milovana Đilasa. (Citati i komentari I deo, I nastavak)
Na stranici
10, govoreći o tome da je u gradovima, čak i onim najvećim, život za najviše
funkcionere već tekao bezbedno, Đilas kaže:
„(...)
Svakako su tome najviše doprineli organizovanost, snalažljivost, i ukorenjenost
u narodu partije i organa bezbednosti. (...)“
Neka mi bude dozvoljeno, to je moj komentar, da u to posumnjam ili bar da ovo mišljenje ograničim na izvesne regije, ali ja nikako ne mogu verovati, a i podaci se tome protive, da je „ukorenjenost u narodu partije i organa bezbednosti“ recimo u Beogradu bila naročito visoka.
To prenebregavanje beogradske situacije, ili uzmimo jednu drugu, koja je još interesantnija – zagrebačke na primer situacije, zatim situacije u pojedinim mestima u Srbiji, u kojima se partizani godinama nisu pojavljivali, čini Đilasovu generalizaciju u najmanju ruku sumnjivom.
No ona se
sudeći i po nekim intervjuima njegovim, koje sam čitao, sasvim lepo može
objasniti njegovim još živim oduševljenjem za svoju revolucionarnu mladost, pa
i za revoluciju kao jedan istorijski čin. Naročito u kojoj bi on učestvovao.
Na istoj 10.
strani kaže Đilas:
„(...)
Seljaci su u tim grupama činili većinu, pa su se vraćali kućama, ukoliko nisu
bili ogrezli u zločinstvima, čim su im vlasti, putem amnestija i na druge
načine, pružili izglede na milost i čovečan postupak. Ali manjina, bilo zbog
zlodela, bilo zbog ideološke mržnje, ostala je, u manjim grupama u šumama. Te
grupice su brzo uništavane i nabijane u jazbine. (...)“
Ovaj citat navodim isključivo zbog dva-tri izraza koja imaju psihološku težinu. Upravo u vezi sa tačkom gledišta o kojoj sam govorio. Govoreći o svojim protivnicima, ondašnjim, Đilas govori o onima koji su bili – navodim – „ogrezli u zločinstvima“, o manjini koja je „bilo zbog zlodela, bilo zbog ideološke mržnje“ itd., i zatim kaže „te grupice su brzo uništavane i nabijane u jazbine“.
Važna je sintagma – „nabijane u jazbine“. E sad evo, u kom smislu se to sve povezuje sa pitanjem tačke gledišta. Ovaj rečnik, a to se primećuje i na drugim mestima, ovaj rečnik koji Đilas upotrebljava nije očevidno, odnosno ne bi smeo biti, njegov današnji rečnik.
To nije rečnik kojim bi on danas mogao da se služi u okvirima svojih liberalnih, demokratskih, humanističkih opredeljenja. Ovde, međutim, on te izraze upotrebljava ne u smislu njihovog značenja onda, ne kao da on govori o tome šta je o toj situaciji mislio onda, nego upravo kao da o toj situaciji, što je evidentno, misli i danas.
Iz izraza
„nabijane u jazbine“ proizilazi jedna netrpeljivost, jedna trajna mržnja prema
svojim neprijateljima ondašnjim, i on nalazi izlaza u toj sintagmi koja pripada
onom dobu, ali za Đilasa pripada i danas njegovom mišljenju.
Na istoj
strani kaže Đilas:
„(...) I te
grupice odmetnika našle su se odmah u teškom, bezizlaznom položaju. Podrška
naroda splašnjivala je naglo, iluzije u intervenciju Zapada su brzo gasnule,
pobeda komunista i moć Sovjetskog Saveza bivali
neosporni i dugoročni. (...)“
Evo, već odmah, razdvojena samo jednim pasusom, nalazi se jedna bitna protivurečnost. Jer na istoj stranici pre toga govori Đilas sa punim uverenjem, na stranu organizovanost, na stranu snalažljivost, govori o „ukorenjenosti u narodu partije i organa bezbednosti“, a odmah nakon toga kaže „podrška naroda“, govori dakle o podršci naroda svojim neprijateljima.
Bez obzira što kaže da je ona
„splašnjavala naglo“, a ona je naravno splašnjavala, jer se s jedne strane
uviđalo da ta intervencija sa Zapada koja se očekivala – ne dolazi, s druge
strane teror je rastao. Ja se sada pitam: da li je istina da su u narodu
partija i njeni organi bezbednosti bili tako ukorenjeni ili je u narodu bila
ukorenjena, bar u određenim delovima Srbije, podrška komunističkim
neprijateljima.
Da bi se
videlo gde je istina treba uzeti jedan drugi citat sa strane 11. u kome Đilas
priznaje da je Komunistička partija vojnički i policijski bila dovoljno snažna
i samopouzdana, ali da je njena baza u narodu, naročito u srednjim slojevima,
bila preuska i neobdelana.
Đilas na
strani 11./12.:
„ (...) Jedini ’incident’ je izbio s predstavnikom jedne, ne baš značajne grupe intelektualaca. Izazvan nečim, on je nervozno uzviknuo: Mi nismo ravnopravni! Mi tražimo ravnopravnost! – To je pak izazvalo mene, pa sam dobacio:
Pa i niste
ravnopravni! Ne možete ni biti. Iza nas komunista stoji pedeset divizija i
jedan strašan rat, a vi ste samo jedna grupa. Vi pogrešno shvatate
ravnopravnost! Ne radi se o isterivanju ravnopravnosti, nego o sporazumevanju.
– (...)“
Ovo je jedna izvanredna anegdota. I ja se nadam da će takvih anegdota biti još više, jer one na plastičan način pokazuju situaciju svakako bolje od bilo kakvih deskripcija i sporednih opisivanja u koje bi se pisac upustio.
Ono što bih ja zamerio ovde, a nadam se da toga neće biti toliko mnogo tokom cele knjige, jeste nedostatak izvesnih detalja koji daju faktografsku boju ovoj ulozi koju je tada Đilas imao u smislu zaduženja da s pristalicama Narodnog fronta, republikancima, agrarcima, i ostalim grupama izradi zajedničku platformu.
Ovde se sem nekoliko imena, i imena Jaše Prodanovića i Dragoljuba Jovanovića ne vidim nijedno drugo ime, pa se čak ne zna koja je to bila grupa čiji se predstavnik pobunio.
Možda
to izgleda preterano detaljisanje, ali ti detalji ne samo da su istorijski
važni, nego imaju i literarno psihološku sadržinu, premda, naravno, inostranog
čitaoca ne moraju zanimati, ali čovek te stvari, ako želi već da bude i u
inostranstvu štampan, može pisati na dvostrukom koloseku za domaću i za
inostranu javnost, pri čemu se kod inostranih verzija izbacuje sve ono što bi
za inostranstvo bilo neinteresantno.
No comments:
Post a Comment