Život na ledu L 240 deo, Službeni glasnik, Copyright © Borislav Pekić
Četvrtak, 3. novembar 1983.
godine.
Špekulativna priroda
umetnosti. (Odgovor na prvo Bratićevo pitanje za „Književnu
reč“.
Od danas ću
početi u dnevnik da beležim neka razmišljanja povodom intervjua što ga
pripremam za Bratića i „Književnu reč“. Njegovo prvo pitanje glasi:
„Smatraju Vas
za jednog od najznačajnijih srpskih pripovedača. Posle Vremena čuda objavili ste niz romana, izvedeno Vam je niz
pozorišnih drama, dobili ste vredne književne nagrade. Stiče se utisak ipak da
gajite prezir i ironičan stav prema pozivu umetnika.
Na jednom
mestu poistovećujete posao umetnika i trgovca, špekulanta, Simeona. Verujete li
da su im cilj i rezultat isti?“
Skica za moj
odgovor. Ne prezir, ironičan stav to - da. Tražim razloge. Neke znam, druge
naslućujem. Najpre reč je tu o autoironiji.
Premda mi je
bavljenje književnošću donelo izvesne retke ali i potresne i značajne trenutke,
premda sam ponekad kao neku otplatu za tekuće muke imao momente snažnog
zadovoljstva uvek u stvaralačkom procesu pri otkriću rešenja, pri nalaženju
forme, u onom radu koji prethodi samom pisanju,
a naročito
nipošto nikad u kasnijem javnom životu mojih dela ili pošten da budem i tu je
bilo zadovoljstva, recimo kada bi kritičar pogodio moje najdublje intencije
skrivene u mom književnom kodu. Dakle, ja književnost, sem tada, nikada nisam
shvatao kao svoj pravi poziv.
Spadam,
dakle, u brojnu skupinu ljudi koja drži da je promašila život. Pazite, Bratiću,
to nema nikakve korespondencije sa eventualnim uspesima, spoljnim uspesima
čoveka na nekom, u ovom slučaju, umetničkom polju. To je osećaj unutrašnje
nepodudarnosti sa pozivom.
Kao da ste
smešteni u nepodesan oklop koji vas žulji. Vi možete u njemu sijati, ali ostaje
da se ne osećate prirodno. Mislim da je to prava reč. To je dakle za žaljenje
što, kao što sam slučajno postao pisac, nisam slučajno postao nešto drugo.
Ovde bi
Bratić trebalo da pita: „Šta?“
A ja da
odgovorim:
Bilo bi
neumesno da kažem šta. Sujeverno držim da bi to moglo sprečiti da to nešto drugo i postanem, jer ja se znajte
još uvek nadam da vremena za neku bitnu promenu ima. Ne mnogo, ali ga ima.
Kopač zlata se ponekad obogati tek na kraju traganja. A zatim tu su i dva druga
momenta.
Ponekad me
odbija fundamentalna artificijelnost književnosti, tim pre što sam joj ja
najžešći zagovornik. Pošto je naime ona jedna veštačka tvorevina, ja se trudim
da je učinim što više veštačkom. Po principu po kome je, ako već imate neku
nevolju, najbolje pokušati od nje napraviti vrlinu.
Pošto naime
nismo kadri da stvarnost književnog dela presudno približimo onoj stvarnoj stvarnosti, primorani smo da je
guramo prema nekom nezavisnom realitetu, na groblje, u jedan vampirski život.
Najzad intenzivno me odbija tzv. književni život.
Sva ta
estradna pompa oko umetnosti, svejedno hvali li se ona ili napada, ta
hohštaplerska atmosfera koju oko nje kreiraju mediokriteti, ta tašta borba o
prestiž, o mesto pod suncem, takvo mesto obično koje će druge što duže držati u
što debljoj hladovini, taj istrebljivački egoizam tzv. umetničkog temperamenta,
živi pesak sujete, zavisti, mržnje, laži u kojoj se živi.
A iznad svega
i premda znam da je kompromis uslov opstanka jedne civilizacije, da ima
kompromisa bez kojih se jednostavno ne može živeti ni funkcionisati, meni se
gadi kompromiterska priroda umetnosti, ta paukova mreža nužnih i nepotrebnih
kompromisa, koji se inače veoma često jedva razlikuju, što ih čovek iz dana u
dan mora praviti maltene sa svim i svačim.
I kad vam
ponekad zaištu da napravite neki kompromis, vi ste ih već toliko pre toga i
povodom toga samoinicijativno bez ičijeg izričitog zahteva napravili, da vam
jedan više ili manje savršeno više ništa ne znači.
Pri tome ne
mislim samo na onu vrstu kompromisa na koju trenutno sumnjam da Vi mislite, ne
mislim na kompromise koje pisac čini u odnosu na zahteve nekakve zajednice,
mislim na one znatno dublje, znatno relevantnije i opasnije koje on čini pred
svojim vlastitim unutrašnjim zahtevima,
pred
zahtevima građe, pred zahtevima nevidljivih čitalaca, pred svim i svačim pre
nego što zajednica sa svojim zahtevima uopšte stigne na red. Ukratko
kompromiterska priroda umetnosti savršeno je tuđa mojoj radikalističkoj
prirodi.
No comments:
Post a Comment