Život na ledu L196 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 29. septembar 1983.
godine.
Veliko spremanje: biografija
„Generala“ ili „Medved i kritičar“
(„Borba“ od oktobra 1968.)
Veliko
spremanje se nastavlja. U onoj fascikli nalazim još i sledeće isečke. Jedan iz
„Borbe“ pod naslovom „Konkurs za TV dramu bez izuzetnih ostvarenja“, bez
datuma, ali očevidno pisan negde između 1967. godine i 1969. godine. On
delimično glasi:
„(...)
Rezultati ovogodišnjeg konkursa Televizije Beograd za originalnu domaću TV
dramu poznati su. Od 26 prispelih tekstova, žiri u sastavu:
Stanislav
Bajić, predsednik, Arsenije Stefanović, Vasilije Popović, Ljubomir Radičević,
Olga Vlatković, Miroslav Karaulac, Slavoljub Stefanović-Ravasi i Aleksandar
Đorđević,
doneo je
odluku da se prva nagrada ne dodeli, dok je druga nagrada pripala Andreju
Hingu, za dramu „Burleska o Grku“, a dve treće nagrade dodeljene su Slobodanu
Stojanoviću za dramu „Golubovići“ i Sveti Lukiću za „Traktat o požaru“.
Dramska
redakcija Televizije Beograd otkupiće deset od preostalih tekstova, a 14 autora
za svoje tekstove dobiće obeštećenje bez obaveze da oni budu uvršćeni u dramski
repertoar Beogradske televizije.
Prema izjavi
Vasilija Popovića, jednog od članova žirija, žiri smatra da ova godina nije
donela neke izuzetne tekstove, ali da se i u prispelim tekstovima moglo pronaći
nekoliko koji se izdvajaju svojim kvalitetom.
To su pre
svega nagrađene drame, koje će biti izvedene u sezoni 1968/69 u dramskom
terminu ponedeljnikom. Otkupljene drame su prema mišljenju žirija serijskog
karaktera, bez većih ambicija, ali za određene termine, kao što je termin
popularne drame četvrtkom, sasvim su zadovoljavajuće. (...)“
Moja drama je
„Generali ili Srodstvo po oružju“ jedva otkupljena, kako sam kasnije saznao, i
to je upravo ona drama koja je u pozorištu „Atelje 212“ doživela vrlo veliki
uspeh i višegodišnje izvođenje u kojoj su sva tri glumca dobila nagrade na
Sterijinom pozorju, a ja nagradu na tom istom Pozorju za najbolju komediju.
To je upravo
ona drama koja je kasnije ušla u Antologiju
televizijske drame naše, iako nije davana na televiziji, odnosno davana je
mnogo kasnije na TV kao pozorišna predstava, ali kao televizijska drama, kako
je pisana, nikada.
To je upravo
ona drama koja je zatim ušla u Selenićevu Antologiju
srpske drame, dakle uz nekoliko najboljih drama napisanih posle rata kod
nas, po Selenićevom sudu, i to je najzad ona drama koja je i u inostranstvu
imala uspeha nakon premijere na radiju u Štutgartu.
Ili je,
dakle, sud ovog žirija pogrešan ili je pogrešna kasnija uspešna istorija
„Generali ili Srodstvo po oružju“.
Za ovu dramu
vezana je i jedna anegdota. Sećam se da je posle izlaska Antologije naše televizijske dram
kritiku pisao Eli Finci i da je moju dramu naročito istakao. Ali on
je pisao tu kritiku tako da je iz nje proizilazilo da je on tu dramu na
televiziji gledao, a ne čitao u Antologiji.
U međuvremenu
drama nije uopšte na televiziji davana. Toliko u obol ozbiljnosti naše kritike
Elia Fincija i tog ležernog bogdanovićevskog manira naše kritike.
Ratko Đurović
o takvom iskustvu ima jednu sjajnu priču, ali ovo nije mesto da se ona ispriča,
spomenuću samo da bi se mogla nazvati: „Medved i kritičar“, ali ja bih je
nazvao: „Dva medveda“.
No comments:
Post a Comment