Život na ledu L 200 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 29. septembar 1983. godine.
VIII nastavak komentara
memoara Milovana Đilasa pod naslovom „Vlast“.
Strana 62.
Govoreći o procesu, postepenom i gotovo neprimetnom otuđivanju od ideje i
njenih nosilaca, koji je išao paralelno sa prvim sumnjama i kritičkim
primedbama na Sovjetski Savez, Đilas kaže:
„(...) To
mutno unutrašnje negodovanje se uobličavalo u bolnoj i neugasivoj žudnji za
literarnim, za beletrističkim stvaralaštvom. Smatram da to nije bilo samo
bekstvo od politike i političke stvarnosti, nego i stvarno htenje – bez obzira
koliki je moj talenat stvarno bio – ka iskazivanju samog sebe.
Ali da je u
tome bilo i mutnih, nedozrelih i nesvesnih nastojanja za odvajanjem i
’osamostaljivanjem’, u to nimalo ne sumnjam. (...)“
Pretpostavljam
zapravo da je pokušaj bekstva Đilasovog u literaturu, koji je predupredio,
nakon jednog razgovora – Tito, u stvari bila njegova potajna želja za jednom
slobodnijom zonom duhovne aktivnosti od one u kojoj je nevoljno trenutno radio.
Pitam se da
li bi čovek mogao postaviti i sledeću hipotezu. Da je to bio nesvestan strah od
sukoba, za koji je negde u najdubljim i nesvesnim dubinama svog bića on
predosećao da će doći, pa bi u tom slučaju bekstvo u literaturu odložilo taj
sukob, ili bi ga prenelo na jedan teren u kome on ne bi bio tako ličan i tako
politički.
Tačnije,
možda, tako javan, a ostao da bude ličan i na taj način izgubio svoju opasnu političku
boju.
Strana 63,
64.:
„(...)
Uistinu mi se nije sviđala banalnost, vulgarnost te nove vlasti. Sve je ličilo
na vlast kao bilo koja druga, a još očitijim i odurnijim samovoljama i
besavesnostima. I mada sam to sve video, u sebi i usputno na to negodovao, sve
sam pravdao privremenošću i idealom budućeg, besklasnog društva.
Cepao sam se
tako na emotivnog nezadovoljnika i na utoliko upornijeg, žešćeg zatočnika
idealne, idealizovane budućnosti. (...)“
I naravno,
kao što je to prirodno u takvim slučajevima kao alibi i kao jedini metod kojim
se može iz te dihotomije izaći, Đilas se u toj žestokoj borbi za idealnu
budućnost nije okrenuo ni borio protiv onih koji su se udaljavali, protiv onih
koji su imali privilegija i time izdali svoje ideale, već protivu onih koji su
već bili pobeđeni, onih koji su pripadali prošlosti.
Dodajem ovde
da ovoj knjizi očevidno nedostaje jedna radikalna stilska redakcija, jer mnoge
formulacije su nespretne.
Ja ne znam da
li su postale žrtvom štamparskih pogrešaka ili nebrižljivosti u samom pisanju,
ali jedna lektura bi očevidno knjizi dobrodošla, jedna ozbiljna lektura,
ukratko knjiga je mestimično rđavo pisana. Tome je najbolja ilustracija jedan
citat sa strane 65. On glasi:
„(...) Ali
mada sam učestvovao, kadkada, u reprezentativnim lovovima i lovovima vrhuške,
mene su u lov povukli nemiri i prigušena negodovanja – onaj sukob u meni između
stvarne i željene stvarnosti. Ili je to bila i čežnja ka duhovnosti, ka
doživljavanju i građenju svog sveta ideja i literature? (...)“
Prvi put
čujem da bi nekoga u lov, u jedno organizovano ubijanje živih bića, vukla
težnja za duhovnosti. Pasus niže nalazimo jedno dodatno objašnjenje.
„(...) Ne
znam kako čovek dolazi do ideja i do umetničkih motiva. To se slaže iz sećanja,
iz zapažanja, razgovora i sanjarija. Meni se to, uveren sam, najčešće događalo
u lovu – najspontanije i najplodnije u lovu na pastrmke – ... (...)“
Eh, kad čovek
čita literaturu Đilasovu dolazi do uverenja da bi možda ona bila bolja da je
išao u lov na nosoroge. Pastrmke su očevidno bile nedovoljna inspiracija.
I najzad kraj
ovog besmislenog i neverovatnog pasusa.
„(...) Lov,“
kaže Đilas, „pecanje pastrmki, nije moja neizbežna strast, a pogotovu nije moja
sudbina. (...)“
A kod koga su
postale sudbina Milovane? Gde su to pastrmke uzdignute na nivo metafizičkog
uslova?
No comments:
Post a Comment