Život na ledu L 221 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 20. oktobar 1983. godine.
“Vlast” M. Đilasa. (Komentari
XIII nastavak.)
Na strani
199. povodom intenzivne kolektivizacije koju su jugoslovenski komunisti
preduzeli nakon rezolucije IB-a i raskida sa Sovjetskim Savezom da bi ovome
dokazali ispravnost svog pseudosovjetizma, Đilas kaže:
“(…) Ali
kolektivizacija je kod nas bila drukčija nego u Sovjetskom Savezu. Bilo bi
suviše uprošćeno ako bi se reklo da je bila manje prinudna, mada je to
neosporno. Kod nas je prinuda pretežno bila duhovna – pririsak na svest i na
moralno osećanje. (…)”
Ova mi se
formulacija u najmanju ruku čini smešnom, jer pretpostavlja da bi srpsko i
jugoslovensko seljaštvo uopšte imalo neku različitu svest od posedničke, i
moralno osećanje koje bi bilo iznad žudnje za ličnim posedovanjem.
Kolektivizacija
je bila, naravno, manje nasilna nego u Sovjetskom Savezu, ali se ona prinudno
uglavnom vršila, jer je naš seljak imao vrlo izraženu posedničku svest
i njegovo
moralno osećanje bilo je tom svešću toliko unakaženo da nikakav pritisak nije
mogao dovesti do nekog dobrovoljnog ulaženja u zadruge na bazi promene moralnog
osećanja i osvešćivanja, nego je taj pritisak morao do kraja biti primenjivan
kao jedino sredstvo širenja zadruga.
Na strani
201. Đilas kaže:
“(…) U tim
letnjim danima 1949. godine došlo je i do sloma ustanka u Grčkoj – uz
prebacivanje krivice na Jugoslaviju, premda smo mi ustanike pomagali takoreći
do zadnjeg dana.
I naše
vođstvo i vođstvo grčkog ustanka bili su svesni teškoća u koje može zapasti
ustanak zbog sukoba Jugoslavija – Sovjetski Savez, budući da je najveći deo
pomoći poticao iz Jugoslavije i išao preko nje. (...)“
Pitam se kako
se ovo priznanje jugoslovenske intervencionističke politike u grčkom građanskom
ratu slaže sa moralnim zgražanjem nad intervencionističkim pretnjama Rusa u to
vreme.
Strana 209.
Na III plenumu o prosveti Đilas u referatu izjavljuje:
„(...) Nije,
dakle, problem toliko u tome šta – kakvog čovjeka – hoćemo da stvorimo, koliko
u primeni metoda koji će to zaista i osigurati. (...)“
Ovakva
formulacija svedoči o promenama u Đilasovom ne samo stavu nego i u duhu kojih
onda možda on još nije bio svestan.
Jer ako neko
kaže da problem nije u tome kakvog čoveka društvo stvara nego koji metod
koristi u stvaranju takvog čoveka, on istovremeno kaže da nije problem u tome
kakvog čoveka hoćemo, nego kako do njega doći, jer od toga kako do njega
dolazimo zavisi i kakvog čoveka stvaramo.
Što se tiče
zaključaka tog plenuma koje je takođe on skicirao, s njima ne bi smeo da bude
naročito ponosan, premda mi se čini da ih on ubraja u svoje uspehe u smislu
odustajanja, odnosno razdvajanja od ortodoksnog marksizma.
On je naime
predlagao da se marksizam više ne izdvaja u poseban predmet, nego je insistirao
na naučnosti pod kojom, po vlastitom priznanju, podrazumeva primenu
marksističkog metoda u nastavi predmeta u celini.
Dakle
marksizam koji je do sada bio izdvojen, postaje sada pseudonaučna metodologija
svih predmeta. Marksizam koji je do sada tek kao izdvojen bacao svoju senku na
ostale predmete, sada postaje njihovo središte i na taj način ti predmeti gube
svoju naučnu samostalnost, a sa njom i svoju suvislost.
Da je ovo
bilo moguće ostvariti imali bismo umesto jedne krupne laži tu istu laž
raspoređenu u dvanaest naučnih disciplina. Ispraznost, nefunkcionalnost,
neprimenljivost, apstraktnost marksizma postala bi još vidljivija u sudaru sa
stvarnim, tehničkim problemima i dilemama pojedinih nauka.
U nastavku na
strani 209:
„(...) Niti
bi meni,“ kaže Đilas, „mogle doći u glavu takve, ’jeretičke’ misli da nije bilo
žestokih, sve žešćih i sve užasnijih sovjetskih pritisaka, a pogotovu da nije
bilo bezbrojnih, strasnih i otrežnjujućih kreativnih diskusija u partijskom
vrhu i u sredini u kojoj sam delovao: (...)“
Ovo je vrlo
važna opaska zbog toga što ona protivureči izvesnim, doduše više potencijalnim
nego sasvim otvorenim mišljenjima, koja pokušavaju da promene u Jugoslaviji
izdvoje iz sukoba sa Sovjetskim Savezom i povežu sa nekim zamišljenim,
nepostojećim unutrašnjim promenama u prirodi samoga režima,
koje su
nastale zahvaljujući specifično narodnoj tzv. revoluciji u Jugoslaviji i
specifičnim odlikama jugoslovenske partije.
Na taj način
potpuno se odbija željena mogućnost da se jugoslovenska čak i ova minimalna
demokratizacija veže za svesnu partijsku politiku koja ne bi imala nikakvih
okolnosti van sebe da je provociraju, a posebno ne sukob sa Sovjetskim Savezom.
Jugoslovenska
demokratizacija nakon 1948. godine je iznuđena, a ne spontana pogotovu ne
programirana.
I kada
izvesni komunisti danas kažu da su nam 1948. godine doneli slobodu i da njima
moramo zahvaliti za ovo malo slobode što je imamo, onda mi možemo da odgovorimo
samo da su nam oni doneli nešto malo slobode iz onog ropstva, onog potpunog
ropstva, u koje su nas pre 1948. godine uveli.
I kada se
danas hvale tom iznuđenom slobodoumnošću. oni podsećaju na pljačkaša koji vas
je svukao do gola, a zatim vam vratio parče maramice da njome kako vam je volja
brišete nos ili pokrivate stid.
2 comments:
To kakvog coveka stvaramo utice na pristup koji biramo. Jer na kraju krajeva, covek ce biti produkt svog okruzenja.
Draga Lejla,
da ako se to radi na dobrovoljnoj bazi a ne prisilno kao što je to onda bilo primenjivano i naravno zamišljeno. Znači marksizam svuda i po svaku cenu, pa i tamo gde mu mesto nije i što rekao Pekić: "i na taj način ti predmeti gube svoju naučnu samostalnost, a sa njom i svoju suvislost". Šta znači okruženje? Da li su ona jednaka za sve i svakog?
Srdačnan pozdrav.
Post a Comment