Život na ledu L168 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Subota, 6. avgust 1983. godine.
„Vlast“. (Komentari
memoara Milovana Đilasa. III deo) nastavak
Na 26. strani
Đilas dalje kaže:
„Pripreme za
izbore su tekli u napetosti i polemikama, ali bez ozbiljnih teškoća. Jedino je
Jaša Prodanović, vođ republikanaca, predložio ’kutiju bez liste’, koju je narod
prozvao ’ćorava kutija’. U nju su mogli spustiti kuglicu oni koji su protiv.
Tako je i formalna demokratičnost bila zadovoljena. (...)“
Ova rečenica
je tako sročena, tako nespretno sročena, da ispada kao da je sadržinska,
suštinska demokratičnost već bila obezbeđena, a tzv. „kutija bez liste“ tek je
nju formalno dovršila, što očevidno nije tačno, jer suštinski demokratija nije
bila zadovoljena, a slepa kutija je bio jedan prosto formalni trik kojim je ta
demokratija trebala da, bar u očima sveta, izgleda nešto bolja nego što je
zapravo bila.
Da li je ovo
lapsus ili Đilas još uvek nije svestan suštinskih principa demokratije?
Na strani 27.
povodom konsultacija koje su obavljene na nacrt novoga Ustava, seća se Đilas
primedbe ambasadora Sovjetskog Saveza Sadčikova. On je rekao „da je prerano
uvesti zdravstveno osiguranje seljaka, jer da ni Sovjetski Savez to nema“.
To je za
Sovjetski Savez potpuno razumljivo. Sovjetski Savez je pitanje seljaka rešio na
jedan sasvim drugi način – još u godinama velikih pomora.
Strana 27.
Prema Đilasu Tito se nije složio s formulacijom o pravu naroda Jugoslavije na
samoopredeljenje do otcepljenja.
„(...) Bio je
energično protiv, rekavši mi: Drukčije je to kod nas nego kod Rusa. Ne možemo
mi to. Promeni se nešto u nekoj republici, recimo u Makedoniji, i zatraži
otcepljenje: pa šta ćemo onda? –
Posle dužeg
mozganja i dovijanja s Đorđevićem, našli smo formulaciju da je FNR Jugoslavija
’zajednica ravnopravnih naroda koji su na osnovu prava na samoopredeljenje,
uključujući i pravo na otcepljenje, izrazili svoju volju da žive zajedno u
federativnoj zajednici’. (...)“
Ova
formulacija, a u to se Đilas ne upušta, mada bi trebalo, znači zapravo da su
narodi Jugoslavije imajući to pravo na samoopredeljenje i otcepljenje na osnovu
njega doneli odluku kojom su se odrekli ubuduće tih prava.
A to znači da
u ovom momentu prema intencijama zakonodavca ta prava jugosloveski narodi više
nemaju. Oni više nemaju pravo da se samoopredeljuju, a pogotovo da se
otcepljuju, jer su to pravo iskoristili, izgleda, jednom za svagda.
U tome smislu
treba gledati i aktuelnu borbu Albanaca na Kosovu za samoopredeljenje, borbu
koju oni očigledno smatraju oslobodilačkom, polazeći od neshvatanja ove
klauzule u Ustavu. Oni su se naime opredeljivanjem, odnosno samoopredeljivanjem
1945. godine već odrekli toga prava.
Oni su
prihvatanjem da žive u zajednici, jugoslovenskoj, zauvek izgubili pravo da se
otcepe. Realizacijom jednog prava ono je zauvek izgubljeno. Koliko je to tačno
– videćemo. Istorija se naime ne obazire na ovakva sofistička ustavna
naklapanja i izgubljena prava često se ponovo vraćaju.
Nažalost
najčešće u krvi. Često i u krvi onih koji su te zakone donosili.
No comments:
Post a Comment