Život na ledu L172 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Nedelja, 21. avgust 1983.
godine.
Pseudogradilačko razaranje
Samoanaliza
je zapravo samorazaranje koje počiva na podsvesnoj nadi da će se u tom procesu
rasturena parčad ličnosti spontano udružiti u jedno novo, uspešnije jedinjenje.
Nisam primetio da se to tako događa. Stvarne promene u nama su one koje se
odvijaju bez našeg znanja i naše volje.
Volja se
uključuje tek kada smo gotovi, drukčiji i novi. Ona tu našu ličnost prima kao
svršen čin, ima o njoj obično visoko mišljenje, a zatim se troši u takozvanom
dekorisanju te nove ličnosti, za ulazak u svet, za njeno predstavljanje u
jednom novom svetlu.
Usavršavamo
je do nove promene, one promene koje su nam prosto naturene, koje su nam prosto
date, sa kojima se suočavamo bez našeg učešća ili sa učešćem kojega nismo
svesni.
Samoanaliza
je onda utvrđivanje promena, obeležavanje, uočavanje promena, a nikako njihova
provokacija ili jedan stvaralački čin.
Iz
samoanalize nikada ne proizilaze neke naše nove osobine koje već nisu date,
dakle nešto što već nije u nama.
Mi samo njih
uočavamo. Uočavajući ih kasnije, one postaju deo našega znanja o sebi i deo
našeg svesnog ponašanja najčešće.
Kada bi
samoanaliza bila jedna stvaralačka metodologija, to bi značilo da se mi možemo
svojom voljom menjati, da možemo potpuno ukloniti prirodu i njeno dejstvo iz
sebe i po nekoj šemi, koju smo zamislili, pretvarati sebe u ličnost koju god
hoćemo. Mi to ponekad i činimo, ali ta ličnost je lažna i mi smo toga svesni.
Druga je
stvar što takva izmišljena ličnost za tekuću upotrebu, usled različitih
okolnosti, može postati i realna, odnosno, što se mi igrajući jednu ličnost
možemo u nju pretvoriti.
Tu je reč
prema tome opet o jednom nesvesnom pretvaranju, koje samo u korenu ima svest,
odnosno potrebu, odnosno nameru, ali kada igramo nešto, mi ne očekujemo da se u
to pretvorimo, kao što glumac ne očekuje, koji igra Hamleta, da će postati
Hamlet,
a kada se to
ipak dogodi onda je to kod glumaca ludilo, a kod nas ono što ja zovem i što sam
nazvao u jednom eseju, odnosno odlomku iz Dnevnika ranije, likantropskom
situacijom.
No comments:
Post a Comment