Život na ledu L 231 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Subota, 29. oktobar 1983. godine.
Moje shvatanje književnosti – I deo (Odgovor na
anketu „Književne kritike“) nastavak
Sledi zatim
sledeći odgovor na anketu:
„Žao mi je što na anketu ’Književne kritike’ iz ličnih razloga ne mogu odgovoriti iscrpno koliko i njena tema i književna situacija zaslužuju. Sabrao sam ovde tek nekoliko premisa preuzetih iz dnevnika, diktiranih u magnetofon tokom 1983. godine.
Nisu vršene nikakve izmene osim u redosledu beležaka, da bi ove
činjenice inače u različita vremena i različitim povodom obrazovale izvesnu
celinu, i tamo gde je upadljiva nespretnost usmenog izlaganja zahtevala
intervenciju.
1.
Nemam poverenja u književne
generalizacije, (ni u kakve uostalom), pogotovu ako ih predlažu pisci. U tom
skeptičnom svetlu valja gledati i na ove moje.
2. Umetničke teorije književnih profesionalaca intelektualni su alibi aktuelnog stanja njihovog duha ili njihove prolazne književne prakse.
Istina je da način na koji mislim određuje
način kojim ću pisati, ali i način mog pisanja određuje način na koji ću o tom
pisanju misliti. Kako ga iskustvo neprestano remodelira, važi on jedino sada, i jedino za sebe.
3. U teorijskim komentarima književne prakse krije se naučnom metodologijom inspirisan pokušaj da se u ravni inteligencije objasni nešto što se uistini zbiva u ravni intuicije (a inteligencija mu je tek manje-više spretni sprovodnik, da se baš ne kaže – manje-više spretni menadžer);
pokušaj da se umetnost iz zone bezmernog,
nedokučivog, slučajnog, prevede u zonu samerljivog, saznajnog, nužnog, gde se
kao svaki fabrikat, može ispitivati, procenjivati, standardizovati, pa - zašto
ne? - i u žigosanim, normiranim, garantovanim modelima proizvoditi, u skladu s
potrebama tržišta koja se zamišljaju kao opšta.
4.
Ako se takvim komentarima bavi pisac,
možda je posredi i trud da se ljudima teorije dokaže kako ga značenje njegovih
knjiga ne iznenađuje baš toliko koliko mu se pripisuje, da često zna zašto je
nešto napisao i zašto tako kako je napisao, a ponekad čak i da je pri tome -
pogrešio.
5. Književne doktrine, kad ispituju ’tehnološke procese’ stvaranja, kad ulaze u ’književnu politiku’ (ono što književnost nije, a književnosti se tiče), kad somnabulo lutaju maglovitim, močvarnim, stalno mobilnim tlom značenja jednog dela, simulacija su strogo kontrolisanih racionalnih metoda nauke,
ozbiljan laboratorijski rad, ali - i tu je nevolja - s materijom ustrojenom na drugim načelima od onih što pokreću objekte od legitimno naučnog interesa (kao kada bismo nešto što iziskuje alhemičarsko umeće hteli rešiti hemičarskim formulama).
Racionalna objašnjenja iracionalnog doživljavaju, stoga, sudbinu svake filosofije koja putem ograničenog razuma hoće da nas pomiri sa postojanjem neograničenog Boga.
Ako duhovnu sadržinu jedne civilizacije ne smemo meriti standardima neke druge, ni tajne Univerzuma antropocentrično svoditi na tajne humaniteta, ne možemo se nadati da ćemo prirodu umetnosti upoznati izvan nje same i jedino putem njenog odnosa prema nečem drugom, ni društvene probleme s književnošću rešiti ako im uporno dodajemo dileme iz drugih sfera života, pa i tzv. stvarnosti kojom se ta književnost navodno bavi.
(Književnost se, u međuvremenu, ne bavi stvarnošću, već odnosom pisaca prema
nečemu što oni veruju da je
stvarnost.)
6.
Jedina oblast u literaturi koja je do
izvesne mere otvorena istraživanjima jeste oblast forme i, s njom u vezi
književne tehnologije. Možemo, dakle, razgovarati o tome kako je ’Kralj Edip’,
sa stajališta forme, napisan - pa možda i zašto baš tako - ali ne i o tome kako
se tragedije pišu, pogotovu - kako ih valja pisati.
7.
Pisac, takođe, može govoriti o svom
’književnom troposu’, ali spreman da jednom otkrije kako je bio u zabludi, ili
kako ipak nije bio u zabludi, ni onda ni sada kada misli nešto sasvim suprotno.
8. Tek uz prethodnu ogradu usuđujem se reći da je za mene pisanje jednovremeno način saznavanja i u književnom kodu saopštavanje tog saznanja. I proces i rezultat procesa u istoj književnoj formuli. Ako se i kada moja spoznaja menja, menja se, od knjige do knjige, i moja književnost kao njena forma.
Kad se ne menja – ne pišem; ili nastojim da
novom knjigom staro saznanje preciznije, ubedljivije, estetičnije izrazim.
9. Moje su knjige, kako ih ja osećam, pokušaj - pri tom i prilično neuspeo - racionalne formulacije mog metafizičkog odnosa prema stvarnosti (i njenim prividima) koja mi se predstavlja u dvojakom vidu: kao građa iz koje uzimam teme (povode) i kao građa čija sam i sam neotuđiva tema.
Položaj koji zahteva da budem izvan nečega što prevodim u nezavisnu
književnu stvarnost, dok sam u tome neopozivo i potpuno, unapred onemogućuje
tzv. objektivnost i moje pisanje svodi na - lični iskaz.
10. Kako je, međutim, u književnoj praksi nemoguće racionalno formulisati nešto što je iracionalno, ni Forma ni Značenja mojih knjiga nisu u potpunosti pod mojom kontrolom - pogotovu nemam uticaja na tumačenja koja zavise od sticaja takođe iracionalnih okolnosti -
te znajući šta hoću da napišem, ne znam uvek i šta sam napisao, šta to što sam napisao znači u zamršenoj kombinaciji sa ostalim značenjima dela. (Ovim se u sumnju dovodi ono što je rečeno u stavu br. 2. Predvideo sam ovakve protivrečnosti, jer, sem njih, u razmišljanjima o Umetnosti jedva da sam išta drugo i našao.
Što se književne prakse tiče,
ponekad mi se čini da one reprodukuju naše vlastite ambivalencije kao i brojne
opšte protivrečnosti - između duha i materije, prirode i civilizacije, mita i
istorije, itd. - ali i da, paradoksalno, ukoliko su one u jednom delu
prisutnije, dublje, radikalnije, utoliko ono ostvaruje uspeliju estetsku
harmoniju, redovno na planu sadržine, ponekad i na planu forme.)
11. Sebe smatram piscem - ideja. Ideja o stvarnosti, ne piscem stvarnosti. U umetnosti sam, dakle, gost. Gost koji se ne voli, ali trpi. Onako kako podnosimo ekscentričnog gosta koga smo na svoj prijem pozvali ne zato što našem društvu pripada, već da bi upravo tom nepripadnošću uneo u njega izvesnu egzotičnu različitost.
Nije red da gost domaćinu deli lekcije o njegovom zanimanju, pa
ove redove treba shvatiti kao razmišljanja o mojoj literaturi, a ne o literaturi kao takvoj.
12. Kada
bih na raspolaganju imao, odnosno kada bih mu bio dorastao, dublji,
primereniji, neposredniji, iznad svega pouzdaniji metod saznavanja, da mi je
dana moć filosofskog, mističnog ili iskustvenog prodiranja u smisao koji
tražim, bez žaljenja bih se odrekao književnosti. Možda baš i ne bez žaljenja,
ali bih je se odrekao svakako.
13. Moja
književnost moj je vrt. Ako se nekome
u tom vrtu dopadne neki cvet, neka ga slobodno uzbere - ne gazeći, po
mogućnosti, leje. Ako mu se ništa ne dopada, neka se ne naginje preko plota,
već produži, ne obazirući se.
14. Uticaj
umetnosti, ako ga još ima i u vidu koji zaslužuje brigu, neizračunljiv je i
nepredvidiv. Umetnost daleko ređe menja našu predstavu o svetu nego što je potvrđuje.
Utiče, ako se slažemo s njenim zaključcima. A slažemo se ako smo to isto pre
nje mislili.
No comments:
Post a Comment